Sreda, 17.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Strani faktor

Ko je pročitao intervju bivšeg predsednika Tadića u jednom beogradskom nedeljniku, naišao je na njegovu žalbu da su za njihov odlazak sa vlasti krivi domaći tajkuni i strani centri moći. Ovi uvidi verovatno jesu tačni. Problem sa njima je što su upravo isti ti faktori pre četiri godine njemu i njegovoj stranci omogućili formiranje vlade. Odlazeći premijer Koštunica, tada je, sećamo se, ponavljao gotovo identične žalbe upućene ka ovim centrima moći, koji su pre toga takođe tri puta pomogli da on dođe na čelo države.

Uloga domaćih tajkuna u formiranju vlasti je neizbežna. Svuda u svetu najbogatiji ljudi i privrednici u nekoj državi igraju značajnu ulogu i u političkom životu na mnogo načina. Pitanje uloge stranog faktora je međutim daleko problematičnije.

U teoriji svaka demokratska država trebalo bi sama da odlučuje o formiranju svoje zakonodavne i izvršne vlasti. U praksi međutim manje zemlje su često predmet najrazličitijih intervencija velikih sila, kako u pogledu politike koja se vodi, tako i u pogledu subjekata koji vrše vlast. Velikim silama na raspolaganju u te svrhe stoje brojna sredstva pritisaka, ucena i podsticaja. Značajan instrument su i velike međunarodne i regionalne institucije koje po pravilu deluju u koordinaciji sa tim silama. Sve u svemu, u malim državama strani faktor očigledno takođe igra važnu ulogu u definisanju vlasti, a u ekstremnim slučajevima njihova politika postaje presek vektora moći i uticaja različitih velikih sila.

Srbija je posle 5. oktobra 2000. de fakto postala zemlja koja se nalazi u zoni interesa velikih zapadnih sila. Iako je država nominalno vojno neutralna, kancelarije NATO-a nalaze se u ministarstvu odbrane i kompletna reforma vojske vrši se u koordinaciji sa budućim planovima NATO komande. Što bi parafrazirajući retoriku zapadnjaka o Kosmetu rekli: ne morate (još) da budete članovi NATO (odnosno da priznate Kosovo), ali morate da radite sve ono što ka tome vodi. Ambasade velikih sila su jedan od najvažnijih faktora moći u ovoj zemlji, a ambasadori nekih zapadnih zemalja su čak počeli da javno ocenjuju uspešnost rada naše vlade. Nadalje, njihovi kadrovi su preko različitih ekspertskih programa prisutni po dubini u gotovo svim oblastima naše državne administracije, pravosuđa itd. gde pomažu u „reformama”, preoblikujući te institucije prema svojim merilima i potrebama.

Iz te perspektive postaje vrlo zanimljivo pitanje koje se sada otvara o uticaju stranog faktora na domaći izborni i posebno postizborni proces. Jedna škola mišljenja prenosi zapadne stavove i insistira na tome da se oni ovoga puta nisu mešali u proces i da su navodno potpuno prepustili narodu Srbije i domaćim akterima da sastave vladu. Polazeći od ranijih iskustava i od činjenice da je Srbija još dublje otišla u procesu „evropskih integracija” ova teza se čini slabo održivom. Druga škola mišljenja vrlo snažno je gurala priču o dominantnom uticaju Rusije i o navodno presudnom pritisku Rusa na Dačića da (ponovo) promeni partnera. Činjenica je da su Rusi bili veoma nezadovoljni radom prethodne administracije zbog mnogih neispunjenih obećanja i nerealizovanih, a dogovorenih aranžmana. Tačno je takođe da njihove ozbiljnije banke i osiguravajuća društva još nisu dobila dozvolu za rad u Srbiji. Međutim ne deluje previše ubedljivo teza da su oni pomogli pravljenje vlade u kojoj Dinkić (prvi put) kontroliše i ministarstvo finansija i ministarstvo ekonomije, a Zorana Milanović ministarstvo energetike.

Čini se da najubedljivije deluje teza treće škole prema kojoj su za smenu vlasti najzaslužnije upravo zapadne sile. Tadićeva administracija jeste uradila mnogo od onog što su oni od nje tražili. To je međutim iz njihove perspektive postalo nedovoljno i sporo, posebno kad je u pitanju kosovski proces za koji oni na kraju vide samo jedno rešenje: puno priznanje od strane Beograda i reintegrisanje severa u kosovski sistem. Tadić je takođe godinu dana ometao donošenje Statuta Vojvodine, a nakon toga ozbiljno radio na smanjenju Pajtićeve moći pomažući LSV. U solidne grehove ubraja se i neadekvatno delovanje u „regionu”, pre svega kontinuirana pomoć Republici Srpskoj i pomoć Srbima u Crnoj Gori prilikom poslednjeg popisa. U ozbiljnije grehove takođe spada opstrukcija predaje ,,Telekoma” Nemcima. Konačno ako neko misli da je smena Ugričića prošla neopaženo grdno se vara. Vrhunac je ipak pokušaj da se napravi prva postpetooktobarska vlada bez Dinkića.

Smrtni greh je čini se pokušaj Tadića da previše moći sakupi na jednom mestu i da bar u nekim segmentima samostalno povede igru. Njegovom smenom Zapad je fantastično vratio stvari na početak i ponovo zamešao karte, pri čemu su sva suštinska mesta u novoj vladi popunjena kadrovima u koje ima poverenja.

Nikolić danas verovatno počinje mandat pun vere da će nekako uspeti tamo gde Milošević, Đinđić, Koštunica i Tadić nisu...

Komentari12
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.