Nedelja, 27.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Veliki fića” još čeka na serijsku proizvodnju

Обновљени „Фијатови” погони у Крагујевцу Фото Б. Карталовић

Kragujevac – Iako je fabrika do temelja obnovljena i opremljena savremenim robotizovanim linijama, novi „Fijatov” model „500 L”, čije su vozne karakteristike nedavno predstavljene na promociji u Torinu, još nije ušao u fazu serijske proizvodnje..

Radovi na izgradnji fabrika „Fijatovih” kooperanata u Grošnici privode se kraju, ali u ovom trenutku nijedan od četiri strateška dobavljača torinskog giganta nije počeo s radom. Reč je o kompanijama „Džonson kontrol”, „Promo manjeti”, „Siđit” i HTL, koje bi za fabriku „Fijat automobili Srbija” (FAS) trebalo da proizvode ukupan enterijer, točkove i druge važne delove bez kojih je nemoguće zamisliti serijsku proizvodnju jednog automobila.

Na osnovu ovih saznanja, „Politika” je pre desetak dana najavila da bi serijska proizvodnja u FAS-u mogla krenuti u septembru, posle „feragosta”, kolektivnog godišnjeg odmora koji u Italiji traje tokom celog avgusta. Tekst je izazvao mnogo reakcija, a generalni direktor FAS-a Antonio Čezare Ferara demantovao je pisanje našeg lista. U intervjuu za Radio-televiziju Srbije, Ferara je izjavio da je serijska proizvodnja modela „500 L” počela četvrtog jula ove godine i dodao kako se u fabrici dnevno napravi 50 vozila.

Šta je zapravo serijska proizvodnja? Imajući u vidu svetske standarde kojih se drže svi veliki proizvođači automobila, masovna ili komercijalna proizvodnja podrazumeva produkciju 50 automobila na sat, to jest oko 500 automobila u jednoj smeni. Sada se u kragujevačkoj fabrici napravi deset puta manje vozila – između 30 i 50 automobila dnevno. To je nivo proizvodnje koji odgovara „nultoj seriji”, uhodavanju koje prethodi pravoj serijskoj proizvodnja. Ferara je u pomenutom intervjuu rekao da bi fabrika trebalo da dostigne obim proizvodnje od 550 automobila na dan, u oktobru ove godine

Budući da će se do kraja godine raditi u jednoj smeni, četiri dana u nedelji, to znači da je FAS-u od oktobra na raspolaganju 48 radnih dana. Pomnoženo sa 550 vozila dnevno, dolazi se do cifre od 26.400 automobila, upravo onoliko koliko bi nemačka kompanija MAR trebalo da transportuje put barske luke u Crnoj Gori. Inače, specijalni transportni vagoni ove kompanije već su „usidreni” u fabrici, a radnici FAS-a uvežbaju utovar automobila.

Pošto kooperanti još ne rade, u automobile proizvedene u Kragujevcu trenutno se za prvu ugradnju koriste delovi koji pristižu iz Italije i Poljske, a do pre nekoliko meseci iz Italije su stizali i gotovi automobili, koji su samo kačeni na trake da bi se videlo kako se ponašaju proizvodne linije.

Prema Ferarinim rečima, u kragujevačkoj fabrici trenutno je angažovano 1.700 radnika, a ukoliko se tokom 2013. zadrži obim proizvodnje od 550 automobila na dan, FAS bi u toj godini trebalo da proizvede oko 125 hiljada vozila. Sa još jednom smenom bio bi dostignut planirani obim proizvodnje od ukupno 250. 000 vozila na godišnjem nivou. Do kraja 2102. godine, FAS ima obavezu da zaposli oko 2. 500 radnika, a kod kooperanata bi trebalo da bude angažovano još oko 1.000.

Model „500 L”, ili „veliki fića”, kako su ga nazvali svetski mediji, izvoziće se na tržište SAD i Evrope, gde je prodaja automobila tokom ove godine opala za oko 20 odsto. Zato Grupacija „Fijat-Krajsler” gotovo sve nade polaže u SAD, a od uspeha na tom tržištu zavisi i budućnost kragujevačke fabrike.

 -----------------------------------------------------------------

Četiri godine do cene

Ugovor sa Vladom Srbije potpisan je 29. septembra 2008. Naša država je vlasnik 33, a „Fijat” 67 odsto kapitala. Zajednička ulaganja iznose više od milijardu evra. Cena novog modela „500 L” je 15.500 evra. Za Srbiju ona još nije utvrđena, budući da je 99 odsto proizvodnje namenjeno izvozu.

------------------------------------------------------------------ 

Nema snimanja do septembra

„Politika” je informativnoj službi FAS-a uputila zvaničan zahtev da „snimi” serijsku proizvodnju. Rečeno nam je da to sada nije moguće, kao i da će ova kompanija za sve srpske medije organizovati zajedničku posetu fabrici, početkom septembra.

-------------------------------------------------------------------------- 

Početak proizvodnje bez pompe

Fabrika u Kragujevcu svečano je otvorena 15. aprila ove godine, a model „500 L” prvi put je predstavljen svetskoj javnosti na Sajmu automobila u Ženevi, 6. maja. Iako su u FAS-u povodom svakog jubileja i važnijeg datuma do sada organizovali fešte kojima su prisustvovali najviši državni zvaničnici naše zemlje, predstavnici menadžmenta iz Torina, kao i novinari, početak proizvodnje protekao je bez pompe. Pomalo čudno, imajući u vidu da je reč o najvažnijem danu za svaku fabriku. 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.