Sreda, 07.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Veliki fića” od danas u prodaji

Kragujevac – Sedam dana pre isteka četiri godine od potpisivanja ugovora države i Fabrike italijanskih automobila Torino o osnivanju novog preduzeća „Fijat automobili Srbija“, u našoj zemlji počinje da se prodaje novi „Fijatov“ model „500L“. Ugovor po kome je italijanski proizvođač vlasnik 67, a država 33 odsto kapitala u novom preduzeću potpisan je 29. septembra 2008, a početak prodaje „velikog fiće“ zakazan je za danas.

Od novog modela se mnogo očekuje. „Reč je o možda najboljem automobilu koji smo napravili“, izjavio je  prvi čovek grupacije „Fijat-Krajsler“ Serđo Markione.

Novi model „500L“ je univerzalan automobil, podjednako dobar i za gradsku vožnju i za duža putovanja. To mu omogućava dužina od 4,15 metara i prostrani gepek. U brošuri koju je FAS podelio dilerskim kućama u Srbiji i Republici Srpskoj stoji: „Sa prtljažnikom od 400, odnosno 500 litara može komforno nositi pet putnika i pet kofera, tako da možete uživati sa svojim prijateljima i porodicom“.

Podsećanja radi, slično je reklamiran i prvi automobil koji je proizveden u kragujevačkoj fabrici – „zastava 650“, odnosno „zastava 750“. Bilo je to 18. oktobra 1955, dve godine pošto je na radničkom referendumu, sa 96 odsto glasova „za“, odlučeno da se u Srbiji izgradi prva fabrika automobila na Balkanu. Udruženja vlasnika „zastave 750“, iz milošte nazvanog „fića“, i danas se ponose svojim ljubimcem u kome je, kako tvrde, moguće „voditi ljubav u čak 39 različitih položaja“.

Početak prodaje „500L“ biće krupnim slovima upisan u istoriju kragujevačke fabrike automobila, koja ove godine slavi 59. rođendan.

Prve godine rada, 1955, u fabrici je proizvedeno 1.044 vozila, a do sada je u Kragujevcu napravljeno gotovo pet miliona. Od toga je, u 76 država sveta, izvezeno oko 650.000 vozila. Rekordne 1989, sa „Zastavinih“ traka je sišlo 180.950 automobila, a od 23. jula 1985, kada je počela realizacija projekta „Jugo Amerika“, na tržište SAD je isporučeno 141.511 „jugića“. Zaključno sa tom godinom, u fabrici je proizvedeno 923.487 „fića“.

Prethodne četiri godine, otkako su naša država i „Fijat“ sklopili sporazum o strateškom partnerstvu, obeležili su obimni radovi na rekonstrukciji 1,4 miliona kvadratnih metara starih „Zastavinih“ hala, a u infrastrukturnu mrežu i nabavku najsavremenijih japanskih robota firme „Kamacu“ uloženo je oko milijardu evra. Reč je, zapravo, o najvećoj investiciji u Srbiji u poslednjih dvadeset pet godina.

Ipak, imajući u vidu brojne šanse koje je „Zastava“ propustila u periodu pre raspada SFRJ, kao i tokom devedesetih godina prošlog veka, kada su u kragujevačku fabriku dolazili predstavnici „Folksvagena“, „Renoa“ i nekih korejskih proizvođača automobila, može se steći utisak da je ova „Fijatova“ investicija pomalo zakasnila.

Naime, Prvoslav Raković, tvorac „čuda“ koje je izniklo na levoj obali Lepenice, još je sedamdesetih godina 20. veka rekao da „Zastava“ nema budućnost ako se ne poveže sa velikim proizvođačem vozila i odmah predložio da to bude „Fijat“. Jasno definisana namera pretočena je u delo tri decenije kasnije, kada su svi, pogotovo naši političari, počeli da svojataju Rakovićevu ideju.

Iako nije bila spremna za rad, crvena vrpca u novoj fabrici je presečena 16. aprila ove godine, a serijska proizvodnja, koja podrazumeva montažu 500 automobila dnevno, prema rečima generalnog direktora FAS Antonija Čezara Ferara, biće dostignuta u oktobru. U fabrici se trenutno radi u dve smene, a u direktnu proizvodnju uključeno je oko 600 radnika. Do kraja 2012, prema ugovoru sa državom, FAS je dužan da zaposli 2.443 radnika.

U ovoj godini u toj fabrici će biti proizvedeno 26.400 automobila marke „500L“, a tokom 2013. oko 150.000. Vlada Srbije, kako je više puta istakao ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić, računa na promet od oko dve milijarde evra, što bi, imajući u vidu da je 95 odsto proizvodnje namenjeno stranom tržištu, trebalo da dovede do znatnog smanjenja našeg spoljnotrgovinskog deficita. „Veliki fića“, kako je najavljeno, izvoziće se u 100 zemalja sveta, a najviše se očekuje od plasmana u SAD.

----------------------------------------------

Dilerske kuće

U saopštenju za „Politiku“, FAS je naveo da je ugovor o prodaji „500L“ sklopio sa deset dilerskih kuća u Srbiji i Republici Srpskoj, od kojih je šest iz Beograda: „FIAT centar“, AK „Voždovac“, „Kole“, „Kompresor“, „Radulović automobili“, MSD (Zvečka), „Stojanov“ Novi Sad, „Auto grant“ Čačak, NIKOM Kragujevac i „Market auto“ Banjaluka.

----------------------------------------------

Četiri paketa opreme

Prema podacima FAS-a, kupci će moći da računaju na četiri paketa opreme: „pop”, „pop star”, „izi” i „laundž”. Međutim, neće se svi odmah naći u prodaji. Prema informacijama koje smo dobili od distributera za centralnu Srbiju, preduzeća NIKOM, u ponudi će se prvo naći „pop star” varijanta. Ovaj paket opreme sadrži:

– daljinsko otključavanje i zaključavanje vrata,

– servo-upravljač podesiv po visini i dubini,

– električne podizače prednjih prozora,

– zadnji brisač stakla i

– kargo boks.

ABS, EBD, ESP, ASR, MSR, HIL HOLDER

– podešavanje vozačevog sedišta po visini,

– vazdušni jastuk za vozača i suvozača,

– bočni vazdušni jastuci,

– utičnica snage 12 volti, za punjenje mobilnog telefona,

– prednja sedišta sa „fold” i „tambl” sistemom,

– branici u boji karoserije,

– dodatni grejač za dizel motor,

– „start” i „stop” standard, takođe za dizel,

– retrovizori u boji karoserije,

– zadnji naslon za ruku,

– tempomat,

– manuelni klima uređaj,

– predispozicija za radio,

– bočne zaštitne lajsne (crno – hrom),

– aluminijumske felne „šesnaestica”.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.