Ponedeljak, 23.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Krila „Etihada” za „Er Srbiju”

U vreme kada se govori o tome kako spasiti što više preduzeća u restrukturiranju i pronaći im strateškog partnera, jedna uspešna priča – od „Jat ervejza” do „Er Srbije”, uz pomoć „Etihada”, ponovo je došla u žižu javnosti. I to povodom objavljivanja detalja potpisanog ugovora. Premijer Vučić obelodanio je ugovor i odgovorio na sva sporna pitanja u vezi s tim, jasno ukazujući na ono što je najvažnije – na ekonomske efekte.

Moramo prvo poći od činjenice gde je bio „Jat ervejz” u trenutku kada je potpisan ugovor sa „Etihadom”. Naime, „Jat” je samo u 2013. godini imao gubitak od 73 miliona evra, dok je gubitak u 2011. i 2012. ukupno bio oko 67 miliona evra. Ukupne obaveze „Jata” prema bankama, državi, i po drugim osnovama iz poslovanja iznosile su 230 miliona evra. Flota „Jata” bila je stara i izraubovana, s prosečnom starošću većom od 25 godina i s nefunkcionalnom mrežom destinacija. Jednostavno, „Jat” je bio pred stečajem i gašenjem, jer država godinama nije mogla da nađe strateškog partnera ili kompaniju koja bi ga kupila. I to u mnogo povoljnijim vremenima u segmentu avio-prevoza nego sada. Ugovor s „Etihadom” jednostavno je bio spas za srpskog nacionalnog avio-prevoznika i jedino rešenje za njegovo preživljavanje. Ovakav ugovor bio je i jedina mogućnost da „Jat” dobije veoma ozbiljnog i respektabilnog partnera koji može da obezbedi profitabilno poslovanje nacionalnog avio-prevoznika.

Ugovor s „Etihadom” doneo je i početak renesanse srpske nacionalne avio-kompanije. Za samo godinu dana saradnje, nova nacionalna avio-kompanija, u kojoj je Srbija vlasnik 51, a „Etihad” 49 odsto akcija, počela je da posluje u plusu, s očekivanim profitom od milion evra u ovoj godini. Broj putnika povećan je za 70 odsto i dostigao je nivo od oko 950.000 putnika u prvoj godini poslovanja. Ostvaren je i porast od 65 odsto u prevozu tereta. Uveden je i moderan model poslovanja, kakav se primenjuje i u „Etihadu”, jednoj od najbrže rastućih kompanija u avio-saobraćaju u svetu, zajedno s „Emirejtsom”. Modernizovana je flota, uvedeno je sedam novih linija, „Er Srbija” je ušla u mrežu „Etihada” i ostvaruje saradnju s avio-kompanijama koje posluju u sastavu ovog velikog svetskog avio-prevoznika. Treba reći i da „Er Srbija”, prema studiji „Oksford ekonomiksa”, doprinosi bruto društvenom proizvodu s više od 700 miliona dolara, odnosno sa 1,5 odsto BDP-a i indirektno doprinosi zapošljavanju 20.000 ljudi. Vidljiv je i doprinos „Er Srbije” rastu prometa na aerodromu „Nikola Tesla”, što stvara uslove da beogradski aerodrom postane regionalni centar avio-saobraćaja. „Er Srbija” je, za samo godinu dana, od velikog gubitaša, koji je državu veoma mnogo koštao, postala profitabilna kompanija s velikim perspektivama za dalji rast.

Na osnovu ugovora vidi se i da partneri imaju uglavnom ravnopravne finansijske obaveze. „Etihad” se obavezao da u novu kompaniju investira 100 miliona dolara, od toga 40 miliona kroz dokapitalizaciju, koja je urađena prošle godine, i kroz pozajmicu od 60 miliona dolara, koja još nije iskorišćena. Država Srbija je u obavezi da do 2016. u novu avio-kompaniju investira ukupno 82 miliona dolara, i to kroz gotovinske uplate ili kroz neplaćanje aerodromskih taksi u Srbiji. Iz ovoga se vidi da su obaveze države prema „Er Srbiji” na nivou gubitaka koje je „Jat” imao samo u 2013. godini. Isto tako, treba reći da je logično da je država na sebe preuzela stare dugove „Jat ervejza” (292 miliona evra), koji će se rešavati kao i drugi dugovi javnih preduzeća. U svakom slučaju, Srbija bi i bez „Etihada” morala da rešava stare dugove „Jata”. Naravno, ovi dugovi nemaju nikakve veze s novim strateškim partnerom.

Ovaj model ozdravljenja avio-kompanija u gubicima nije usamljen. Poslednji takav primer jeste nedavno preuzimanje 49 odsto kapitala gubitaša „Alitalije”, koji je takođe preuzeo „Etihad”. Ova transakcija podrazumeva kombinovanu investiciju „Etihada” u iznosu od 560 miliona evra, dok će akcionari „Alitalije” obezbediti dodatno kapitalno ulaganje od 300 miliona evra. Banke akcionari trebalo bi da obezbede još 600 miliona evra kroz finansijsko restrukturiranje i otpis dugova. Italijanske finansijske institucije odobriće nove linije kredita, u ukupnoj vrednosti od 300 miliona evra. Očigledno, cena ozdravljenja jedne avio-kompanije svuda mora da se plati.

I zbog toga osporavanje ugovora s „Etihadom” iz, pre svega, političkih razloga predstavlja lošu poruku investitorima. I stvara osećaj nesigurnosti za strane ulagače. To Srbiji ne treba. Srbiji treba što više investitora i strateških partnera kao što je „Etihad”. A upravo partnerstvo države i strateških investitora je model koji može biti spas za mnoga preduzeća.

Viši savetnik „Kreab & GavinAnderson”, Brisel

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.