Nedelja, 05.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Rus” približio Beograd Vršcu

Нови воз привукао младе путнике Фото Ј. Даниловић

Vršac – Kada je 1856. godine, prema rudnicima i luci na Dunavu, u današnjoj Rumuniji, krenuo prvi voz, vučen zapregom, a tri meseca kasnije i prvom parnjačom, prolazeći kroz vršački kraj, okupljeni svet, čak i onaj prosvećeniji, nije mogao čudu da se načudi.

Danima su se smirivale emocije i o tom događaju pripovedalo, a jedan Vrščanin je bio najglasniji, uzvikujući:

„Video sam čudo neviđeno: ide šporet – vuče šifunjere“, dok su ostali znatiželjnici buljeći u „vatrenu mašinu“, otvorenih usta i iskolačenih očiju, ispratili kompoziciju, natovarenu ugljem i rudom. Čak iz drugih krajeva su dolazili znatiželjnici da vide „šporet“ i „šifunjere“.

Posle su se i teretni i putnički železnički saobraćaj razvijali, a Vršac postepeno postajao važno čvorište u ovoj vrsti saobraćaja. Ovde je podignuta jedna od najlepših železničkih stanica na Balkanu.

Međutim, decenijama, automobili, autobusi i drumske krstarice gušili su i putnički i teretni železnički saobraćaj. Tako, već četiri godine od Vršca do Beograda, ako se izuzme međunarodni voz iz Bukurešta, koji je zbog vremena polaska neatraktivan, praktično i nema prevoza putnika železnicom.

Pre desetak dana, ponovo je zavladao žagor na vršačkoj železničkoj stanici, izgrađenoj još 1858. godine. Svakodnevno iz Vršca prema glavnom gradu, sa četiri polaska, i isto toliko dolazaka, vozi savremeni dizelmotorni voz, tek pristigao iz Rusije. Izazvao je veliko interesovanje, jer je savremen i atraktivan. Sa svih strana su ga zagledali znatiželjnici, baš kao i prvu pomenutu lokomotivu, pre 156 godina.

Radovan Lekić, šef Prevoza putnika u okviru „Železnica Srbije“, za južni Banat, sa sedištem u Vršcu, kaže da prvi dizelmotorni voz, od ukupno 12 kupljenih u Rusiji, popularno nazvan „rus“, ne samo da predstavlja pravo osveženje na našim prugama, već otvara i novu stranicu srpske železnice u prevozu putnika. U prvih pet dana, na relaciji Vršac–Beograd prevezeno je doskora nezamislivih – 1.100 putnika. Broj se svakodnevno povećava, a za voz se sve više interesuju studenti. Kako i ne bi, kad jednomesečna vožnja „rusom“ košta samo 3.700 dinara, a to će mnoge beogradske gazdarice ostaviti bez stanara, a konkurentskim prevoznicima smanjiti broj putnika.

Cena vozne karte u jednom pravcu je 320 dinara, a povratna karta košta 512 dinara.

– Savremeni voz, sa 120 sedišta i 126 mesta za stajanje, čak četiri polaska i isto toliko povrataka, i to u pažljivo odabranim terminima, prilagođenim putnicima, ima pun komfor, savremeni toalet, video-nadzor, „klimu“, poseban prostor za invalide i za bicikliste, udobna sedišta, uz nisku cenu karte..., brzinu kretanja od 100 kilometara na čas (do Beograd-Dunava vozi sat i 45 minuta), privlači naročito mlad svet – kaže Lekić, podsećajući da je ovo najjevtiniji prevoz od Vršca do Beograda. – Prvi polazak iz Vršca je u 5.15, a poslednji polazak iz glavnog grada u 16.45 časova. Uskoro će još jedan ovakav motorni voz iz Rusije stići za ovu relaciju, a do kraja godine iz ruske kompanije „Metrovagonmaš“ stiže još deset, za ostale lokalne i regionalne pravce u Srbiji.

To su, u stvari, prvi novi vozovi za srpske železnice, posle tri decenije.

Na pitanje da li će nekoliko gotovo uništenih staničnih zgrada, na relaciji Vršac–Beograd, biti rekonstruisano, Radovan Lekić nam je potvrdno odgovorio. Štaviše, nagovestio je da će s uređenjem staničnih zgrada vozne karte od tih mesta dodatno pojevtiniti, jer će putnici karte kupovati na biletarnicama, a ne u vozu, plaćajući za njih više.

Jovica Danilović

-----------------------------------------------------------

Prva pruga – u korovu

Najstarijom prugom na Balkanu, na relaciji Vršac – Bela Crkva, već godinama ne prolaze vozovi. Gotovo sve usputne stanične zgrade su nestale, a materijal odnesen. Lekić kaže da je teško razmišljati o obnovi putničkog saobraćaja na ovoj relaciji, jer i ova pruga ne omogućava vožnju bržu od 40 kilometara na čas. I broj putnika je mali.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.