Ponedeljak, 06.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Dženeral motors” ne želi da proda „Opel”

Молба радника: Не дозволите да „Опел” умре! (Фото АФП)

Od našeg dopisnika
Moskva, 4. novembra – Ruski mediji nazvali su senzacionalnom vest koja je prošle noći stigla iz Amerike da „Dženeral motors” (DžM) odustaje od prodaje nemačkog automobilskog giganta „Opela”. Tako je propao, kako su ga mnogi nazvali – posao decenije.

Prema dogovoru koji je 10. septembra potvrdilo rukovodstvo DžM i koji je trebalo da bude potpisan ovih dana, predviđeno je da 55 procenata kontrolnog paketa „Opela” kupi konzorcijum najvećeg proizvođača delova za automobile u svetu, kanadsko-austrijske „Magne” i ruske Sberbanke. „Dženeral motorsu” bi ostalo 35 odsto, a preostalih deset – zaposlenima u „Opelu”. Nemačke vlasti bi oporavak čuvene fabrike pomogle državnim garancijama za kredit od 4,5 milijardi evra. Pregovori o prodaji „Opela” započeli su u aprilu ove godine. Za to vreme su se favoriti za kupovinu fabrike više puta menjali, kao i namere korporacije DžM koja je, pored mogućnosti prodaje, razmatrala i varijantu svog bankrotstva.

Pored kupaca i prodavca, u rešavanju problema aktivno i javno učestvovala je i nemačka vlada i, ako je verovati rečima Olega Deripaske veoma zainteresovanog za ovaj posao, jer je bilo planirano da se proizvodnja organizuje u njegovom VAZ-u, nezvanično Stejt department „sa svojim sujeverjem”, odnosno predrasudama prema Rusiji. Kako je vreme prolazilo, politički aspekt dogovora bio je sve očigledniji. Nedavno je obelodanjeno i mišljenje Antimonopolske komisije EU, koja je tvrdila da odluka nemačke vlade da finansijski podrži sporazum dovodi u monopolski položaj rusko-kanadski konzorcijum. Vlada je odgovorila da će podršku dati svakome ko kupi fabriku...

I kad je izgledalo da je sve dogovoreno, a prepreke prevaziđene, DžM je doneo odluku da se „Opel” ne prodaje. Situacija u svetu se promenila, kriza prolazi, a tražnja za automobilima je počela da raste, pa američki koncern veruje da može da reši problem sopstvenim sredstvima, kaže se između ostalog u saopštenju.

Iako Nemačka nije akcionar „Opela”, vlada je veoma zainteresovana za oporavak fabrike, jer se ona nalazi na njenoj teritoriji i u njoj radi 25.000 nemačkih radnika. Zato su otud i stigle prve reakcije. Pres-služba Angele Merkel izrazila je žaljenje zbog odluke Amerikanca, a Ronald Koh, premijer pokrajine Hesen, na čijoj se teritoriji nalazi fabrika, zabrinut je za budućnost radnih mesta nemačkih radnika. Ministar ekonomije Rajner Briderl smatra odluku „Dženeral motorsa” neprihvatljivom. Nemačka će tražiti da joj se do kraja novembra vrati milijarda i po evra, koliko je dala „Dženeral motorsu“ kao kredit. Radnici četiri nemačke fabrike „Opela” najavili su da sutra stupaju u štrajk.

Zanimljivo je da je kanadska „Magna” već izjavila da pozdravlja odluku američkog koncerna. Za sada, iz Sberbanke nema reakcija. Vladimir Peskov, pres-sekretar premijera Vladimira Putina, izjavio je da postupak DžM „izaziva čuđenje”, a vicepremijer Aleksandar Žukov smatra da „Rusija ima dovoljno problema i sa svojom automobilskom industrijom”, pa je ne brinu tuđe muke. S obzirom na to da kriza prolazi, ruska automobilska industrija će se oporaviti bez pomoći sa strane, smatra Žukov.

Treba ipak reći da je Rusija bila zainteresovana za posao sa „Dženeral motorsom” upravo zbog te „pomoći sa strane”. Verovalo se da će se tehnologijom „Opela” brže i lakše modernizovati ruska automobilska industrija. Istovremeno, to je bila jedna od glavnih prepreka za odluku o prodaji – DžM najpre nije želeo da se odrekne svoje „intelektualne svojine”, ali je, pošto je kupac povećao ulaganja, na to ipak pristao.

Ljubinka Milinčić

---------------------------------------------------------

Država preuzima brigu o „Autovazu”

Vlada Rusije preuzima na sebe „u znatnom stepenu” obavezu da raščisti dužničko breme i reši socijalne probleme „Autovaza”, rekao je juče premijer Putin na savetovanju vlade o ekonomskim pitanjima. U tu svrhu, kao i za modernizaciju proizvodnje i organizaciju novih radnih mesta, fabrika automobila dobiće 54,98 milijardi rubalja (nešto manje od dve milijarde dolara). Od toga je 38 milijardi namenjeno vraćanju dugova, 12 milijardi razvoju i modernizaciji fabrike, a 4,8 otvaranju novih radnih mesta.

„To znači”, rekao je premijer Vladimir Putin, „da akcionari ’Autovaza’, ruski i strani, moraju da ponude adekvatan program za razvoj preduzeća koji bi mogao da obezbedi dugoročni razvoj posle krize. Najznačajniji strani partner „Autovaza” je konzorcijum „Reno-Nisan”, koji je već izrazio spremnost da pomogne ozdravljenju ruskog auto-giganta.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.