Sreda, 19.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kad muzičari poskakuju sa stolice

Немачка филхармонија из Бремена у Равинији (Фото сајт Do312.com)

Specijalno za Politiku

Čikago – Dva koncerta na Ravinija festivalu u Čikagu mogla bi se nazvati „Posvete Bramsu”, mada nije u pitanju godišnjica, ali je Brams (1833–1897) odavno postao svetski kompozitor, Nemci ga čak svrstavaju uz najveće, Baha i Betovena.

Prvi koncert bio je koncipiran za uže krugove stručnjaka i zaljubljenika u Bramsa, jer je posle Akademske uvertire na početku, izvedene dve njegove simfonije zaredom, Prva u ce-molu op. 68 i najduža od sve četiri njegove simfonije, Druga u De-duru op. 73. Lepše je bilo čuti jedan od dva klavirska ili violinski koncert umesto još jedne simfonije.

Ali, izdržljivost nije dolazila u pitanje, jer su gosti festivala bili Nemačka filharmonija iz Bremena, kojom od 2004. diriguje Pavo Jarvi (Talin, Estonija, 1962), umetnik velike karijere. Mnogi će se setiti oca dirigenta, Neme Jarvija, takođe, veoma uspešnog, koji je gostovao i kod nas (u vreme Jugoslavije).

Oko Prve Bramsove simfonije, koju su dirigovali i diriguju svi svetski majstori, oduvek su se vodile rasprave čija je interpretacija bolja, Furtvenglerova, Karajanova ili Bernštajnova u prošlosti, sve su zabeležene na snimcima, pa postaju i deo naše sadašnjice. Kad smo ličnu dilemu bili spremni da razrešimo u ovom trenutku, dodajući naše orkestre i dirigente, čuli smo interpretaciju koja dokazuje da u muzici, posebno u izvođenju nema „poslednje reči“ niti apsolutne istine.

Pavo Jarvi je izuzetno dobar dirigent, precizan, velikog autoriteta, velike ambicije i strasti. Po njegovom držanju i pokretima ništa se od toga ne bi „pročitalo“. Prav, mršav, hladan, malim pokretima postiže kod orkestra takoreći euforiju. Poznatu Bramsovu Akademsku uvertiru poentirao je himnom Gaudeamus igitur koja zvuči na kraju uvertire. Nove akcente uveo je u dugačkom Uvodu prvog stava Prve simfonije, na samom početku dela, i ti akcenti su dinamizovali spori, epski i narativni tok simfonije koja evocira Betovenove simfonije, najpre Petu svojim tonalitetom, a onda i Devetu, citatom njene „Ode radosti“ u finalu.

Mala pomeranja u tempima osvežila su materijal, čemu su doprineli sjajni duvači u orkestru. Jedna proseda dama za prvom hornom donela je veoma poetično lovačku temu koju je Brams posvetio Klari Šuman u uvodu finala Simfonije. Izvrstan prvi klarinetista, sekcija perkusionista i drugi solisti dogradili su utiske o sjajnom zvuku. Međutim, ono što ostavlja poseban utisak jeste stalno poigravanje orkestra, poskakivanje muzičara sa stolica, daleko od akademskog stava ukrućenih muzičara koji se ne pomeraju sa sedišta, a na šta smo najčešće navikli.

Nemačka filharmonija iz Bremena trenutno je jedan od vodećih evropskih orkestara i svira sa neverovatnim nemirom i strašću, a unutar deonica sve vri od latentnog takmičenja orkestarskih grupa i instrumenata pojedinačno. Dirigent Jarvi postavio je violine levo i desno, u sredini violončela i viole, a iza prvih violina kontrabase – u želji da dobije potpuni stereo utisak.

U Drugoj Bramsovoj simfoniji, „pastoralnoj” u De-duru, pored stalnih evokacija betovenske programnosti iz Šeste, između prizora iz lova, prirode, vedrine i raspevanosti, Jarvi je vodio orkestar ka velikim kulminacijama, pa je zdravi zvuk dobijao na magičnoj uskliktanosti. Posebno istaknuti drveni duvači u ovoj simfoniji bili su briljantni.

Sledeći koncert kao da se nastavio na prethodni, samo je sada u ogromnom, skoro dupliranom broju instrumenata nastupio Čikaški simfonijski orkestar, započinjući koncert sa dve Bramsove Mađarske igre, a nastavljajući sa onim što smo očekivali da čujemo od Nemaca, sa Bramsovim Violinskim koncertom u De-duru i nama dobro znanom solistkinjom iz mlađih dana Mirijam Frid, danas uglednom profesorkom i mentorkom koja se, pored solističkog, bavi i kamernim muziciranjem i, ponajviše, radom sa studentima.

Upravo je njen Brams zvučao besprekorno, uzorno, precizno, pred nama se odvijao čas iz pedagogije violine. Visoki profesionalizam i visoke tehničke i izražajne mogućnosti krase solistkinju.

Pored Mađarskih igara, zatim muzike Lehara i Johana Štrausa („Na lepom, plavom Dunavu“), zazvučala je na kraju svita iz opere Riharda Štrausa „Kavaljer s ružom“ u revijalnom, ali neverovatno preciznom, zvučno usaglašenom tumačenju u kome su limeni duvači, horne, trube, tromboni obeležili sve ono što raskoš orkestra velikog autora orkestracije i podrazumeva. U temelju interpretacije pojačani i povećani gudači smešteni na tradicionalan način (levo violine, desno violončela i kontrabasi, u sredini viole) dali su taj softani, meki i raskošan zvuk koji Čikaški simfonijski orkestar uvek pruža publici. Bez obzira na stojeće ovacije više hiljada posetilaca, „bisa“ nije bilo.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.