Petak, 02.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Parničar vlasnik parne lokomotive

Александар Михајловић испред своје парне локомотиве (Фото З. Глигоријевић)

Paraćin – Advokat Aleksandar Mihajlović iz Paraćina, koji se advokaturom, uglavnom parničnom, bavi 15 godina, od 2012. godine vlasnik je unikatne parne lokomotive, napravljene 1911. u fabrici „Orenštajn i Kopel-Artur Kopel” u Berlinu, koja je kasnije preimenovana u „Orenštajn i Kopel”. Naručila ju je češka porodica koja je bila vlasnik ćuprijske šećerane „Šelk 911”. Avgusta 1912. iz Berlina je dopremljena u Prag, a potom u Ćupriju. Korišćena je za prevoz šećerne repe i uglja, a osim po fabričkom krugu, čiji je kolosek bio dug kilometar, robu je prevozila do železničke stanice u Ćupriji. Poslednji put je korišćena 1997. godine kada je „Šećerana”, kao i Fabrika limunske kiseline, koja je bila u njenom sastavu, već zapala u dugove i prestala da radi.

– „Šećerana” je otišla u stečaj, a jedan od poverilaca bila je firma „Sisevac eksport-import”, vlasnika Radomira Pavlovića, koju sam zastupao od 2012. godine. Pre stečaja u jednom postupku izvršenja moj klijent je popisao predmete, a kako je njegovo založno pravo u stečajnom postupku preraslo u razlučno pravo, imao je prvenstvo namirenja u odnosu na ostale stečajne poverioce. Pošto je namirenje počelo prodajom pokretnih stvari, među kojima je bila i lokomotiva, posavetovao sam klijenta da je otkupi – navodi Mihajlović za „Politiku”.

On je na taj način lokomotivu spasao da kao staro gvožđe ne završi u topionici smederevske železare. Naime, pokretne stvari „Šećerane” su na kilo prodavane „Glas komercu”, firmi koja se bavila otkupom i prodajom sekundarnih sirovina smederevskoj železari. Tako je Pavlović 2008. godine od „Glas komerca” lokomotivu, tešku 16,5 tona, kupio na kilo, potom ju je servisirao, postavio deo pruge u svom dvorištu, a na nju vrednu atrakciju.

– Međutim, iako je prema mojim saznanjima Pavlović naplatio sva potraživanja od „Šećerane”, oko 700.000 evra, nije ispoštovao dogovor po kome je trebalo da mi plati procenat od tog prihoda. Zato sam mu otkazao punomoćje u svim predmetima u kojima sam ga zastupao i pokrenuo postupak radi naplate potraživanja na ime zastupanja, kao i postupak izvršenja. Kako je Radomir preminuo 2010. godine, a kako je lokomotivu nasledio njegov sin Branko, zatražio sam plenidbu i prodaju svih pokretnih stvari, pa i lokomotive. U izvršnom postupku prilikom prve prodaje javio sam se kao jedini kupac i kupio lokomotivu takođe na kilo – kaže Mihajlović.

Iako dugovanja na ime zastupanja još uvek nije dobio, pa je bio prinuđen da podnese predlog za izvršenje prodajom nepokretne imovine, advokat je postao vlasnik nesvakidašnje stvari, stare 103 godine. Lokomotiva je iz Ćuprije prevezena vučnim vozom, a potom dizalicom tridesetotonkom podignuta u kamion i dovezena u dvorište njegovog rođaka, na čijem placu je i njegova advokatska kancelarija.

– Ovo je jedina lokomotiva iz serije 4885, a unikatna je zato što se u to vreme nisu proizvodile serijski, već samo po narudžbini. Ona je u radnom stanju, a rađena je za normalni, evropski kolosek, pa bi i dan-danas mogla da se kreće po svim evropskim prugama. Redovno je čistim, a pre svake zime je prefarbam da bih je zaštitio – veli advokat Mihajlović, koji planira da proda lokomotivu, ali, kaže, o njenoj vrednosti može samo da se nagađa.

----------------------------------

Isti čelik kao na Titaniku

Zanimljivo je da je lokomotiva remontovana u niškoj radionici 1954. godine, što potvrđuje mesingana pločica s podacima pisanim ćirilicom.

– Pošto je rađena u vreme izgradnje „Titanika”, kuriozitet je da je prilikom njene izrade korišćen čelik kaljen na isti način. Zakivci, koji spajaju čeličnu konstrukciju, isti su kao na ovom brodu. Ukoliko bi se ispitao sastav tih zakivaka, stručnjaci bi mogli da provere da li je tačna verzija po kojoj je „Titanik” potonuo zbog toga što procenat čelika u njima nije bio adekvatan – kaže advokat Mihajlović.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.