četvrtak, 24.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Telefon i Skajp zamenili Frojdov kauč

Љиљана Јагодић: Класични разговор пацијента који лежи са психологом излази из моде

Sreća je tu, samo treba da je prepoznaš i zgrabiš, moto je kojim psiholog Ljiljana Jagodić dočekuje posetioce svog sajta. Reklo bi se, na takav utisak makar navode stremljenja u psihološkom savetovanju, da se ta sreća sve češće grabi putem telefona ili čak Skajpa.

Ljiljana Jagodić uvodi novi trend – njena psihološka pomoć posredovana je tehnologijom pa se sa klijentima najčešće ne sreće licem u lice.

– Radim preko telefona ili Skajpa, a mejl uključujem samo u onoj meri u kojoj klijentima pošaljem domaći zadatak, odnosno temu o kojoj treba da razmisle i pripreme se za sledeći razgovor – objašnjava naša sagovornica i kaže da seanse sa psihologom preko žice ili svetske mreže nisu nikakva novost u svetu.

– Takav trend postoji već deset godina u SAD i Zapadnoj Evropi. Kod nas ga započinje nekolicina mojih kolega.

Ljiljana Jagodić na ovakav način radi dva meseca. Kaže da su njene usluge namenjene osobama koje žive u malim mestima u kojima nema njenih kolega ili onima koji u svoj pretrpani dnevni raspored nemaju mesta da upišu još i posetu psihologu.

– To su pre svega zdravi ljudi, oni nemaju nikakvo psihičko oboljenje, već samo manji problem na poslu, u porodici ili sa partnerom.

Poziv u bilo koje doba dana štedi vreme koje bi čovek inače potrošio na oblačenje, prevoz, odlazak i dolazak savetniku, ali zato i sužava obim problema koje psiholog prihvata da sasluša. U obzir dolaze stres, lična nesigurnost, strah pred intervju za posao i loše navike poput stalnog kašnjenja ili loše organizacije.

– Ne postavljam psihološku dijagnozu jer ona zahteva testove, kao i to da imate klijenta pred sobom. Ukoliko posumnjam na neki poremećaj, klijenta upućujem psihijatru.

Ne možemo, dakle, govoriti o psihoanalizi već o savetovanju ili, kako se sve češće naziva – životnom treningu. Nije li u svakom slučaju reč o želji ljudi da dobiju instant pomoć, a da ne ulože ni najmanji trud – odvoje vreme i prošetaju se do psihologa?

– Ne mislim da je ovo instant rešenje. Sa svakim klijentom sam u kontaktu makar jednom nedeljno tokom mesec dana a dva do tri meseca su sasvim dovoljna za rešavanje bilo kog problema, osim kada je reč o psihopatologiji.

Zar psiholozima nije oduvek bilo važno da posmatraju klijenta? Da li krši prste, češka se ili dotiče usne? Ljiljana Jagodić ne poriče da osnovna mana telefonskog razgovora jeste što psiholog ne vidi telesne reakcije klijenata. Međutim, žica ima i svojih vrlina, dodaje naša sagovornica. O zid koji tehnologija stvara među ljudima razbijaju se strah, stid i sujeta pojedinih klijenata koji se nikada ne bi tako brzo otvorili na Frojdovom kauču, oči u oči sa terapeutom.

– Mnoge je stid da se obrate za pomoć i nikada mi se ne bi obratili da nije postojala mogućnost da se samo čujemo putem telefona.

Većina klijenata je za ove onlajn usluge čula na Fejsbuku. Međutim, iako su joj sofisticirane tehnologije pomogle u poslu, Ljiljana Jagodić za njih nema reči hvale. Njen profesionalni utisak je da one otuđuju ljude jedne od drugih. Reklo bi se – i od njihovih psihologa.

J. Stevanović

-----------------------------------------------------------

Klijenti komentarišu na sajtu

„Kao lajf kouč, pružala je stalnu podršku i često bila neprijatna, ali naterala me je da izdržim i nije bilo moguće odustati. Još uvek se čujemo ponekad, kao najbolji drugovi”, napisao je jedan od klijenata Ljiljane Jagodić na njenom sajtu.

Među zabeleženim problemima je i nostalgija od koje je patila Tamara koja se nikako nije uklapala u novu sredinu u Kanadi. Zanimljiva je i klijentkinja koja se potpisala sa „Branka, 28 godina, Beograd”, a koja kaže da i posle osnovne terapije „kad god nisam sigurna kako treba da postupim u određenoj situaciji, pozovem Ljiljanu”.

Komеntari0
bc5af
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.