Nedelja, 24.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nova pravila u prodaji stanova

У Србији се посредовањем у промету непокретности бави 1.140 агенција и предузетника (Фото Д. Ћирков)

Na haos u promet nekretninama od danas bi trebalo da bude stavljena tačka. Naime, danas stupaju na snagu četiri pravilnika koji detaljnije određuju najnoviji Zakon o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti koji je donet u novembru prošle godine. To znači da će u Srbiji ubuduće postojati centralna jedinstvena javna baza podataka kojoj će moći da pristupi svaki građanin i uveri se da poslovanje posrednika u prometu nekretnina ispunjava zakonom tražene uslove. Agenti za prodaju nekretnina moraće da imaju položeni stručni ispit za licencu i najmanje završenu srednju školu, a svaka agencija za nekretnine imaće obavezu da javno istakne visinu agencijske provizije.

Predsednik Grupacije posrednika u prometu nepokretnosti u Privrednoj komori Srbije Damir Borić, kaže za „Politiku” da se u Srbiji posredovanjem u prometu nepokretnosti bavi 1.140 privrednih društava i preduzetnika, od kojih je polovina u Beogradu (200 privrednih društava i 335 preduzetnika).

– Mi smo se deset godina borili da se ova oblast zakonski uredi na pravi način, jer su najveći problemi bili siva ekonomija, nelojalna konkurencija i nejednako obrazovanje agenata. Takvi i slični problemi doveli su do lošeg imidža cele branše, kao i do toga da klijenti ne poštuju agencije – objašnjava Borić.

Na naše pitanje da li to znači da ubuduće neće biti, na primer, duplih prodaja stanova, što je poslednjih godina jedan od najvećih problema sa kojima se građani suočavaju u prometu nekretnina, Borić odgovara da toga više neće biti, jer će se proveravati svi podaci, dokumentacija će morati da bude „čista” i napominje da se u medijima pogrešno govori o ovoj temi.

– Gotovo sve prevare urađene su od strane investitora, a ne agencija. Ja se godinama bavim ovim poslom i ne znam ni za jedan slučaj da su agencije bile te koje su učestvovale u prevarama. Ako ih je i bilo, to je neznatan broj – kaže naš sagovornik.

I ministar Rasim Ljajić je u više navrata objašnjavao da je razlog za donošenje ovakvih novih pravila upravo to što smo do sada imali šaroliku situaciju među posrednicima u prodaji nekretnina i veliki broj primedaba građana na one koji se tim poslom bave nestručno i nesavesno. Ovim poslom se u našoj zemlji, prema njegovim rečima, bavi oko 1.500 zaposlenih.

Sada su jasno definisani kriterijumi ko može da se bavi prometom nekretnina, a uveden je i stručni ispit za dobijanje licence posrednika.

U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija kažu da će posle stupanja na snagu ovih pravilnika biti sastavljena i lista ispitivača za licence posrednika, koji će biti izabrani iz redova univerzitetskih profesora i drugih stručnjaka za ovu oblast. Prvi ispiti se očekuju u oktobru.

Oni koji žele da saznaju više detalja o novim pravilima, mogu da dođu u Privrednu komoru Srbije gde će danas u 13 časova predstavnici Ministarstva predstaviti sva četiri nova dokumenta: Pravilnik o registru posrednika u prometu i zakupu nepokretnosti, Pravilnik o stručnom ispitu za posrednike u prometu i zakupu nepokretnosti, Pravilnik o poslovnom prostoru i opremi posrednika u prometu i zakupu nepokretnosti i Pravilnik o evidenciji o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti.

Za naše čitaoce navešćemo neke od najvažnijih novina:

– Registar će sadržati sve podatke o posredniku – od upisa, preko adrese, matičnog broja, broja telefona, do podataka o zaposlenim licima, kao i zaštitnim merama. Zakonski rok za uspostavljanje registra posrednika je 8. maj 2015. godine.

– Agenti će morati da imaju minimum četvrti stepen stručne spreme, kao i položen stručni ispit koji se polaže usmeno i pismeno. Taksa za polaganje ispita biće 14.000 dinara. Kandidati će morati da pokažu znanje iz oblasti prava vezanih za promet i zakup nepokretnosti, finansijska i poreska pravila, poznavanje menadžmenta i osnove prostornog planiranja i izgradnje.

– Pravilnikom o poslovnom prostoru propisuju se minimalni tehnički uslovi za obavljanje te delatnosti, koji dozvoljavaju da i stan bude tretiran kao poslovni prostor ako ima zaseban ulaz i sanitarni čvor, ali se pri tome ne sme koristiti za stanovanje.

– Svaki posrednik mora da vodi evidenciju u pisanom obliku, na posebnom obrascu, koju će morati trajno da čuva, dok ugovor o posredovanju sa pratećom dokumentacijom mora da čuva najmanje 10 godina od zaključenja.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.