Petak, 30.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Istraživanje

Start u Beogradu kao tri kilometra u Kruševcu

„Dobar dan” kod taksiste najskuplji u glavom gradu – 129 dinara i u Nišu – 95 dinara. – Cena kilometra vožnje od 34 do 60 dinara

Kada Kruševljanin odluči da se provoza taksi-vozilom, za prosečnu vožnju platiće manje nego što jednog Beograđanina košta „dobar dan” kod taksiste. U gradu pod Bagdalom najjeftiniji start staje 10 dinara, a cena pređenog kilometra je 40, dok u prestonici samo za ulazak u vozilo treba spremiti 129 dinara. Zato se Kruševljani za svega stotinak dinara provozaju od centra do periferije, dok statistika „kaže” da prosečna vožnja u Beogradu košta između 420 i 450 dinara.

Više cene beogradski taksisti pravdaju velikim gužvama, litrima potrošenog benzina u zakrčenim ulicama, ali i time što, kako kažu, glavni grad mora da bude skuplji.

– Kada prihvati poziv, svaki taksista napravi „praznu” kilometražu kako bi pokupio klijenta. Cena starta služi za pokrivanje tog troška, a to što je početak vožnje u manjim gradovima jeftiniji potpuno je logično. U tim mestima taksisti voze kraće relacije do mušterije. Ti gradovi su po dva do tri kilometra u prečniku – objašnjava Teodor Gaćeša, vlasnik „Pink taksija”.

I dok u pojedinim gradovima cena starta varira u zavisnosti od prevoznika, u Beogradu je ona jedinstvena. Isto je i u još nekim gradovima. Nišlije, na primer, koga god da odaberu, start će platiti 95 dinara. Iako se jedinstveni cenovnici mogu učiniti kao dobro rešenje, ima onih koji ističu da se time ugrožava pravo potrošača na slobodan izbor.

– To nije u redu jer univerzalna cena starta kod svih prevoznika narušava slobodnu konkurenciju. Mislim da je, propisavši takvu cenu, grad Beograd prekoračio svoja ovlašćenja – kaže Dijana Marković-Bajalović, predsednica Komisije za zaštitu konkurencije.

(/slika2)U taksi - udruženjima odgovaraju da je grad odredio jedino maksimalnu cenu i da su je, naravno, svi taksisti prihvatili. Jer, kažu, ko bi se dobrovoljno odricao dela moguće zarade.

– Najbolje bi bilo kada bi postojao jedinstven cenovnik koji bi svi morali da poštuju. To znači da bi svi vozili po istim cenama, bez nerealnih popusta, kakav je sada slučaj, pa bi bili prinuđeni da se za mušterije bore jedino kvalitetom usluga – ističe Gaćeša.

A nivo usluge i te kako varira od Subotice do Vranja. U pojedinim gradovima „divljaci” svakodnevno višedecenijskim „ladama” prevoze sugrađane od centra do obližnjih sela. I dok jedan taksi-prevoznik iz Kruševca već mesecima klijentima posle vožnje uredno daje odštampani fiskalni račun sa precizno navedenom cenom i pređenom kilometražom, u Beogradu se taksisti tek pripremaju za uvođenje takve prakse. Fiskalne račune stanovnici prestonice će u vozilima dobijati od januara.

Ni sama vožnja ne košta svuda isto. Jedan od gradova sa najjeftinijim taksi-prevozom je Kragujevac, gde pređeni kilometar košta 34 dinara, u Beogradu je 49, dok je u Leskovcu ta cena 50, a u Požarevcu 60 dinara. Ali, u ovom slučaju, cenovnici su jedinstveni u svakom gradu.

Prema rečima naših sagovornika, Beograđani možda mogu da očekuju i nova poskupljenja. U „Pink taksiju” procenjuju da sa važećim cenovnikom posluju na ivici isplativosti, te da bi realna cena bila barem 15 odsto viša od sadašnje.

--------------------------------------------------------

Zvati telefonom i tražiti račun

Naši sagovornici savetuju potrošačima kako da izbegnu divlje taksiste, kojih samo u Beogradu ima između dve i tri hiljade.

Vozilo uvek valja pozivati telefonom jer tada dolaze samo legalni taksisti iz udruženja, a automobile na ulici treba zaustavljati samo ako je to neophodno. Tada bi trebalo obratiti pažnju na to da li vozilo ima nalepnicu sa grbom grada. Na kraju vožnje klijent ima pravo da traži od vozača da mu ispiše račun – savetuju u „Pink taksiju”.

Potrošači i kod telefonskih operatera mogu da se informišu o cenama, a trebalo bi i da se raspitaju o sniženjima koja daju mnogi taksi-prevoznici. I u Beogradu i u unutrašnjosti najčešća varijanta je popust na poziv koji iznosi od 20 do 30 odsto.

S. Despotović

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.