Ponedeljak, 25.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Rat države i uvoznika zbog „Fijata”

Са јучерашњег протеста Српске асоцијације увозника возила и резервних делова (Фото: Београдски сајам)

Srpska asocijacija uvoznika vozila i rezervnih delova protivi se odluci Vlade Srbije da „subvencioniše ,Fijatu’ popust na novi model automobila ,500L’”. U saopštenju sa jučerašnje konferencije za novinare na beogradskom Salonu automobila, kojoj je prethodio jednočasovni protest na štandu ovog udruženja, navedeno je da sporazum potpisan u petak između vlade i „Fijata” narušava ravnopravnost učesnika u tržišnoj utakmici.

Ovim je dostignuta kulminacija nezadovoljstva uvoznika zbog dokumenta koji su potpisali Mlađan Dinkić, srpski ministar finansija i privrede, i Antonio Čezare Ferara, generalni direktor „Fijat automobila Srbija”.

Kao glavnu dobit za građane od sporazuma, zvaničnici su predstavili mogućnost kupovine novog modela ovog proizvođača „500L” po sniženoj ceni od 10.900 evra.

Nezadovoljstvo uvoznika podstaknuto je time što će razlika u ceni nastala popustom od 3.000 evra po automobilu biti refundirana iz državnog budžeta.

– Ovom merom favorizuje se jedan proizvođač, što je u suprotnosti sa praksom na svim slobodnim tržištima, a naročito u EU kojoj težimo. Podsećamo vladu da smo kao samostalna preduzeća u srpsku privredu investirali više od 300 miliona evra u poslednjih deset godina, da zapošljavamo preko 7.000 ljudi i da izmirujemo poreze i doprinose koji budžetu Srbije donose 350 miliona evra godišnje – ističe se u saopštenju asocijacije.

Iz vlade objašnjavaju da će Srbija samo isplatiti predviđene subvencije „Fijatu” zbog toga što ova kompanija namerava da zaposli nove radnike i uloži u proizvodnju.

Kragujevačko preduzeće, prema potpisanom protokolu, najavljuje zapošljavanje najmanje 1.400 radnika do kraja 2014. na neodređeno vreme, uz garanciju da neće biti otpuštani tri godine od dana zasnivanja radnog odnosa.

Oni će biti angažovani na proizvodnji novog „500L” automobila sa sedam sedišta, kao i istog modela za srpsko tržište pod nazivom „500L nacionale” u tri smene.

Ovaj potonji model će se, predviđa dokument, u Srbiji pojaviti po ceni umanjenoj za 3.000 evra, a poslovne banke i lizing kuće moći će da uzimaju godišnju kamatu od najviše tri odsto.

Zauzvrat, Srbija se obavezuje da isplati „Fijatu” 14 miliona evra. Prvih šest miliona biće isplaćeno ako kragujevačka kompanija ispuni obećanja o zapošljavanju 600 radnika i investicijama od 10 miliona evra do kraja ove godine. Ta cena jednaka je umanjenju prodajne cene za kontingent od 2.000 vozila „500L”.

Ako „Fijat” uposli ostalih 800 radnika u 2014, dobiće još osam miliona evra od države, što odgovara sniženju cene za kontingent od 2.666 komada modela „500L”.

Ukoliko bude otvoreno manje od 1.400 radnih mesta do kraja 2014. godine, „Fijat” će dobiti novac iz republičke kase za onoliko radnika koliko uposli.

To će, sudeći po izjavi ministra finansija i privrede Mlađana Dinkića, iznositi 10.000 evra po radnom mestu. Jer Dinkić je posle potpisivanja ugovora rekao da „kupovinu automobila finansira ,Fijat’ a ne država, koja subvencioniše otvaranje novih radnih mesta”, pri čemu se 10.000 evra po radnom mestu poklapa sa onih 14 miliona evra predviđenih za angažovanje 1.400 zaposlenih.

Država će tako dati „Fijatu” uobičajene subvencije za nova radna mesta, a kompanija će od tog iznosa finansirati razliku nastalu popustom na cenu.

Distributeri automobila opstaju u stavu da je reč o zaštitničkom odnosu vlade prema ovom proizvođaču. Istog dana kada je protokol potpisan, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova istakla je da će ovako „svi poreski obveznici plaćati popust na automobil, na koji je kamatna stopa od tri odsto duplo manja nego najniža kamatna stopa za sve automobile na tržištu”.

Ministarstvo finansija i privrede pozvalo je u odgovoru uvoznike da „umesto što protestuju i lobiraju pozovu proizvođače, koje zastupaju, da investiraju u domaću auto-industriju, a država će im u tome pomoći”.

Prepiska saopštenjima nastavljena je juče – asocijacija je odgovorila da je „upravo vlada dužna da obezbedi najbolje uslove za privlačenje ulagača” i da poslednje mere nadležnih odbijaju investitore jer „pokazuju da ne postoji ravnopravnost investitora”.

– Zato pozivamo vladu da zajedno pronađemo rešenje koje će poboljšati uslove za kupovinu vozila za sve građane i proizvođače, što je preduslov za razvoj automobilske industrije u Srbiji – zaključuju u asocijaciji, pozivajući vladu da povuče odluku o subvencionisanju vozila samo jednog proizvođača.

D. Bukvić

-------------------------------------------------------------

Na vuka povika

Protest uvoznika liči na onu odomaćenu izreku „ne dirajte nam privilegije”

Srpska asocijacija uvoznika automobila i delova nije „tek od juče” nezadovoljna ponašanjem države Srbije i njenim merama kojima, smatraju oni, favorizuje kragujevačke mezimce. Njihovo nezadovoljstvo dugo tinja. Pre nekoliko godina protestovali su, ko se seća, zbog bankarskih subvencionisanih kredita za kupovinu „zastave 10” alijas „punta”, s kamatama od 4,5 odsto koje su davale banke na „mig države”. Takve kredite naravno kupac nije mogao da iskamči ni od jedne banke za nekog novog limenog lepotana iz Nemačke ili Južne Koreje. Bankarske kamate su bile i ostale tada tri puta veće od subvencionisanih, a država je mudro otćutala na njihova glasna i medijska gunđanja.

Protestovali su i tražili izmenu uredbe o uvozu polovnjaka. Uslov po toj uredbi vlade, da polovni automobil mora da poseduje motor sa standardom „evro-tri”, omogućava uvoz sada već i 13 godina starih automobila iz EU, smatrali su da Srbiju pretvara u groblje „krševa” i odbija potencijalne kupce novih i tera ih da uvoze sve i svašta a samo ne nove koji oni uvoze i nude – a kupaca novih vozila je sve manje, što dokazuje, po njih, tmurna „silazna statistika”. Zato su uvoznici tražili da za uvoz polovnjaka standard bude minimum „evro-pet” za motore.

Druga strana medalje naravno da postoji i s tim su diskretno saglasni sada uzrujani uvoznici. Kad uvoze, bilo ko od njih dobija takozvane eksportne cene, a oni mudro uvoze automobile s baznom opremom koji su u skali najjeftiniji. Priznaju da su, ekonomskim rečnikom, imali dobar profit a da im se sada to izmiče.

Na primer „fijat grande punto” pre nekoliko godina, koji se u Češkoj, dovezen iz Italije, prodavao za nepunih 7.000 evra kod nas, ista verzija, koštao je – 13.000. Njihova trgovačka marža je bila – neobjašnjivo visoka.

I danas, kada bi neko prekopao i došao do prave računice, shvatio bi da tu ima prostora za zaradu a da povika o ravnopravnoj tržišnoj utakmici je povika – na vuka!

Znaju i uvoznici da mnoge države „maze i paze” svoje proizvođače. Amerikanci su ogromnim i povoljnim kreditima spasili svoj Detroit pred bankrotstvom, Šveđani svoj „Sab” i „Volvo” oslobađaju poreza, indijska vlada za svaki izvezeni indijski automobil proizvođaču daje nagradu, a Kinezi se ne libe da kopiraju evropske proizvođače, da automobile prodaju sunarodnicima upola cene a država ih štiti od napada spolja i vodi trgovinski rat zarad zaštite svojih „umetnika”.

Poznat je, ne baš javno, podatak, da su naši uvoznici automobila, poznatog proizvođača iz srednje Evrope, do pre nekoliko godina imali prosečnu čistu zaradu od 3.000 evra po autu a sada, u krizno vreme samo 1.000. I u tome valjda leži povod za nezadovoljstvo.

O. Milanović

---------------------------------------------------------------------------

Uvoznički lobi neće promeniti politiku vlade

Politika Vlade Srbije je podsticaj domaćoj proizvodnji, supstitucija uvoza i zapošljavanje građana i nijedan uvoznički lobi ne može da promeni tu politiku, rekao je juče državni sekretar u Ministarstvu finansija Aleksandar Ljubić reagujući na protest Asocijacije uvoznika vozila zbog subvencija za kupovinu „fijata 500L”. „Fijat kao i svaki investitor koji zaposli više od 50 radnika ima pravo na subvencije za svako otvoreno radno mesto. U dogovoru sa Vladom Srbije oni su odlučili da taj novac usmere na građane Srbije”, kazao je Ljubić novinarima u Ministarstvu finansija.

On je istakao da će Fijat kako je i planirao uvesti treću smenu i zaposliti nove radnike, ove godine, njih 600, a sledeće 800, iako je novac od subvencija za nova radna mesta usmerio u korist kupaca.

Prema njegovim rečima „Fijat” je odlučio da pomogne građanima tako što će subvencionisati i kamatnu stopu, koja će za automobil „fijat 500L” iznositi tri odsto.

On je negirao da „Fijat” na ovaj način želi da pospeši lošu prodaju. „Koliko ja znam automobil je tražen na tržištu. Niko danas ne otvara nova radna mesta, ne otvara treću radnu smenu, ukoliko mu tražnja automobila pada”, ocenio je Ljubić.

Na najavu Asocijacije uvoznika automobila da će oni otpustiti 9.000 radnika, zbog favorizovanja „Fijata” koji će zaposliti njih 1.400, Ljubić je istakao da uvoznici loše posluju zbog krize koja vlada u auto-industriji.

Beta

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.