Ponedeljak, 25.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Naličje tišine kod Pikasove zavese

Izložbu našeg slikara Vladimira Veličkovića, akademika, nosioca francuskog Ordena viteza legije časti, koja je nedavno otvorena u Muzeju savremene umetnosti u Tuluzu, videlo je samo u jednom danu 2.600 posetilaca! Bilo je to prijatno iznenađenje i za zaposlene u ovoj instituciji čiji je prostor nekada pripadao klanici, a onda veštom rukom arhitekata pretvoren u muzejsko zdanje. Vladimir Veličković je ovih dana boravio u Beogradu povodom dodeljivanja nagrade iz Fonda „Vladimir Veličković” za najbolji crtež mladim stvaraocima, u saradnji sa galerijom „Haos”.

Veličkovićeva izložba u Tuluzu nazvana je „Naličje tišine”.

U Tuluzu ste predstavili retrospektivu koja je komponovana na specifičan način. O čemu je reč?

To nije klasična retrospektiva u smislu hronološkog ređanja radova, nego je i specifičnost samog prostora uslovila tematsku organizaciju mojih radova. To znači da je u okviru svake teme napravljena hronologija. Na primer, tema koja se pojavila šezdesetih godina, aktuelizovala se devedesetih sa svim mogućim razlikama koje su se između tih decenija dogodile. Najstarija slika je iz 1958. godine. Ciklusi su raspoređeni po salama.

U jednoj sali su „Raspeća”, potom deo koji se zove „Poreklo”, a odnosi se na radove povezane sa temom rađanja. Sledi tematski ciklus figure u pokretu i tela na ivici smrti. Tu su i veliki formati koje posebno volim , a to su slike i crteži sa elementima atlasa. Postoje tri prostora sa temom ništavila, sa glavama koje sam slikao još šezdesetih godina, a onda su tokom decenija doživele transformaciju. I postoji velika sala sa temom požara koji zapravo pripadaju „Ništavilu”.

Zanimljivo je da je Muzej savremene umetnosti u Tuluzu nastao od nekadašnje klanice. Kao ste Vi doživeli taj prostor?

Posle izložbe sam dobio mnogo komentara da je prostor baš kao za mene pravljen! Zaista je fascinantan muzej, na oko 3.000 metara kvadratnih, sa stalnom postavkom na prvom spratu.

Povodom moje izložbe iznesena je zavesa koju je Pikaso pravio za pozorišni komad Romena Rolana „14. juli” 1936. godine. Ona je iznesena iz fundusa Muzeja, a onda se ispostavilo da su se moje slike i crteži i tematski i hromatski savršeno uklopili, kao da sam ih pravio prema toj zavesi.

Kako ste se osećali kada ste se „suočili” sa onim što ste stvorili tokom svih ovih godina?

Nije jednostavno pogledati se „oči u oči” sa onim što ste u životu radili. Može biti stresno i zabrinjavajuće to da li ste na visini tog poverenja koje vam je ukazano. Izložbu sam pripremao od februara ove godine. U početku je bilo reči samo o retrospektivi crteža, ali u razgovoru sa komesarkom izložbe i direktorom muzeja iskristalisala se priča o tematskom obrađivanju tog zanimljivog prostora, kao i o predstavljanju odnosa između mojih crteža i slika.Mesecima sam radio, raspoređivao, pravio makete, shvatio da su mi neki radovi zauvek i nestali. Sve je to jedan ispit i uvek ima sumnje da li ste izabrali pravu stvar. Mogu da kažem da sam se na kraju ipak osećao kao da sam položio ispit pred samim sobom.

Ove godine izabrali ste troje mladih umetnika koji su po mišljenju žirija uradili najbolje crteže i dobiće nagradu iz fonda koji ste osnovali. Kakav je Vaš utisak nakon svih pristiglih radova na konkurs?

Ne mislim da je nivo opao, čini mi se da smo održali visok kvalitet. Od troje umetnika koje smo izabrali, dvoje – Simonida Radonjić i Vuk Vučković su ravnopravni, a Nemanja Nikolić je dobio specijalnu nagradu. On je realizovao video-rad na bazi crteža. Namera žirija i fonda i jeste da ne ograničimo kriterijum na striktno klasičan crtež.

U jednoj anketi pre dve godine rekli ste da vam je utisak godine to što ne rade dva glavna muzeja u Beogradu. Da li je to utisak i sada?

Moglo bi se reći da jeste. Bio sam u komisiji za izbor projekta Vladimira Lojanice, ali vidim da to sve ide dosta sporo. Znamo da je kriza, da je za kulturu teško u takvim situacijama izdvajati, ali nisu to tako veliki budžeti koji ne mogu da budu obezbeđeni. U žiriranju je tada učestvovao i Nebojša Bradić i rečeno je da će novac za Narodni muzej biti izdvojen od prodaje „Telekoma”. Kao što znamo do te prodaje nije ni došlo. Pomišljam da bi možda urodio plodom neki apel ovdašnjim vlasnicima najvećeg kapitala. Ako to uopšte nekog zanima.

Da li se i kako u Francuskoj oseća kriza?

Francuska je bogata zemlja, sa svojom stabilnom strukturom, ali sve su jači glasovi koji upozoravaju da će 2012. biti klimava godina. Ipak, neke analize kažu da baš umetnost neće previše trpeti, jer je ulaganje u umetnost sigurna investicija, kao ulaganje u nekretnine ili zlato. Što se nas umetnika tiče, verovatno će biti teže doći do kolekcionara.

Kada ćete imati izložbu u Beogradu?

Verovatno krajem septembra 2012. u galeriji SANU. To neće biti retrospektiva nego slike nastale od prošle godine do danas.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.