Још без одлуке о концесији за црногорске аеродроме
Од нашег дописника
Подгорица – Влада Црне Горе одлучила је да рок дат тендерској комисији за концесије на црногорске аеродроме за завршетак посла и достављање извештаја Министарству саобраћаја о бодовању понуда буде „у циљу обезбеђивања транспарентности” продужен за 30 дана – до 9. јула. Одлука је донета једногласно, на седници одржаној прексиноћ. Премијер Милојко Спајић, по завршетку седнице, ову информацију објавио је на мрежи „Икс”.
„Комисија ће, у сарадњи с ИФЦ – Светском банком, прибавити додатно мишљење које ће омогућити доношење најбоље одлуке у интересу Црне Горе”, написао је Спајић.
Процес доделе концесије, који траје већ седам година, у жижи је пажње због бројних несугласица и контроверзи унутар надлежних институција. Тендерска комисија је дисквалификовала јужнокорејску компанију „Инчон интернешенел ерпортс”, док је у други круг прошао понуђач из Луксембурга и САД. Међународни консултант, међутим, оценио је Јужнокорејце као боље решење и запретио повлачењем из процеса због недостатка информација о разлозима њихове дисквалификације. То је изазвало преписку између премијера Спајића и потпредседника владе и председника комисије Ника Ђељошаја.
Премијер је позвао чланове комисије да пажљиво размотре мишљења страних експерата, посебно имајући у виду обавезе које се односе на затварање поглавља пет, о јавним набавкама. Ђељошај је одговорио да већина чланова не верује међународном консултанту, те да су радили професионално и законито.
Инес Мрдовић из Акције за социјалну правду изјавила је да је ситуација нејасна: „Веома је мало информација да бисмо знали шта се заиста дешава. Очигледно је да се догађа нешто озбиљно, али верујем да ће грађани ускоро добити неке одговоре.” Мрдовићева је додала да процес, покренут још 2019. од стране тадашње ДПС власти, није требало настављати: „Све владе после ДПС-а имале су прилику да зауставе поступак, али то нису учиниле – из за сада непознатих разлога.”
Синдикат Аеродрома Црне Горе (САЦГ) и Независни синдикат аеродрома (НСАЦГ) саопштили су да је цео процес концесије компромитован. Осудили су начин на који се води поступак, наводећи да уместо одговорног и стручног процеса „сведочимо бескрупулозној операцији уступања кључног стратешког ресурса Црне Горе – међународних аеродрома – приватном капиталу на 30 година, без јасних развојних циљева, динамичког плана и одговорности”.
Они тврде да овај процес није део европског пута, већ „квазипоступак предаје државне инфраструктуре у руке сумњивог капитала, на штету запослених и грађана Црне Горе”. Поједини чланови Тендерске комисије, укључујући саветницу премијера и представнике Министарства финансија, поднели су оставке. Председник Комисије Ник Ђељошај изјавио је да су сви чланови радили по закону и професионално: „Сваки члан је бодовао по сопственом уверењу, а ја сам, као председник, само представио збирне резултате. Ако ИФЦ сматра да чланови комисије треба да буду само фигуре које потврђују шта год да они одлуче, онда нас погрешно процењују.”
Додаје да је већина комисије одбила да поступа по инструкцијама консултанта Бодина Булатовића и ИФЦ-а: „Немамо ни фаворите ни обавезе према било коме, осим према држави. Ако треба, нека нас замене – али нека нико не очекује да аминују оно што није у интересу Црне Горе.”
Игнорисано интересовање Србије
Први потпредседник Владе Србије и министар финансија Синиша Мали другог јуна ове године дао је изјаву поводом концесије аеродрома у Црној Гори.
„Србија је заинтересована за концесију два међународна путничка аеродрома у Подгорици и Тивту. Иако смо нашу намеру председник Александар Вучић и ја јасно исказали актуелним челницима у Црној Гори неколико пута, нажалост, нисмо осетили расположење да будемо укључени у овај процес. Такође, том приликом истакли смо да смо спремни да уложимо и дупло више од онога што је предвиђено у садашњем предлогу концесионог уговора”, наведено је у саопштењу Министарства финансија.
Додао је да је убеђен да би Србија могла да допринесе даљем убрзаном развоју црногорских аеродрома.
„Србија има велико искуство данас, када смо, помоћу нашег концесионара, успели да подигнемо значај, углед, професионалност, обим прихвата и уопште квалитет рада Аеродрома „Никола Тесла”. То је аеродром који може да прихвати до 15 милиона путника годишње, што је циљ који ћемо достићи до краја концесионог периода. Таква модернизација је потребна и аеродромима у Тивту и Подгорици. Србија за то сада има знање, финансијску снагу и могућности. Верујем да би укључивање Србије у овај посао било од обостране користи”, рекао је Мали.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.