Ponedeljak, 23.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Otploviše lađe

Kao što su se oni fantazmagorični junaci iz Kusturičinog „Podzemlja“ u jeku svadbenog slavlja odvojili na komadu zemlje i velikom vodom otplovili u nepoznato, tako su se – nadajmo se u nedogled i nepovrat – otisnuli isto tako fantazmagorični likovi Pavićeve „Bele lađe“, okupljeni koju deceniju kasnije istim povodom na obali iste reke.

Bio je pravi čas da se serija završi – da je potrajala još koju sedmicu, progresivno bi gubila na efektu. U jeku aktuelne predizborne kampanje napadni partijski marketing potvrđuje, nažalost, da život prevazilazi fikciju po količini komičnog i apsurdnog te da ima sve manje potrebe pretakati ga u humoristične, ironične ili satirične pričice kojima nas je šest sezona zabavljala pomenuta serija na RTS-u. Političko pozorište zaposelo je ekran uživo u meri koja je teško izdržljiva već sad, na mesec dana pre izbora.

Verovatno je to shvatio i sam autor i nije obećao nastavak serijala čiji je sadržaj gradio prvenstveno na farsičnim elementima domaće političke scene. Radnju je delimično pomerio iz takve stvarnosti kad je političkog debitanta, diletanta i prevaranta Srećka Šojića poslao u zatvor. Vratio se realnosti kad je uveo u igru njegove neuništive naslednike, kopije i klonove. Ako ga je na prvo dramsko rešenje naveo (ili primorao) odlazak iz glumačke ekipe Milana Gutovića, onda ga je na drugo, može se pretpostaviti, dodatno podstakao izuzetan komičarski talenat Milana Vasića.

Obećani nastavak serije „Montevideo, bog te video“ – ka kojem su upravo isplovili Tirke, Moša i drugovi – ima puni smisao kao produžetak, do logične završnice, jedne smele ali i poetične, sportske, ali i nacionalne avanture. Fudbal je tek okosnica u ovom privlačnom i sentimentalnom povratku u tridesete godine prošlog veka. Taj vremeplovski šmek dodatno je naglašen uspešnim uklapanjem dokumentarnih snimaka i filmskih žurnala iz epohe koja je, inače, scenografski i kostimografski brižljivo i lepo rekonstruisana, a bajnom muzikom „Manjifika“ bogato i duhovito ozvučena.

No, duh vremena i njegova autentičnost nisu presudni za prijemčivost ove serije Dragana Bjelogrlića već vešto postavljeni i profilisani likovi – posebno oni u tumačenju sjajne glumačke mladeži koju su iskusne kolege podržale punom snagom. Tu je, zatim, dobra srazmera između ličnog i kolektivnog u spletu sudbina, dovoljno istorijskih, političkih i socijalnih naznaka da bi se odredio kontekst glavnog zbivanja, a naročito sveprožimajući, blagotvorni humor kojim se akteri, situacije, dijalozi boje nekad više nekad manje, ali u ukupnom zbiru dajući osobiti šarm celoj seriji.

I pre Mondijala u Montevideu, „Montevideo...“ je stvorio šampione popularnosti i našao navijače među svim generacijama u TV publici. Uz svu tu blagonaklonost, bar dve stvari mu se, ipak, mogu zameriti. S jedne strane, ponekad za uzrast deteta neuverljivi a patetični naratorski monolozi malog Stanoja. S druge, mnogo psovki i skarednih izraza nepotrebno nagomilavanih čak i u karakterizaciji pojedinih dramskih likova.