Nedelja, 19.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Izbrišite poruke ili Zakrčenje

Сцена из представе: „Оставите поруку или Бегунци”

Tekst predstave „Ostavite poruku ili Begunci” je autorsko dramsko delo Vide Ognjenović, nastalo prema motivima iz romana „U starini ime mu beše Hemus” Borislava Čičovačkog, odnosno jednog njegovog dela, pripovetke koju čine poruke ostavljene na telefonskoj sekretarici (dramaturg Svetislav Jovanov). Taj niz brojnih poruka, ostavljenih protagonisti Marku, smešten je u okvir drame koja se odvija između nekoliko likova u Johanesburgu, izbeglih iz Jugoslavije početkom devedesetih godina, pod pritiscima vojnih obaveza i opšteg društvenog ludila.

Tema predstave, ispisivanje sudbine izbeglica sa jugoslovenskih prostora, talentovanih i kvalitetnih ljudi koji su više-manje bili prinuđeni da napuste svoju zemlju, svakako je izuzetno bitna u ovom trenutku. Ne samo zbog konkretnog bavljenja sunovratima vrednosti devedesetih godina, već i zbog posledica koje su se protegle i u naše vreme – između ostalog, drastičnog menjanja opšteg stanja svesti stanovništva, izazvanog emigracijom nekoliko stotina hiljada mladih stručnjaka. Takođe, tretman ove teme neobično je važan i zbog danas aktuelizovanog pitanja napuštanja naše zemlje. Ukratko, sam izbor postavljanja ove problematike na scenu Srpskog narodnog pozorišta ima veliki značaj.

Nažalost, način njene obrade, scensko uklapanje brojnih tekstualnih materijala, linije dramske radnje i one koja se odvija u prošlosti, kroz poruke ostavljene na telefonskom  aparatu, nije najveštiji. Samom tom spoju igranog i pseudodokumentarističkog dela fali dramske ubedljivosti, verodostojnosti, doslednosti. Takođe, bilo je neophodno napraviti oštriju selekciju u izboru zvučnih poruka. Njihovo predugačko nizanje nije scenski potentno, zbog čega u tim segmentima predstave dolazi do prilične monotonije. Tu ima pregršt poruka koje donose izlišne varijacije na već apsolvirane teme. Uporno insistiranje na ambicioznom prostiranju ovog toka radnje dovodi do drastičnog zastoja u razvoju scenske dinamike, iako se ono pravda objašnjenjem da preslušavanje tih poruka predstavlja emotivnu vezu likova sa napuštenom otadžbinom, polje njihove utehe, zadovoljavanja čežnje.

Igrana drama, koju stvaraju sudbine uspešnog kompozitora Marka (Jugoslav Krajnov), njegove žene balerine Ane (Jovana Balašević), doktorke Jasne (Sanja Mikitišin), arhitektkinje Nataše (Jovana Mišković) i drugih, nosi nekoliko vrlo upečatljivih scena. Oni su nosioci drame nepripadanja, prinudne odvojenosti, osuđenosti na egzistenciju u južnoafričkom egzilu, upletene i sa dramama (ličnog) suočavanja sa optužbama za izdaju. Taj deo predstave sadrži par istinski potresnih, katarzičnih trenutaka, u velikoj meri zahvaljujući autentično prodornoj igri glumaca, najviše Krajnova i Mikitišinove. Ipak, na planu dramskog razvoja, u ovom delu se moglo otići dalje i dublje, ima i tu vrtenja u krug, tapkanja u mestu. Treba pomenuti i to da je kraj predstave koji donosi stapanje linije radnje u telefonskim porukama i linije igrane radnje, previše nagao, kao da je odsečen. Bio je očekivan nekakav epilog, što je izostalo.

Za razliku od prilično problematičnog dramaturškog nivoa predstave „Ostavite poruku ili Begunci“, režija Vide Ognjenović je uglavnom dosledna, stilizovana, suptilna, mada ima opterećenja u predstavljanju zvučnog toka radnje – neke od poruka su emitovane kao audio zapisi, a neke brojni glumci uživo igraju na sceni (izdvojićemo posebno sugestivnu igru Aleksandre Pleskonjić kao Mama Rose). Dizajn je savremen, elegantan, saglasno stilizovan, prostor označava enterijer Markovog stana (scenograf Željko Piškorić, kostimograf Marina Sremac). Publika sedi na sceni, na tesno zbijenim stolicama, blizu prostora igre, što sigurno pojačava emotivni doživljaj radnje.

Jedna od posledica odsustva strožije selekcije u stvaranju scenskog teksta jeste i dužina predstave – njena  nepotrebno razmahana dvosatnost dovodi do rasipanja kvaliteta koje ona neosporno sadrži. Da je radnja zgusnutija, očišćena od balasta, vrednosti predstave bi sigurno bile vidljivije.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.