Недеља, 24.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Опасност на точковима

Воле га љубитељи брзе вожње

Љубитељи брзина, опасне вожње, али и они који желе лако и једноставно да прођу кроз градску гужву или да нађу место на паркинзима у центру метропола возе – мотор. Овај корисни проналазак, који је нажалост због неопрезних возача и других учесника у саобраћају често главни узрок саобраћајних несрећа, настао је у другој половини 19. века. Његов творац био је Американац Силвестер Хауард Ропер који је 1867. године представио свој изум јавности. Две године касније његов мотор постао је главна атракција на вашару у Новој Енглеској. Роперов проналазак имао је два точка и парни мотор. Није могао да развије велику брзину, био је прилично гломазан и бучан и приликом вожње америчким улицама није могао да прође непримећен.

Енглез Едвард Батлер је две деценије касније, тачније 1884. године, решио да конструише свој мотоцикл. Његова направа имала је три точка, изгледала је прилично смешно и подсећала је на трицикл са великим мотором. Батлеров мотоцикл изазвао је велику полемику јер се већина људи плашила ове направе, па су тражили од владе да прогласи закон којим се забрањује њено коришћење. У својим захтевима били су толико упорни да је на крају проглашен закон да ово возило не сме да се користи уколико у њему нема три особе. Такође, тражено је да испред овог трицикла увек трчи човек за црвеном заставом ради упозорења на долазак возила.

Отприлике у исто време Немац Готлиб Дајмлер конструисао је другачији тип мотоцикла. Његов изум поседовао је предњи и задњи точак, као и бензински мотор са једним цилиндром, био је углавном направљен од дрвета, а посебан додатак представљала су два мала помоћна точка, какви у данашње време често могу да се виде на дечјим бициклима, ради боље равнотеже возача.

У деценијама које су уследиле проналазачи су се готово утркивали у усавршавању мотоцикла. Луис Кларк из Пенсилваније конструисао је 1897. године први трицикл који се кретао помоћу мотора на бензин, а четири године касније у Масачусетсу Оскар Хедстром дизајнирао је возило на два точка које се касније масовно производило.

Давне 1903. године, тада двадесетједногодишњи Вилијам Харли и његов годину дана млађи партнер Артур Дејвидсон представили су јавности свој проналазак – мотоцикл „харли-дејвидсон”. Овај мотоцикл био је конструисан за трке и остао је популаран до данашњих дана. Иначе, компанија „Харли-Дејвидсон” једина је америчка фирма за производњу мотоцикла која је „преживела” све кризе у последњих сто и више година. Данас је најцењенија компанија за производњу двоточкаша у свету, а крајем августа прошле године прославила је 105 година постојања.

Д. И.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.