Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Trovači iz auspuha automobila

Upotreba olovnog benzina je 1986. godine zabranjena u Sjedinjenim Američkim Državama..Olovni benzin je zabranjen u svim evropskim zemljama (osim u Srbiji i Crnoj Gori), a još se uvek proizvodi u Latinskoj Americi, Aziji i Africi.

Ako pogledamo zemlje u našem okruženju, možemo konstatovati da je upotreba olovnog benzina napuštena u Makedoniji 2004. godine, u Hrvatskoj 2006. godine, u Albaniji 2007. godine, u Bosni i Hercegovini je najavljeno 2010. godine, u Crnoj Gori su pokrenute debate. Podsetila bih da je ovo jedan od razloga uspostavljanja savremenih balkanskih standarda za bolji život i životnu sredinu, koje promoviše i organizacija “Ambasadori životne sredine”.

A u Srbiji ? Šetamo našu decu i ljubimce pored auspuha, udišemo u gradovima vazduh čijim kvalitetom se ne možemo pohvaliti. Dakle, ako se trudite da vreme provedete „na čistom vazduhu”, nemojte izabrati ulice sa gustim saobraćajem.

Program za životnu sredinu Ujedinjenih nacija realizuje kampanju za zabranu proizvodnje i korištenja olovnog benzina putem „Partnerstva za čistija goriva i vozila”, time se želipomoći zemljama u razvoju da naprave akcione planove za zabranu olovnog benzina i podrže dalji napori za smanjivanje sumpora u dizelu, kao i da se usvajaju standardi za čistiju proizvodnju vozila.

Pored olova, postoje i drugi napadači zdravlja iz automobila. To su štetni gasovi koje istpuštaju automobili (ugljenmonoksid i drugi). Novi benzini, poznati pod nazivom „bezolovni” ili „reformulirani”, i dalje sadrže niz štetnih supstanci. Stoga današnji automobili na ispustnoj strani motora imaju katalizator koji dovršava proces sagorevanja benzina i omogućava da se u životnu sredinu emituju uglavnom bezopasni derivati sagorevanja.

Mada metalno olovo samo po sebi nije otrovno, njegove komponente jesu. Studije pokazuju da one kada dospeju u telo se ponašaju kao neurotoksini. Isto tako, pokazuju da deca koja žive u blizini prometnih ulica imaju niži (koeficijent intelegencije) od dece koja žive u područjima sa manje zagađenja olovom, što prema podacima ukazuje na to da je olovo povezano sa smanjivanjem moždanih funkcija

Dodatni problem koji se otvara kod starih automobila je nepotpuno sagorevanje, koje može biti izvor emitovanja niza toksičnih i kancerogenih supstanci u atmosferu.

Katalizatori pomažu u uklanjanju štetnih gasova, ali ne mogu se koristiti uz olovni benzin jer se na njihovim platinastim površinama stvaraju naslage koje onemogućavaju normalne procese eliminisanja. Nasuprot tome automobil napravljen za olovni benzin može dobro raditi i sa bezolovnim benzinom.

Olovni benzin” je benzin sa dodatim hemikalijama (tetrametil ili tetraetil olovo) koje popravljaju oktanski broj i koji je jeftinija mešavina benzina. Količina olovnih aditiva dugi niz godina dostizala je vrednosti od oko 0,5 do 1,1 grama po litri benzina. Prilikom sagorevanja benzina izbacuje se fina prašina kroz auspuhe i zagađuje vazduh.

Profesor dr Anđelka Mihajlov

----------------------------------------------------

Više 1.000 dece u Kini ima trovanje olovom

Više od 1.000 dece koja žive u blizini glavne kinseke topionice olova ima visok nivo tog teškog metala u krvi, saopšptila je zvanična kineska agencija Sinhua.

Najveća topionica u državi preuzela je deo odgovornosti za trovanje u centralnoj kineskoj provinciji Henan. Deca koja su živela na razdaljini od jedan kiometar od fabrika metala preseljena su, prenela je agencija Rojters.

„Zagađenje je akumulirano tokom poslednjih 20 godina ili više, a fabrike su previsse blizu kuća”, objasnio je razlog trovanja predsednik odbora firme „Juguang gold end lid” Jang Anguo, priznajućiodgovornost za zagađenje.

Od 2.743 deteta, više od trećine je imalo previše olova u krvi. Gradska vlada je obustavila proizvodnju u 32 od postojećih 35 fabrika olova. Grupa za zaštitu životne sredine „Grinpis” uputila je oštre kritike na račun 18 glavnih kineskih i međunarodnih kompanija, jer nisu objavile podatke o nivou zagađenja i emisiji gasova koji su rezultat proizvodnje u njihovim fabrikama, a koje su od njih zahtevale kineske vlasti, narušavajući time zakone o životnoj sredini.

Nedostatak informacija podriva napore za očuvanje zemlje, vazduha i vode čistim u Kini, navodi se u izveštaju „Grinpisa”.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.