Доктрина обмане
Када сам се 2. децембра прошле године пробудио и по обичају прегледао електронску пошту, пажњу ми је привукла порука послата с необичне адресе studentiublokadi@gmail.com.
У њој је дрхтавом руком забележено: „Поштовани, обраћамо вам се као самоорганизована, нестраначка група студента...” Затим следе позната четири захтева, од којих, осим трећег, ниједан нема везе са студентима. Све у свему, порука и захтеви су били састављени тако јадно да је изазвало сумњу да су је писали студенти. Заправо, подсетило је на оно кад неко покушава да пишући левом (или десном) руком прикрије свој рукопис.
Том утиску допринео је и закључак поруке у којем се, сходно томе, наводи да ће „због поменутих блокада настава бити обустављена”, па се запослени позивају да стану уз студенте и да их подрже прикључивањем блокади. Запитао сам се на основу чега мала група студента, која би тешко могла да блокира и кафану, зна да ће настава сутра бити обустављена. Одговор је стигао истог дана. Наиме, декански колегијум (декан и шефови одељења) послао је поруку запосленима да је због најављене протестне блокаде факултета „препорука управе да се сутрашња предавања откажу”. Запослени се обавештавају и да ће следећег дана бити одржан састанак декана с представницима студената, после чега ће се више знати о даљим корацима. Управа је, дакле, само на основу неког писамцета неидентификоване групе студената одлучила да се настава обустави и најавила усаглашавање корака с том групом студената, што су били догађаји без преседана у дугој историји покушаја блокада ФФ.
О даљим корацима запослени никада нису обавештени, нити су икада сазнали на основу чега је декан дозволио блокаду факултета. Укратко, не улазећи у мотиве, чињеница је да Филозофски факултет иницијално нису блокирали његови студенти, него декан факултета у сарадњи са студентима других факултета.
О наводној спонтаности студентских блокада сведочи и чињеница да је до потпуне обуставе наставе на свим факултетима БУ дошло тек крајем децембра, а о томе колико су студентски захтеви и пад надстрешнице заиста били разлог побуне сведочи чињеница да блокадере није уопште интересовало шта поводом испуњења захтева има да каже председник републике у обраћању намењеном управо тој теми.
У сваком случају, лавина је покренута. Допринос су јој дали разни студентски душебрижници и тумачи студентских захтева. Међу њима су доминирали поједини наставници, који су објашњавали да се студенти не боре само за одговорност за пад надстрешнице већ и против корупције, за промену лошег система, за боље друштво, за непосредну демократију, итд. Све те грандиозне теме и проблеми с којима се човечанство суочава од свог настанка сада су, укратко, пали на плећа „наше деце”, која су се нејака ухватила с њима укоштац. У поређењу с том светскоисторијском битком губитак академске године деловао је као бедна ситница о којој говоре противници бољег друштва и сарадници „злочиначког режима”.
Најрадикалнији у тој бици нису били студенти већ поједини наставници. Према извештају с деканског савета Филозофског факултета пред сам почетак летњег семестра „представници студената поставили су питање планирања повратка на наставу и испите”, а управа им је, наводно, на лицу места предочила основне информације о четири модела. О којим је моделима реч остала је добро чувана тајна, али је речено да ће се они активирати „кад се за то стекну услови”, ма шта то значило.
Од самог почетка била је очигледна политичка позадина блокада, али је она прикривана и подсећала је на војну доктрину која се у СССР-у звала маскировка. Укратко, различитим маневрима и мамцима, уз обилато коришћење дезинформација, требало је довести у заблуду непријатеља и остварити стратешку предност.
Један од најуспешнијих маневара у овом рату против државе представљала су свакодневна петнаестоминутна „одавања поште” погинулима у Новом Саду. У култури у којој култ мртвих има истакнуто место, рационално указивање на скривене функције те праксе сматрало би се светогрђем. Тако се пред очима јавности иза тог обреда одвијало дисциплиновање и ментално залуђивање студената и средњошколаца.
Наводне листе неиспуњених захтева и формирање којекаквих универзитетских комисија били су савршен мамац који је омогућио да се протести продуже унедоглед. О дезинформацијама не треба трошити речи. Оне су на крају учиниле да се ноторне чињенице изокрену и да све веверице и добар део јавности поверују да је насиље које се спроводило над неистомишљеницима одбрана од подлих активности режима; да је кршење Устава и закона од стране факултета начин за очување ничим неугрожене аутономије универзитета; да почетак наставе зависи само од спремности државе да испуни захтеве студената...
Занимљиво је, међутим, на који начин се понашала власт, тачније влада. Овај део текста могао би да носи поднаслов „Луд и збуњен”. Збуњена је, наравно, влада, која се најпре правила као да се ништа не дешава и тако пропустила могућност да ургентно реагује. Затим су, уз невероватно колебање и одуговлачење, примењене административне мере. На крају је нова влада покренула процес преговора с ректором. Међутим, ако је проблем лоше дефинисан не постоји добар начин да се он реши.
Свих ових месеци влада се бавила решавањем погрешног проблема – блокадама факултета. Блокаде нису, међутим, проблем владе, оне су проблем факултета и њихових управа, које су у обавези да обезбеде законит рад факултета. Мешање владе у тај посао представља кршење аутономије универзитета. Стварни проблем владе је друге врсте. Она би морала да обезбеди услове за стварање стручног и научног подмлатка, односно стручне радне снаге, што је један од главних чинилаца друштвеног развоја.
Уколико државни факултети нису у могућности да из било којег разлога обаве своју законом прописану друштвену функцију, држава, ако се понаша рационално, мора да изађе из задатих оквира и пронађе алтернативна решења. Систем који се доминантно ослања на државне факултете можда јесте најбољи, али није једини. Бољи је приватни факултет који ради него државни који је у блокади. Довођење страних универзитета, стипендирање наших студената за студије у иностранству, запошљавање страних младих стручњака можда су непопуларне мере, али стоје на располагању влади за обезбеђивање стручног кадра и могу бити разумљиве ако државни факултети из било којег разлога не врше своју функцију.
Уколико јој је стварно стало до државних факултета, држава би морала да осигура своју власничку позицију променом законских решења. Кријући се иза флоскуле о аутономији универзитета, управе факултета тренутно се налазе у позицији да без икакве одговорности крше законе и уставна начела. Конкретно, запослени на факултету дужни су (под претњом дисциплинских мера) да следе одлуке наставно-научних већа (које се доносе на предлог декана), чак и кад су очигледно у супротности са законом. На пример, ако под притиском или у договору декана с пленумима веће донесе одлуку да испите могу да полажу само одређене категорије студената, онда је то несумњива дискриминација осталих група која је супротна закону, али не постоји начин да због тога ико одговара. Супротно понашање наставника подложно је, међутим, дисциплинским мерама које изриче декан. Слично је и с мноштвом других ствари које државне факултете чине нерационалним са становишта остварења друштвених интереса, али то сада није тема.
Како год, факултети ће у неком тренутку наставити да раде, а да ли ће наставници наставити да уживају у благодетима самоуправног система који су, упркос свеколикој транзицији коју су подстицали, очували само за себе, остаје да се види. Ако до промена дође, разлог ће бити политичка амбиција појединих декана и инструментализација универзитета у политичке сврхе. Тиме је отворене Пандорина кутија, из које су већ почеле да излазе различите але и утваре које је овакав високошколски систем скривао.
*Професор Филозофског факултета у Београду
Подели ову вест



Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.