Среда, 16.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Од човека нема узвишеније истине

Мојсије и Арон пред фараоном

Фараон и Мојсије илуструју два супротстављена одређења човековог бића. Трајни сукоб ова два усмерења није само метафизичко и духовно питање, већ има јасну форму у сфери политичке филозофије и свакодневног друштвеног живота. Ову расправу могли бисмо да пратимо из перспективе различитих студијских дисциплина. Определићемо се за анализу следеће недоумице. Човек не може да се развија у универзуму истовремено као примарно и као племенито биће. У првом случају, човек као примарно биће себе сматра истином и сам одређује шта је истина. У другом случају, човек следи истину и верује да ће племенитост и чистоту свог живота унапредити у мери у којој буде привржен истини. Схватили смо да кључни значај има заправо питање односа човека и истине. Шта је човекова улога у животу: да открије шта је истина или да ствара истину? Ако је човек биће које треба да открије шта је истина, онда се може очекивати да ће он деловати у складу са својим сазнањем о истини. Уколико пак будемо сматрали да је човек мерило истине и да је истина смислена само у односу према њему и његовој вољи, што значи да ће истина бити оно што он жели, онда говоримо о човеку који не открива истину већ је крије и ставља у други ред. Оно што је таквом човеку од прворазредног значаја јесте његово примарно ја, а управо тако се понашао фараон. 
Уочићемо да се фараон ипак битно разликује од човека кога у међународним конфликтима одређујемо као примарно биће. Фараон је своју доминацију доказивао у свету митских бића. Истицао је да је он узвишенији од свих других божанстава. Мојсије га је подсећао да изнад тог имагинарног света егзистира неограничена реалност, која је једини извор моћи. Но, фараон није могао да подигне своје когнитивне способности до нивоа објективних метафизичких реалности и пао је у свет митологије. Модерни човек није остао на нивоу фараона и наставио је да пада у онтолошкој хијерархији. Структуру његовог пада кратко ћемо скицирати у неколико наредних редова. Циљ нам је да покажемо да човек у сукобима у данашњем свету постаје огољени фараон и да схватимо која теоријска платформа њему даје могућност да радикално оголи форму свог насилничког ја. 
Модерни човек је најпре покушао, окренувши леђа феноменима из света религије и митологије, да рационалним појмовима образложи и просветли све димензије и аспекте свог постојања. Релативно брзо су се уочиле битне слабости рационализма и просветитељства у којима рационални појмови нису имали утемељење у вишим метафизичким принципима. Уследио је нови пад и научно знање, у својој емпиристичкој дефиницији, остало је без религијских, метафизичких и рационалних корена. Већ у првој половини 20. века постало је очигледно да научно знање, у свом редукованом одређењу, крије у себи структурни скептицизам и да научник без подршке метафизичких принципа неће имати никакву могућност да дође до истине. Науци је наметнута нова, позитивистичка дефиниција и према њој наука, суштински ослабљена, губи епистемолошку моћ да открије истину. Коначно, човек добија прилику да се појави у улози огољеног фараона и да тријумфално обзнани да у ствари нема истине изван њега, већ да је он извор и мерило истине, реалности, вредности, права и правде. Његова воља и моћ биће узвишеније од сваке истине, самим тим што сада он одређује шта је истина. 
Кад су нам филозофи науке и постмодернистички филозофи, и наравно Ниче пре њих, говорили о скептицизму у темељу позитивистичког знања и о примарности човекове воље и моћи у односу на научно знање, нисмо смели да будемо равнодушни. Било је очигледно да ове дискусије неће остати затворене у круговима филозофских и академских дискусија на нивоу теоријске културе. Напротив, теоријска култура увек одређује најбитније промене у сфери опште културе. Зато овај текст садржи упозорење да у случају међународних конфликата човека данас не може обуздати никакво научно сазнање, јер наука и сазнање настају у окриљу његове воље. Наука је понижена и она више не добија прилику да објасни шта човек треба да буде, самим тим што су вредносни судови проглашени ненаучним судовима. Штавише, наука је добила инструменталну улогу и принуђена је да служи политичкој моћи. Јер ако у својој позитивистичкој дефиницији садржи искључиво проверљиве судове, онда не може да просуђује о вредностима и о политици. А политика ће и те како моћи да доноси суд о науци и да је немилосрдно усмерава у складу с интересима доминантне моћи. Према споменутим филозофским принципима, данас не постоји ниједна истина која би могла да буде узвишенија од човека. Он не стреми вредностима изнад себе. Такође, ни на нивоу његовог постојања нема ниједног другог истинитог или чак митолошког феномена којем би он морао да се супротстави. Он у сукобима у свету није обичан фараон, већ огољени фараон у својој најнасилнијој форми.
Закључићемо да се дугорочна решења међународних конфликата и опште кризе у данашњем свету морају понудити у сфери теоријске културе. Потребно је да се јасније говори о битним слабостима и ограничењима филозофског става о примарности воље и моћи у односу на научно знање и вредности. Нове дефиниције научног знања у којима се дискредитује когнитивни ауторитет метафизичких, религијских и рационалних принципа неће човеку донети трајни просперитет и мир. Популарна дефиниција инструменталног научног знања не траје ни два века, али је доминантна и ексклузивна. Та ексклузивност мора се критички преиспитати на утемељеној методолошкој платформи како бисмо добили прилику да суштину научног знања и истински, а не вештачки, мир потражимо у дубљим и префињенијим когнитивним сферама теоријског и практичног разума, у стадијуму племенитости и чистоте човековог бића.

 *Члан Савета оснивача Центра 
за религијске науке Ком у Београду, докторирао на Међународном 
универзитету ел Мустафа 
у иранском граду Кому

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листа

Коментари13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nostradamus
Religija je velika stranputica i otezavajuci faktor u razvoju ljudi. Mogucnost da za zlocin mozemo dobiti „oprostaj“ od izmisljenog boga, je samo po sebi zamka. Istina nije materijalna stvar, koju mozemo dotaknuti i ona se dokazuje u nauci i ne postoje dve istine o bilo kom pojmu. Nauka je jedina nada da ce covek preziveti, a sve ostalo je sporedno.
Islam Hajrudin
Mogucnost da zlocin ne postoji je ipak veca zabluda i stranputica za covecanstvo,po mom skromnom misljenju.
Mile Rad
Ali isto tako, od coveka ne postoji ni veceg zla.
Sale Marino
Da sam živeo među Inkama, ne bih verovao u Kvecalkoatla, boga pernate zmije. Da sam živeo među Hindusima, ne bih verovao u Šivu i ostalih hiljadu njihovih bogova. Da sam živeo među Egipćanima, ne bih verovao u Ra, boga sunca. Da sam živeo među Rimljanima, ne bih verovao ni u Jupitera ni ostale njihove bogove. Danas živim ovde, da li je nekome čudno što ne verujem u još jednu od ovih sumanutih bajki izmišljenih da podjarme ljudski um?
Милисав
Мојсије и фараон, прича како су јадни и бедни робови из Мисирије сакупили златни накит и излили теле од сувога злата. Шта се ту не слаже?
Коста
Можда су побегли јер су украли злато? Пресрећни да су успели да се ослободе ропства одлучише да се захвале неком божанству и лику краве. Једини проблем је што су на Синају у то доба били Египћа који би их лако похватали на полуоствру које можеш да прешачиш у року од пет до шест дана. Значи, није било битно да их фараон није ухватио. Цела прича је бајка -- коју су некако Јевреји успели да продају Грцима, а Грци целој Европи.
John Sky
Kada neko se popne na prvi sprat, misli da vidi veoma daleko, Horizont. I ne shvata da bolje da cuti i uci, jer ni oni koji su se popeli na Nebo, ne vide ni pocetak, ni kraj Univerzuma. Ta realnost, govori koliko je covek mali a koliko je Kreator i Pokretac Univerzuma veliki. A covek je, akko i Sveto Pismo ili Biblija kaze, i stvoren po oblicju Bozjem, to jest naseg Kreatora. Pa gde je istina? Odgovor je dat u Svetom Pismu, "Rec je Tvoja Istina"... Citajte vise tu istinu
Коста
На који си се ти спрат попео да знаш све?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.