Nedelja, 04.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Porez na dodatu vrednost tera strance

Priča da će Koridor 10, kada bude sagrađen, biti kovnica novca koja će samu sebe finansirati i doneti profit od oko milijardu evra – deluje kao san. Realnost je drugačija. Srbija od naplate putarina prihoduje svega 130 miliona evra, a da bi se zaradila bar polovina novca od očekivane milijarde potrebno je strancima ponuditi jeftinije korišćenje naših drumova.

Mahmud Bušatlija, konsultant za investicije, kaže da tranzitni saobraćaj Austrije, Nemačke ili Grčke gubimo u poslednjih osam godina zbog PDV-a. Ako hoćemo da ih vratimo na naše drumove, zadržimo Turke i privučemo nove – moramo biti konkurentni – kaže on.

– Vozači u svim zemljama članicama EU imaju povraćaj PDV-a na gorivo, hranu i putarine. Kod nas toga nema. I samim tim im je skuplje. Mnogo im je lakše da putuju kroz EU kroz koju vladaju jedinstvena pravila, a ne da kod nas plaćaju posebno osiguranje i da razmišljaju kako i gde će popraviti vozilo ako ostane u kvaru – navodi Bušatlija.

On upozorava da što pre treba nešto preduzeti jer možemo da izgubimo deo saobraćaja koji iz zapadne Evrope ide ka Grčkoj. Uskoro će biti završen jonski koridor, koji predstavlja direktnu vezu Trsta i Soluna preko Slovenije, Hrvatske, Crne Gore i Albanije. To je odlična veza Švajcarcima, Francuzima i Italijanima.

I Neđo Mandić, predsednik Udruženja za međunarodni transport, tvrdi da teretni saobraćaj lako možemo zadržati i uvećati samo vraćanjem PDV-a prevoznicima.

Država bi morala da privoli vozače da voze kroz Srbiju i da kupuju gorivo na našim pumpama, tako što bi, oslobođeno od plaćanja PDV-a ono za njih bilo jeftinije. Reč je o stotinama hiljada vozila koja bi tako, praktično, izvezla gorivo iz naše zemlje, a država bi ubirala prihod od marže i akcize. Mandić smatra da zbog putarina najviše „padamo” u očima tranzitnih putnika.

Drumarina od Niša do Subotice staje 76 evra.

Kroz, Hrvatsku, koja takođe obračunava po pređenom kilometru, prolazak od Slovenije do Srbije košta oko 50 evra.

– „Putevi Srbije” ne vraćaju PDV na putarine, što je njihova zakonska obaveza. Potom kod nas ne postoji popust na firmu koji se kreće od osam do 18 odsto. U Hrvatskoj popust na osnovu kategorije i elektronskog plaćanja ide i do 30 odsto. Kada bi imali te uštede prevoznici bi kupovali gorivo u našoj zemlji – kaže Mandić.

U tom slučaju turski prevoznici bi umesto u Austriji gorivo točili kod nas jer je jeftinije nego u njihovoj zemlji. Prema njegovoj računici svaki prevoznik bi pri ulasku u našu zemlju natočio 1.000 litara benzina, što iznosi 42.000 dinara. Kada se uzme u obzir da godišnje kroz Srbiju prođe 150.000 turskih kamiona prihod bi bio 6,3 milijarde dinara. Niko ne računa da ti vozači prema evropskim propisima mogu da provedu osam sati upravljajući vozilom i 10 moraju da odmaraju, a od toga naša privreda može da prihoduje nudeći im usluge parkinga, hranu...

Miodrag Poledica, državni sekretar Ministarstva za saobraćaj kaže da se radi na tome da im bude vraćan PDV na putarine i benzin.

– To će biti deo međudržavnog sporazuma sa Turskom u kome će se i ona obavezati da recipročno vraća PDV našim prevoznicima – uverava Poledica.

I u Ministarstvu finansija kažu da su se sa ovim zahtevom obratili Turskoj. Kako objašnjavaju jedan od uslova za vraćanje PDV-a strancima jeste reciprocitet – ako država iz koje dolazi vozilo vraća PDV srpskim poreskim obveznicima to će i naša država učiniti prema njima.

Milenko Caković, direktor naplate putarina u „Putevima Srbije” kaže da ovo preduzeće ne vraća PDV, jer ga ni ne naplaćuje od vozača.

– U svim državama samo koncesionari vraćaju PDV. Izuzetak je Hrvatska koja vraća PDV, ali njen koncesionar na istarskom auto-putu to ne čini – kaže Caković.

On tvrdi da su u Srbiji najjeftinije putarine u poređenju sa zemljama koje koriste isti sistem naplate.

– Nemačka planira da i za ostale kategorije vozila uvede naplatu po pređenom kilometru. Zemlje koje koriste vinjete kao što su Austrija, Slovenija, Češka, Slovačka, Mađarska i Bugarska ili su uvele ili planiraju da u bliskoj budućnosti za kamione preko 3,5 tona počnu da naplaćuju putarinu po pređenom kilometru, jer se pokazalo da vinjete prave gubitke – tvrdi Caković.

On kaže da seu Srbiji iz godine u godinu povećava ukupan broj vozila na naplatnim rampama. S tim što im je od 2009. godine kada su izjednačene cene za domaća i strana vozila prihod počeo da opada. Od tada ne vode evidenciju koliko vozila tranzitira kroz našu zemlju. Do izjednačenja cena strana vozila su činila 22,5 odsto, a šleperi tek 3,5 odsto.

Međutim, strani prevoznici kod nas imaju još jedan trošak više kaže predsednik Udruženja za međunarodni transport. Oni sa tranzitnom propratnicom odnosno carinskim „T” dokumentom, koji ih košta od 30 do 50 evra, mogu da proputuju celu Evropu. Kod nas međutim važi tir karnet  koji plaćaju oko 100 evra pri dolasku i isto toliko pri povratku.

U Upravi carina kažu da sada nije u planu ukidanje tir sistema, jer je reč o velikom sistemu koji primenjuje mnogo zemalja u svetu (između ostalih i zemlje Evropske unije) i iza kojeg stoji Međunarodno udruženje transportera.

– „T” dokument postaće operativan kada Srbija počne da primenjuje novi kompjuterizovani tranzitni sistem. Njegova realizacija  počinje ove godine i trebalo bi da omogući kompletno elektronsko vođenje i upravljanje tranzitnim carinskim poslovima u drumskom saobraćaju – navode u Upravi carina.

Marijana Avakumović

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.