Na prelazu ka moru kao da nije sezona
Gostun – Podne je, prva nedelja jula na graničnom prelazu Gostun prema Crnoj Gori. Zvezda ugrejala i nigde nadstrešnice, a tek poneki automobil – svega tri ih je u tom trenutku pred nama na izlazu iz Srbije – prelazi granicu. Čekaju teretnjaci, ali sklonjeni po strani, ne ometaju druga vozila. Procedura brzo ide, nema usporavanja i zastoja, ni traga od nervoze tipične za letnje prelaske granice. Kao da nije počela sezona.
Rutinski svoj posao obavljaju carinici i policija na Gostunu. Ovaj prelaz je prilično uzak, s nevelikom propusnom moći: tu su samo dve kolovozne trake i proširenje u vidu još jedne, i to na svega stotinak metara graničnog punkta (da stane samo pet-šest šlepera). Ipak, kad nema gužvi, kao sada, sve ide bez teškoća.
– Putnički promet se ovih dana tek neznatno povećao u odnosu na svakodnevni vansezonski, ali je i dalje prilično slab. Po tome se ne primećuje da je leto. Nema kolona, a i kad se kakva slučajno napravi, ne treba više od dvadesetak minuta da usporavanje prođe. Nešto više vozila prolazi noću nego danju, i to uglavnom zbog autobusa koji tada obično nailaze. Ali i onda ide brzo, autobusi ne čekaju teretnjake nego srednjom trakom za automobile odmiču ka prelazu – objašnjava za „Politiku“ Predrag Bošković iz Carina Srbije, šef graničnog prelaza Gostun.
Što se tiče teretnog saobraćaja, tu su takođe manje gužve nego prethodnih godina. Ne samo što se delimično proredio broj kamiona, već i što je, kaže Bošković, od sredine maja ove godine na snazi mera koja olakšava robni promet. Naime, ukinuta je obaveza veterinarske inspekcije da na graničnom prelazu postupa po pošiljkama, pa sada kamioni s mesom i mlekom prelaze u Crnu Goru samo uz veterinarski sertifikat koji dobijaju na polasku. Taj dokument kamiondžijama je dovoljan da na crnogorskom graničnom prelazu Dobrakovo, kad se prođe Gostun, otpočnu proceduru kod veterinarskih organa u Crnog Gori.
– Manji zastoj na ovom delu jedino pravi jedno klizište kraj magistrale, u takozvanoj međuzoni između dva prelaza. Tu se upravo radi sanacija, postavljena je semaforska signalizacija i vozila se propuštaju na desetak minuta. Ali ni to nije dovelo do bilo kakvog začepljenja u saobraćaju – napominje šef prelaza Gostun.
Na našem prelazu primetni su novi montažni „kontejneri“ za smeštaj policije i carine, koji su ove godine useljeni. Oseća se nedostatak nadstrešnice, što stvara probleme za rad tih službi kad su kišni dani. Nezvanično doznajemo da se za sledeću godinu pripremaju ozbiljniji poslovi da prelaz Gostun dobije moderan izgled, da je država pare već obezbedila, ali početak radova odlažu neki lokalni problemi oko planske dokumentacije.
A sa crnogorske strane, na prelazu Dobrakovo, gde je prostranije i uređenije za vozila, i dalje naplaćuju ekološku taksu od deset evra po automobilu. Ni tu nema većih zastoja, s tim što je procedura oko teretnog saobraćaja nešto složenija nego na Gostunu – odnos izvoznih poslova ovim pravcem je 80:20 u korist Srbije, pa su, logično, veći carinski poslovi kod onoga što ulazi u zemlju, dakle oko uvoza izraženijeg na crnogorskoj strani.
Branko Pejović
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.