Subota, 28.01.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Kozara” najmoderniji rečni brod u regionu

Радови на „Козари” у бродоградилишту у Апатину (Фото Министарство одбране)

Komandni brod Rečne flotile Vojske Srbije „Kozara”, kada tokom ove godine budu završeni generalni remont i modifikacija u brodogradilištu u Apatinu, biće najmoderniji rečni brod u Srbiji i regionu. Posle obimnih radova, koji su podrazumevali promenu motora, kompletne elektrike, ugradnju savremenog navigacionog sistema i bezbednosne opreme, životni vek broda biće produžen za trideset godina.

Osim kao komandni brod Rečne flotile, „Kozara” će se koristiti kao protokolarni brod za najviše državne i vojne zvaničnike, brod-baza za smeštaj pripadnika flotile, za prevoz vojnika na unutrašnjim plovnim putevima, obuku kadeta Vojne akademije, a u slučaju potrebe i kao brod-bolnica. Već su obavljene neke probne plovidbe, a završne ispitne vožnje obaviće se u junu u rejonu Đerdapa.

– Ovo je prvi površinski vojni brod sa ugrađenom dizel-električnom propulzijom ne samo u Srbiji, nego i u regionu. Modifikacijom smo dobili povećanje operativnih i manevarskih sposobnosti broda – kaže kapetan Jovan Krivokapić, portparol u Ministarstvu odbrane.

Dizel-električna propulzija sastoji se od dva dizel-motora „Katerpilar” koji snabdevaju strujom sve brodske sisteme, uključujući i elektromotore „Končar” koji pokreću dva pogonska propelera. Za razliku od ranijeg perioda, potrošnja goriva je znatno smanjena, što brodu daje znatno veći taktički radijus nego do sada. Primera radi, pri maksimalnom opterećenju motora maksimalna potrošnja sada iznosi do 160, a ranije je bila čak 300 litara goriva na sat. Povrh svega, „Kozara” je modernizovana za svega 20 odsto cene novog broda takvih karakteristika.

– Unapređene su manevarske sposobnosti broda – brža je promena smera okretanja propelera, manji je radijus okreta i kraći je zaustavni put – ističe kapetan Krivokapić.

Na „Kozaru” je ugrađen „pramčani poprečni potisnik tunelskog tipa”, što je znatno unapredilo manevarske mogućnosti broda. Laički objašnjeno, to je propeler ugrađen u pramcu broda, u tunelu da ne bi stvarao otpor pri plovidbi, koji svojim okretanjem „zanosi” pramac broda levo ili desno. Ugrađen je i prenosni pult daljinskog upravljanja, koji se može izneti sa komandnog mosta kako bi starešina, koji džojstikom upravlja brodom, mogao da sa ivice palube osmotri prostor uz lučki dok ili obalu. Od naoružanja brod će imati trocevni protivavionski top kalibra 20 milimetara, koji se može koristiti i za gađanje ciljeva na vodi ili kopnu, a po potrebi moći će se dograditi i drugi oružani sistemi.

Brod će moći da plovi i u države EU jer će ispunjavati stroge ekološke standarde – potpuno je uređen sistem otpadnih voda, odnosno sprečavanje zagađenje reka naftom i smećem. Ugrađena je klimatizacija, a uređene su prostorije posade – saloni, kabine, društvene prostorije i one za pripremanje i čuvanje hrane.

Ovaj brod proizveden je 1940. godine u Lincu za potrebe nemačke mornarice, kao komandni brod za pomorske i rečne snage na sektoru Dunava, Crnog mora i Dnjepra. Pred kraj Drugog svetskog rata povučen je u Regensburg gde ga je 1945. godine, po kapitulaciji Nemačke, preuzela vojska SAD. Tri godine kasnije brod je predat „Bavarskom Lojdu” koji ga je adaptirao u brod hotel u Regensburgu, čemu je služio do 1954. godine. Ratna mornarica JNA kupila je ovaj brod 1961. godine i od tada je je u sastavu Rečne flotile. Inače, godina proizvodnje broda ne može se posmatrati kao, na primer, godište automobila – u Evropi postoje brodovi znatno stariji od „Kozare” kojima je modernizacijom produžen vek upotrebe.

----------------------------------------------

Motori tehnički raritet

Originalni motori sa „Kozare”, skinuti prilikom modernizacije broda, su tehnički raritet – to su jedina dva motora RV6-M-345 fabrike „Klokner Humbolt-Dojc” iz Kelna koji su sačuvani. Radili su 16.850 časova, funkcionalno su ispravni i danas, što dovoljno govori o kvalitetu proizvodnje, ali i pažljivom radu generacija inženjera i tehničara u Srbiji.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mile Repac
Da li ste mozda rekli da su sa broda izvadjeni originalni dajcovi motori iz 39 godine i da isti trunu na kisi i snegu u kasarni u Novom Sadu, da bi neko uzeo pare od drzave za Katepilar motore. Klasa 2007

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.