Utorak, 04.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ivan Sarić, začetnik naše avijacije

Иван Сарић (у качкету) први здесна уз елису авиона Фото Фонд Градског музеја и приватна архива

Subotica – Duvao je jak, neprijatan vetar, ali to nije omelo gotovo sedam hiljada Subotičana da se te nedelje, 16. oktobra 1910. godine okupe na Gradskom hipodromu, u predgrađu Subotice. Svi su netremice gledali u mladog mršavog čoveka i njegovu mašinu na sredini travnatog terena, napregnuto očekujući da se ovde pred njihovim očima dogodi čudo koje će biti upisano u istoriju i Suboticu označiti kao jedan od gradova koji hvata korak sa tehničkim dostignućima na početku veka.

O tom događaju ovako je izvestio subotički mesečnik „Neven”:

„Svakome je poznato da se i jedan sinak bunjevačke nane već odavno bavi idejom letenja. Načinio je svojeručno leteći stroj, te već više meseci pravi pokušaje. Sada mu je već pošlo za rukom uzleteti, pa se već više kilometara vozio u vazduhu u jedan mah. Dne 16. 10. hoće da se javno prikaže subotičkom građanstvu. Ivan Sarić je 16. 10. letio na visini od 30 metara oko 3 km.”

Izveštaj je dokumentovan sa dve fotografije, ali nažalost, novine iz toga perioda ne beleže više detalja o ovom događaju, osim da je publika vikala „Živio”, stavljajući na muke buduće istraživače da iz fragmenata sastavljaju sliku o ovom velikom događaju. Ono što je, međutim, nesumnjivo jeste da se tog vetrovitog prepodneva pre tačno 100 godina na tlu današnje Srbije čovek prvi put uz pomoć letelice odlepio od tla i počeo da ostvaruje Ikarov san. Let Ivana Sarića smatra se začetkom naše avijacije.

I dok Muzej vazduhoplovstva planira aktivnosti kojima će obeležiti ovaj značajan datum, u rodnom gradu prvog letača Ivana Sarića niko ne može sa sigurnošću da potvrdi da li će i kako biti obeležen ovaj jubilej. Istoričar Mirko Grlica, kustos Gradskog muzeja, kaže za „Politiku” da je u programu ove ustanove predviđena izložba o Sariću, dok je on počeo da piše monografiju o ovom neobičnom čoveku. Ipak, u kojoj meri i kako će se to ostvariti zavisi pre svega od novca koji će biti odvojen za programe ustanove.

Ivan Sarić (1876–1966) po mnogo čemu je bio ispred svog vremena, a u bukvalnom smislu i ispred svojih savremenika. Jer njegova strast je bila brzina: iako zaposlen kao državni činovnik, Sarić se u početku posvećuje biciklizmu, nakon toga trkama s motorima, pa automobilima, a u svakom sportu osvaja medalje na takmičenjima širom Austrougarske kojoj je Subotica u to vreme pripadala, ali i šire. Automobilski reli ga je i odveo u Pariz 1909. godine, šest godina nakon prvog leta avionom braće Rajt, a sedmicu pre prvog leta avionom preko Lamanša, pa upija uzbuđenje koje donosi ova novina.

Ivan Sarić se po dolasku u Suboticu zatvara u podrum svoje kuće u ulici Braće Radić i od materijala koji su mu pri ruci – drvo, šper-ploča, platno, klavirske žice, kako svedoče neki izvori – pravi prvi avion. Ova prva letelica je nakon „probnog leta” stradala prilikom kasnijih sletanja, te Sarić konstruiše još jedan avion, poznat kao „Sarić-2”. Nakon prvih uspešnih pokušaja Ivan Sarić posle nekoliko godina odustao je od letelica. Možda su tehnički zahtevi i složenost konstrukcije, ali i mnogobrojni problemi koji su pratili poletanje njegova dva aviona bili razlog što nije ostao veran letenju, već se vratio motociklizmu, ali svi potonji poduhvati ostali su u senci uspeha njegovog prvog leta.

Aleksandra Isakov

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.