Ponedeljak, 23.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Serija TV serija

Odavno se nije slučilo da se domaći ekran ispuni domaćim serijama u takvom intenzitetu. Premijere su konačno nadvladale reprize. RTS nije dozvolio nijedan vikend praznog hoda i učvrstio je svoju poziciju subotom i nedeljom uveče novim naslovima, epizodama i ciklusima. Uz najave onih koje su već završene kao televizijska verzija bioskopskih hitova i spremne su za emitovanje, ni narednih meseci neće biti predaha za ljubitelje televizijskih romana u nastavcima. Iako meksičke, turske, indijske i ine produkcije uživaju popularnost, gledaoci uvek pokazuju više naklonosti ka serijama iz sopstvenog miljea, na svom jeziku, sa ovdašnjim glumcima.

Završnica „TV trilinga“ po romanima Mirjam nije bila na nivou početka. Posle „Ranjenog orla“, kao osvežavajuće slike vremena, građanske Srbije između dva svetska rata, s prilično uverljivim zapletom i radnjom zadovoljavajuće dinamičnosti, „Greh njene majke“ pa potom „Nesalomivo srce“ izazivali su efekat već viđenog, povećavali naivnost i sentimentalnost u zbivanjima, množili nizanje lepih slika – pejsaža, ambijenata, kostima – bez dovoljno dramskog naboja u njima. Izbor istih glumaca za vodeće uloge uvećavao je utisak o ponavljanju kroz varijacije.

Sasvim drugačiji postupak primenjen je za nastavak TV sage po delima Gordane Kujić, a u praćenju sudbine članova porodice Salom. Novo, poratno doba, novi odnosi među junacima, nova autorska ekipa, a naročito novi tumači glavnih likova (gde su se uz ovde već istaknuta vrhunska ostvarenja Vesne Stanojević i Nataše Ninković posebno nametnuli doajen Slobodan Ćustić i početnica Nevena Ristić) omogućili su da se priča serije „Cvat lipe na Balkanu“ doživljava kao snažna, uzbudljiva, samosvojna, sasvim nezavisno od prethodne u seriji „Miris kiše na Balkanu“.

Dok su sve dosad pomenute serije pokazale znatan trud oko rekonstrukcije epohe, pokušaj da ona deluje autentično ne samo u duhovnom nego i u materijalnom smislu, novi naslovi koji su ih zamenili u ponudi RTS-a imaju u tom pogledu manje zahtevan zadatak. I lice mesta i duh mesta savremeni su, na dohvat ruke, odnosno kamere. Ali samo naoko nije potrebna posebna veština da se ta stvarnost dramatizacijom prenese u TV formu. To samo izgleda jednostavno, posebno kad se posla prihvate dokazani majstori kakvi su scenaristi Siniša Pavić i Goran Mihić – prvi birajući izrazito humoristički i zaoštreno satirički prosede, drugi držeći se gotovo klasičnog, realističkog dramskog postupka.

Novi (peti) ciklus „Bele lađe“ značajan je po istrajnosti autora da u dramsko tkanje upliće najaktuelnije elemente društvene i političke stvarnosti – i biće zanimljiv po pomeranju težišta s harizmatičnog junaka Srećka Šojića na druge pitoreskne figure srbijanske tranzicije. I s novom serijom „Vojna akademija“ stiže nekoliko dobrih naznaka. Prva je tematsko zalaženje u retko tretiranu oblast života – vojnog. Druga je što se u posao posle nekoliko godina pauze vraća proslavljeni zaslužni scenarista Mihić. A treća je što se među producentima s kojima RTS ulazi u velike projekte sada našla i kuća „Nira“, čime se smanjuje dominacija „Košutnjak filma“ u saradnji s Javnim RTV servisom.