Nedelja, 24.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ni direktor „Železnica” ne putuje vozom

Каква пруге такве и брзине возова (Фото Д. Јевремовић)

Na sastanak sa zaposlenima na železničkoj stanici u Kraljevu Dragoljub Simonović, direktor „Železnica Srbije”, stigao je automobilom. Sa pola sata zakašnjenja. Da je iz Beograda krenuo vozom, kao svojim prevoznim sredstvom, kako je sam priznao, došao bi sa višesatnim zakašnjenjem. I čovek se učtivo izvinio svojim radnicima što su ga čekali pola sata duže. Gužva na Ibarskoj magistrali.

To je jedan deo ove priče.

Drugi deo je plan Simonovića da u naredna dva meseca obiđe sve železničke čvorove i veliki broj stanica, porazgovara sa radnicima, čuje njihove probleme i predoči im planove preduzeća. Bravo. To je, između ostalog posao, našeg prvog železničara – da se na licu mesta, a ne iz kabineta u Nemanjinoj ulici u Beogradu, upozna sa prugama, voznim parkom, osposobljenošću radnika...

Očekivalo bi se da do svih železničkih ispostava doputuje vozom. Već na prvoj stanici priznao da je ono zbog čeka njegove usluge izbegava ko god može iako je jevtiniji od svih drugih vidova saobraćaja – železnica nam je potpuno nepouzdana. Drugim rečima, poručio je građanima da vozom putuju samo dokoni ljudi čeličnih živaca, jer se nikada ne zna koliko će voz putovati od jedne do druge tačke. Do Bara i po dva dana.

I priča broj tri, bez koje prethodne dve gube svoj značaj, glasi – prosečna brzina vozova na prugama u Srbiji je 42 kilometra na sat. U poslednjih godinu i nešto uvedeno je 300 deonica, dužine 400 kilometara, na kojima je obavezna lagana vožnja od najviše 10 kilometara na sat.

Šta vredi što je Simonović na prvoj stanici u Kragujevcu najavio da će u modernizaciju železnice biti uloženo 1,4 milijarde evra. Pohvalio se i da će u narednih šest-sedam meseci stići 21 elektromotorni voz, a do kraja sledeće godine ovo preduzeće bi trebalo da ima 60 novih vozova naručenih od švajcarskog „Štadlera” i ruskog „Metrovagonmaš”. To su mašine koje mogu da razviju i više od 120 kilometara na sat. Da, ali ne na našim, već evropskim prugama na kojima se putnici voze nešto sporije nego avionima.

Ti novi vozovi, kada nam stignu i za koje smo dali silne milione evra, na samo tri odsto od 1.768 kilometara magistralnog dela pruga moći će da idu brže od 100 kilometara na sat. Uostalom kada je letos jedna nova garnitura vozova iz Rusije trebalo da zameni šinobus koji saobraća na relaciji Subotica–Senta–Kikinda, ispostavilo se da to nije moguće. Jer na delu pruge između Bikova i Oroma voz ne sme da ide brže od 30 kilometara na sat, a ruski voz ne sme da vozi sporije od 50, jer može da se pokvari.

Simonović je na sledećoj stanici u Kraljevu obećao da će na koridorima 10 i 11 vozovi uskoro imati brzine i veće od 120 kilometara na čas.

Zato najpre treba modernizovati pruge kroz Srbiju za šta je potrebno oko 4,5 milijardi evra, a za te radove treba sedam godina.

Ali direktor ovog javnog preduzeća je već na sledećim odredištu u Velikoj Plani, obećao da uskoro počinje remont pruge Velika Plana – Mala Krsna, koja će se raditi iz ruskog kredita. Ugovor o remontu šest deonica na Koridoru 10 sa ruskim partnerima „Železnice Srbije” konačno potpisuju 6. marta. I kada iz ovog ruskog kredita, na čiju realizaciji se čeka skoro četiri godine, bude modernizovan Koridor 10 i remontovana barska pruga, ukinute lagane vožnje i vraćene na projektovane brzine možda i direktor železnice sedne u voz kada krene da po Srbiji obilazi železničare.

Do tada će se voziti automobilima, na koje „Železnice Srbije” ionako nemilice troše pare. I sam Simonović je kada je došao na čelo ovog javnog preduzeća, koje važi za najvećeg gubitaša, izašao sa podatkom da je za benzin 2012. godine potrošeno 100 miliona dinara, da tu potrošnju niko nije kontrolisao i da se puno kralo na gorivu.

Videvši da ima viška automobila tražio je da „Železnice” prodaju 103 službena automobila, što je i učinjeno, a 23 luksuzna vozila je sklonio na poseban plac, jer su vozači imali običaj da tokom radnog vremena istaknu taksi tablu i taksiraju službenim automobilom „Železnica Srbije”.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.