Sreda, 30.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kroz Bugarsku 200 evra jeftinije

Najavom otvaranja mosta „Dunav 2” (Vidin–Kalafat), u aprilu ove godine, prave se mnoge kalkulacije da će nakon toga gotovo svi transporti za centralnu, severnu i zapadnu Evropu biti organizovani, odnosno preusmereni Koridorom 4, pravcem koji je duži za stotinak kilometara i nižeg je stepena izgrađenosti od našeg Koridora 10. Razlog tome je jeftiniji transport uz manji gubitak vremena na formalnosti oko dokumentacije.

Prema kalkulacijama auto-prevoznika jedne susedne zemlje, za polovinu će se smanjiti trošak prelaska reke Dunav. Trenutna cena korišćenja feribota po kamionu iznosi nešto manje od 100 evra. Očekuje se da mostarina na mostu „Dunav 2” neće prelaziti 50 evra. Uz nešto niže putarine kroz Mađarsku i Rumuniju, korišćenje tog koridora gotovo sigurno biće jeftinije za oko 100 evra po kamionu u poređenju sa pravcem kroz Srbiju. Međunarodni auto-prevoznici tvrde da im put kroz Srbiju osim gubitka vremena na granicama odnosi i 200 evra po kamionu.

Problem pojednostavljenja i ubrzanja procedura na graničnim prelazima je multidisciplinarnog karaktera i mora se uspostaviti efikasna koordinacija rada svih pograničnih službi.

Osim pogranične policije i carine tu su privremeno ili trajno locirane i razne inspekcijske službe. Razlozi protiv korišćenja Koridora 4 su da je duži za 100 kilometara od našeg Koridora 10 (što znači oko 45 evra više troška za gorivo po kamionu), da se mora plaćati mostarina na novom mostu, da su deonice kroz Rumuniju (430 kilometara), a posebno kroz severoistočnu Bugarsku pune krivina i uspona bez izgleda za skoru rekonstrukciju istih.

S druge strane, tranzitne troškove za prolazak kroz Srbiju trebalo bi smanjiti (trenutno, terminalna taksa je oko 20 evra, tranzitna propratnica oko 20 evra, naknada za korišćenje puteva za strana motorna vozila je oko 55 evra i putarina od Niša do Subotice oko 70 evra).

Naplatom naknade za korišćenje autoputa na postojeći način, posebno u vreme najvećeg opterećenja (letnja sezona), dodatno usporava saobraćaj i stimuliše strane prevoznike na obilaženje Srbije. Eventualnim uvođenjem vinjete u letnjem periodu i otvaranje posebnih prolaza za ovakve korisnike autoputa na naplatnim rampama obezbedilo bi skraćenje vremena zadržavanja.

Takođe je neophodno raditi na iznalaženju rešenja sa susednim zemljama uvođenjem zajedničkih graničnih prelaza koji bi omogućili rad kontrolnih organa Srbije i susedne zemlje samo na jednom mestu, posebno na opterećenim graničnim prelazima.

Potrebno je ubrzati završetak izgradnje započetih deonica na južnim sektorima Koridora 10, a posebno obilaznice oko Beograda koja je u svim izveštajima Evropske unije o proširenju transevropske mreže na susedne zemlje i regione – bila na prva na listi prioriteta. Takođe treba pomenuti i ubrzanu rekonstrukciju železničke infrastrukture na Koridoru 10 imajući u vidu da će se do 2017. godine izgraditi brza pruga (250 kilometara na čas) od Konje–Ankare do Istanbula i dalje preko Sofije do Dimitrovgrada odnosno srpsko-bugarske granice.

Poznati su nam i planovi izgradnje brze pruge od zapadne Evrope do mađarsko-srpske granice.

Osim razvoja nacionalnih infrastrukturnih projekata, infrastrukturne prioritete moramo usklađivati i sa razvojem transevropske transportne mreže jer će zemlje zapadnog Balkana uskoro biti njen sastavni deo.

Miodrag Jocić, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva i urbanizma

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.