Бензин најскупљи у Србији
Возачи у Србији точе убедљиво најскупље гориво. После најновијег поскупљења од 3,4, односно 4,14 динара, литар моторног бензина од 95 октана кошта 97,20 (1,03 евра), док литар дизела у зависности од врсте стаје од 84,52 динара (1,19 евра) до 92,45 динара (1,02 евра), колико кошта евродизел.
Гувернер Народне банке Србије Радован Јелашић потврдио је за „Политику” да је тренута цена деривата на пумпама, због повећања акциза, таква као да се барел нафте продаје за 140 а не 60 долара!
И у Црној Гори се гориво точи испод једног евра – 0,98, док је дизел још јевтинији и кошта 0,78 евра. У суседној Македонији је гориво такође јефтиније него у Србији – бензин кошта један евро, а дизел 0,90.
Гориво је најјефтиније у БиХ, где се литар супера од 98 октана продаје, у зависности од пумпе, по цени од 0,78 до 0,82 евра, дизел од 0,71 до 0,81 евра, а евродизел – од 0, 81 до 0, 86 евра. И возачи у Хрватској сипају бензин и дизел који су јефтинији него код нас. Литар бензина кошта 0,95, а дизела 0,89 евра.
Занимљиво је да се у бившим југословенским републикама где је гориво јефтиније, оно слободно увози. У Србији је, међутим, забрањен увоз деривата, осим евродизела, и тако ће остати до јануара 2011. године.
Зашто Србија има најскупље а, по квалитету, најлошије гориво у окружењу?
Божо Станишић, директор у приватној нафтној компанији „Петробарт АВИА”, потврђује да је гориво у Србији најскупље, али подсећа и да је у неким периодима било најјефтиније. Разлог је скок цене сирове нафте на светској берзи на око 60 долара, али и повећана државна захватања у цени горива.
Само за последњих 20 дана бензин је поскупео за око шест, а дизел у просеку за осам динара. Почетком маја безоловни моторни бензин од 95 октана точио се по цени од 91,40, а дизел 76,10 динара. С обзиром на то да је у том периоду и држава повећала своја захватања по основу повећане акцизе, три динара за бензин и четири за дизел, гориво је додатно поскупело. Тако у овом часу држава кроз акцизе на сваки литар бензина узима 44, а дизела 30 динара.
На констатацију да су у околним земљама захватања државе још већа него у Србији, у БиХ она износе око 50 одсто цене, Станишић каже да су вероватно други трошкови прометника мањи. Услужна прерада је свуда упола јефтинија него у Србији, напомиње он.
Приватни власници пумпи упозоравају да би цена горива могла бити и већа уколико држава одобри „Гаспромњефту” повећање цене прераде нафте са садашњих 29 на 52 долара по тони.
Приватници се слажу да квалитет горива у Србији не одговара цени, што потврђује и чињеница да роба која излази из домаћих рафинерија не може готово нигде да се извезе. Нешто боља ситуација може да се очекује тек пошто „Гаспромњефт” модернизује рафинерије.
Због разлике у ценама горива у Србији и окружењу требало би што пре прећи на усклађивање цене с ценом деривата на светској берзи. У том случају, истиче Станишић, малопродајна цена горива у Србији била би идентична оној у окружењу.
Јасна Петровић
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.