Subota, 22.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Centar za žalbe u rukama potrošača

Kada naiđu na problem, potrošači bi u svakom trenutku trebalo da znaju da Srbija ima propise koji ih štite i zato je važno i da se žale i ostvare svoja prava
(Фото Бета)

Novi zakon o zaštiti potrošača sadrži i poglavlje u kome se zahteva da Ministarstvo trgovine uspostavi nacionalni registar žalbi. Ovaj centar, koji će koristiti javna uprava i potrošačke organizacije, trebalo bi da građanima pruži brze i efikasne usluge kada je reč o žalbama. Sa druge strane, ovaj sistem bi trebalo da državnim institucijama pruži vredne podatke o načinu primene zakona za zaštitu prava potrošača u svakodnevnom životu. Ovi podaci se analiziraju, a rezultate koristi javna uprava pri sprovođenju administrativnih ili zakonodavnih mera u pravcu poboljšanja stepena zaštite potrošača u Srbiji, kaže za Politiku Joanis Spiridopulos, ekspert na evropskom projektu „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji” i IT stručnjak.

Prema njegovim rečima, tržište danas nije jednostavno kao što je nekada bilo. Ponuda proizvoda i usluga mnogo je veća, pa je potrošačima prilikom kupovine često potreban savet stručnjaka za zaštitu potrošača. 

– Potrošači se često suočavaju s problemima pošto kupe proizvod ili uslugu ili usled toga što im je uskraćena podrška posle kupovine, na koju imaju pravo. Institucije nadležne za pružanje informacija i podrške potrošačima, kao i potrošačke organizacije, tela su kojima potrošači treba da se obrate za pomoć u ovim slučajevima. To je oblast u kojoj centar za žalbe ima svoju ulogu. Za početak, novi sistem potrošačima olakšava podnošenje zahteva za informacije i savete ili žalbi. Pored toga, on automatizuje proces postupanja s ovim zahtevima i time konsultantima nadležnih institucija pomaže da obrade ove zahteve brže na pouzdaniji i efikasniji način – kaže Spiridopulos. 

Ima više prednosti koje donosi ovakav sistem. Najpre, biće lakše podnošenje žalbi, recimo onlajn na zvanični sajt, ali i direktno državnim institucijama ili nadležnim organizacijama.

– Kad potrošač podnese zahtev, nadležno telo će ga analizirati identifikovati problem i pružiti uslugu potrošaču. Ukoliko se zahtev odnosi na informaciju ili savet koji se tiče prava potrošača, konsultant nadležnog tela kontaktiraće s potrošačem da o tome porazgovara s njim i odgovoriće na svako konkretno pitanje koje potrošač postavi. Ukoliko zahtev predstavlja žalbu, konsultant će kontaktirati kako s potrošačem tako i trgovcem koji je učestvovao u spornom događaju radi nalaženja rešenja problema koje bi trebalo da bude u skladu sa zakonom i koje bi zadovoljilo potrošača – objašnjava naš sagovornik.

Većina kupovina na tržištu, naravno, prođe bez problema, međutim, u slučajevima kada kupci imaju neku neprijatnost ili problem, trebalo bi da u svakom trenutku budu svesni da je zakon jasan i da predviđa prava koja štite potrošače. 

Važno je da stupe u kontakt s institucijama za zaštitu potrošača ili potrošačkim organizacijama radi saveta i podrške pre kupovine proizvoda ili usluge ili pošto se suoče s nesporazumima ili problemima prilikom svojim transakcija.

– Jedna od novina koje novi sistem uvodi jeste to što, dok pruža brže i efikasnije usluge potrošačima u njihovom svakodnevnom životu, takođe prikuplja podatke o primeni zakonodavstva za zaštitu potrošača na tržištu. Tako se prati koliko se zakon primenjuje ili krši i u kojoj meri. Nadgledaju se propusti u propisima i, shodno tome, prati se potreba izmene zakona ili čak potrebe standardnih administrativnih mera od strane vlasti. Očigledno je da centar za žalbe predstavlja veoma važno oruđe u rukama institucija vlasti i da, osim podrške potrošačima u svakodnevnim transakcijama, takođe može  i dugoročno unaprediti stepen zaštite potrošača u Srbiji, kaže ekspert na projektu „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji”. 

On naglašava da je ovo dobro oruđe koje može pružiti pomoć potrošačima, međutim, takođe je važno da se ispravno koristi. 

– Verujem da se najbolje i najjače oruđe koje može pružiti podršku potrošačima nalazi u rukama samih potrošača, koji bi trebalo da budu svesni svojih prava i koji nikada ne bi smeli da oklevaju da ta prava zahtevaju kad smatraju da su prekršena – zaključuje naš sagovornik.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.