Subota, 27.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Šmira

Značenje šmire dobro je poznato pozorišnim ljudima. Ono označava površno izigravanje određene emocije i stanja bez dubinskog pokrića. Efektno pretrčavanje preko suštine lika i igre. Takav glumac pre svega želi da se dopadne publici, a da ga to ne košta ni emocionalno ni zanatski. A podrazumeva se da se on sebi takav kakav je neizmerno dopada. Pri tom, publiku potcenjuje, a sebe precenjuje. Publiku doživljava kao gladnu kokošku koja će ama baš sve pokljucati: i kukuruz, i pesak, i kamen, i prašinu i cvet. Šmira je uvreda i za umetnost glume i za umetnost gledanja. A ipak je tako prisutna i privlačna. Ne treba je izjednačavati s improvizacijom. Majstori umetnosti glume upuste se ponekad u improvizaciju s podjednako majstorskim partnerima, ali se takva improvizacija događa retko i ona je „dar bogova”. Podsetimo se da je ceo svet pozornica, a tek poneko je vrhunski umetnik na njoj, pa je šmirantski sindrom ovladao javnom, medijskom i političkom scenom. Šmira je sve u šesnaest i kad je tema nikl i genetski modifikovana hrana i EU i NATO, borba protiv nasilja i kriminala i korupcije, i kultura….

Evo jednog primera. U Narodnom pozorištu u Beogradu, u toku je izbor za novog upravnika. Po zakonu o kulturi, upravnika po sprovedenom konkursu predlaže Upravni odbor, a predlog UO ministar kulture može da prihvati ili ne, da ga potpisanog ili nepotpisanog prosledi vladi. Na sajtu pozorišta objavljene su biografije i programi kandidata. Aktuelni ministar Ivan Tasovac dao je i preporuku da se o kandidatima izjasne i zaposleni, sprovođenjem glasanja, da rad Upravnog odbora mora biti javan, otvoren za novinare. Javnost Narodnog pozorišta je bezmalo oko 800 zaposlenih! A rezultati ankete nisu obavezujući ni za Upravni odbor ni za ministra. Čemu onda ankete? Čemu paravani, papirići, glasačke kutije? Pa zbog šmire! Zbog podele odgovornosti oko izbora, ili zbog podizanja dramatičnosti tokom izbora, ili što je lepo imati situaciju u kojoj anonimni glasači, kao u komentarima ispod novinskih tekstova, simuliraju samoupravljanje ili demokratiju, svejedno, tamo gde je meritokratska odgovornost neophodna.

Ministar Tasovac, kao niko pre njega, dočekan je s neverovatnom podrškom kulturne javnosti kao „Prometej”, onaj koji će „oteti vatru bogovima” i dati je ljudima, to jest kao onaj koji će imati razboritosti i znanja da kulturnu scenu oporavi ne samo većim budžetom, već i podizanjem svesti o značaju institucija kulture i vrhunske umetnosti, poštovanja specifičnosti raznih kulturnih delatnosti, stvaralaštva. Podršku je dobio zbog svog umeća u vođenju Filharmonije, nesumnjivog ukusa, vrednosti koje je promovisao u radu i javnim istupanjima, odvažnosti, rečju, zato što je Tasovac, Tasovac.

I sad se pitate otkud šmirantska situacija o pitanju konkursa kad imamo Tasovca za ministra?

Ostao je stari Upravni odbor koji je zamutio vodu sa prethodna dva raspisana konkursa, pa sad sprovodi i treći. Ostao je UO koji je jedan od generatora haosa u pozorištu, odbor čiji je sastav problematičan. Umesto da taj UO bude smenjen izmišljeno je glasanje zaposlenih, u igru je ubačena loptica skočica da skakuće po terenu i raspaljuje strasti po pozorišnim hodnicima.

Ansambl Drame ima oko 80 zaposlenih, ansambl Opere 215, Balet oko 90, pa bi kandidat recimo iz Baleta uvek hipotetički mogao da bude preglasan od kandidata iz Opere, osim ako ne lobira kod Drame. Umetnički sektori zajedno imaju manje od polovine zaposlenih (po dostupnim podacima sa sajta) u pozorištu, i uvek bi mogli da budu preglasani od udruženih u neumetničkim sektorima. Oni koji konkurišu iz redova zaposlenih mogu da lobiraju, znaju ljude u pozorištu i u prednosti su u odnosu na druge kandidate. U pozorištu je aktivno i osam sindikata. Pa još kad se ima u vidu da je predsednik UO savetnik za kulturu predsednika Tomislava Nikolića, jasno je da može da se šmira i lirski i dramski i epski.

Priča o Narodnom pozorištu je složena i zbog broja zaposlenih i zbog njegove strukture ne može se porediti s gradskim pozorištima u kojima mišljenje umetnika, po meritokratskom principu, ima težinu.

Narodno pozorište je gigant i postoji zbog umetnosti, ali kako je uvek služilo i za proizvodnju imaginarnog nacionalnog identiteta, priča o umetnosti, estetici, profesionalnim standardima, gubila se u političkim kombinatorikama.

Dilema da li je izuzetni Tasovac ,,majstor improvizacije” ili šmirant na poziciji ministra brzo će se razrešiti kada konačno donese odluku hoće li punog srca i umeća da uđe u lik ministra kulture ili da šmira sa već uvežbanim šmirantima.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.