Subota, 21.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Let plave ptice

Sasvim dosledno civilizacijskim menama, shodno širenju prostora za letenje, plava ptica stigla je do novog medija. Izlegla se davno u toplom okrilju literature, među koricama knjiga gde je narasla do čuvenog jata – edicije „Plava ptica“. Sada je doletela na televiziju i ugnezdila se na ekranu s namerom da i tu, kao serija „Plava ptica“, postane mio i drag deo odrastanja današnje dece.

Da dečji TV program to može biti svedoče česta, još živa, nostalgična sećanja mnogih koji su svoje rane godine proveli uz dečje programe Televizije Beograd – počevši od serije „Na slovo, na slovo“ Duška Radovića, kao rodonačelnika svega lepog, maštovitog, poučnog, zabavnog što je potom usledilo, bogateći detinjstvo nekoliko generacija.

Zna to i Džon Timoti Bajford na osnovu iskustva s uspehom svojih serija, „Poletarca“ i „Nevena“, pre svih ostalih, i zato se prihvatio položaja savetnika u pokušaju Radio-televiziji Srbije da vrati prestiž koji je, u ovom domenu, poslednji put branila „Pustolovom“ Vladimira Andrića.

Danas je nesumnjivo teže praviti privlačan dečji TV program s obzirom na atrakciju tehnoloških inovacija, prvenstveno interneta kao novog terena za igru, druženje, učenje... Ali, s druge strane, dečje potrebe, sklonosti i želje ostaju u osnovi uvek iste. Ko smisli kako da s dečjom publikom uspostavi direktnu, prisnu i iskrenu komunikaciju, da podstakne radoznalost, zagolica maštu, nasmeje, iznenadi – uspeće da ekran televizora konkuriše ekranu računara.

Iako je jasno da taj drugi poseduje manjina u publici, autorska ekipa „Plave ptice“ gledaoce poziva da joj se javljaju preko i-mejla, Fejsbuka, veb stranice. To jeste u duhu vremena. Dobro je, međutim, što se u ovom TV magazinu ne zaboravlja na obične male stvari, na prirodno okruženje, na jednostavne zanimacije. Tako će se u TV studiju naći i kuče kao odomaćeni deo ekipe, zaigraće se tenis s prvim trenerom svetskog (a našeg) šampiona, napraviti „robot – strašilo“ od odžačarske četke, izvoditi mađioničarski trikovi sa priručnim materijalom... Uz dokumentarni deo s predstavljanjem različitih zanimanja, zanata, hobija „Plava ptica“ dobija sadržaj kojim Javni RTV servis odužuje deo duga prema osnovnoškolcima.

Onima nešto mlađim ponovo prikazuje novu verziju „Na slovo na slovo „sa ambiciozno postavljenim ciljem da bude „isto to a ipak sasvim drugačije“. Onim starijima, tinejdžerima, reprizira serije „Priđi bliže“ i „Može i drugačije“, prvu s posrednim a drugu s neposrednim uputstvima za savlađivanje izazova adolescencije. Kad se tako zbirno, kako se moglo baš ovih dana (možda i zbog školskog raspusta), pogleda ta sveža produkcija dečjih, obrazovnih, školskih redakcija, mora se primetiti valjanost truda, zamisli i ostvarenja, značaj produkcije po tematskom, etičkom i umetničkom usmerenju. Trebaće toga, naravno, i više.

Mora se takođe primetiti da, nažalost, nijedna druga televizija s nacionalnom frekvencijom programski ne zalazi u ovo područje. Samo emitovanje crtanih filmova i serija ne može se u to ubrojiti.