Nedelja, 26.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nadrealno čitanje Nušića

Из представе „Ожа­ло­шће­на по­ро­ди­ца”

Tekst Vladimira Đurđevića „Tri klase i gospođa Nušić”lagana je komedija čija radnja ima fleksibilno utemeljenje u Nušićevoj biografiji, ali i u njegovim poznatim komedijama, iz kojih su pojedini motivii likovi iščupani i ugrađeni u tkivo Đurđevićevog komada. Tekst svakako poseduje upadljive komičke vrednosti, ali od vrste koja nije onako prepoznatljivo nušićevski društveno-kritička, subverzivna prema ovdašnjim društvenim anomalijama. Naprotiv, Đurđevićev tekst baziran je na jednoj romantizovanoj komičnosti, površnijem i naivnijem humoru koji nije društveno-politički ubojit.

Režija Milice Kralj je gruba, lagani humor teksta je dobio nezgrapnije, mračnije dimenzije, upotrebom sredstava uglavnom neizbrušene, prenapadne glume. U igri ima mnogo preterivanja, naročito u slučaju likova Nine (Jelisaveta Orašanin), Živke (Sandra Bugarski), Jorgosa (Lako Nikolić), Milorada (Andrija Cvijanović). Nešto suptilnije su izvajani likovi Nušića (Daniel Sič), Dimitrija (Slobodan Boda Ninković), Darinke (Paulina Manov Đurđević), što više odgovara žanru romantične komedije kojem je tekst blizak. Ipak, na sceni preovlađuju neumerenost i neotesanost koje su izgurale potencijale jedne finije komičnosti teksta agresivno sa scene, čineći ovu predstavu estradnom.

Iako u pojedinim scenama, takođe, koristi gruba sredstva izražavanja, predstava „Ožalošćena porodica”, reditelja Marka Manojlovića, vrlo je maštovita, autentična i značenjski provokativna. Ona markantno opravdava razloge svog postojanja, utoliko što zaista na scenu donosi i stilski i idejno savremeno tumačenje Nušićeve sočne društvene komedije. U Manojlovićevom čitanju je u prvi plan izvučen groteskni apsurd likova, naročito u prvom činu koji se odigrava u jednoj musavoj čekaonici. Upadljivo su u predstavi naglašeni i fantastika i začudnost koje se prelivaju iz nakaradne realnosti opšteg otimanja. Glumci su superiorno izveli tri stilski različita čina, od suptilno iskrivljenog, komičnog, beketovsko-joneskovskog apsurda koji određuje prvi čin igre, preko teatralnog hedonizma na tonovima poletnog valcera u drugom delu, do nadrealno brutalnog raspleta u u trećem činu.

Predstava je znatno osavremenjena i na značenjskom planu (dramaturg Jelena Mijović). Za razliku od Nušićevog teksta, gde su Danica i advokat dr Petrović nosioci nekakve pozitivnosti u okruženju bestidnog hohštapleraja, u Manojlovićevoj predstavi nema vedrijih tonova. Svetlo koje Danica (Tamara Dragičević) unosi na početku trećeg čina predstave, konkretno i simbolički osvetljavajući totalni mrak, samo je privremeno. U pratnji nabildovanog dr Petrovića (Đorđe Stojković), Danica postaje odlučna osvetnica sa hladnom namerom da zbriše sa lica zemlje tu bandu lešinara koju samouvereno vodi Agaton (Nenad Jezdić). A Agaton kao da je sišao sa aktuelne političke scene, nadobudni je vođa koji podržava nonšalantno menjanje stranaka sa jedinim ciljem opstanka na vlasti.

U predstavi je naglašeno pretvaranje, izigravanje, laži, direktnije nego u Nušićevom tekstu. Na primer, uvodni dijalozi između članova dijabolične porodice krvopija u prvom činu su lucidno prikazani kao predstava za Danicu u susednoj prostoriji, igra izlivenih lažnih emocija, teatralne kuknjave i prenemaganja koje vodi ubedljiva Gina (Radmila Tomović). U toj začudno komičnoj četi kljakavih spodoba, nalaze se i grbavi Proka (Branislav Zeremski), izubijani besposličar i potonji gangster Trifun (Ivan Jevtović), zavodnik Mića koji samouvereno paradira u gaćama (Dejan Dedić), dezorijentisani klošar Tanasije sa lilihipom (Erol Kadić), uvek dobrodržeća Sarka (Dubravka Mijatović) itd.

Završetak predstave je značenjski i scenski vrlo provokativan. S obzirom na to da ne mogu da se otresu beskrupuloznih članova ove grozne porodice, advokat i Danica odlučuju da ih uklone. No, gamad je neuništiva, ni meci iz pištolja, automatskih pušaka, ni bomba, pa ni hemijsko oružje, ne uspevaju da ih eliminišu. Njih dvoje će stradati umesto njih, dok će gamad trijumfalno opstati. Ovaj efektan kraj, nadrealni zaokret u odnosu na originalnog Nušića, intrigantan je i opravdan rediteljsko-dramaturški postupak, u punom saglasju sa razornom izopačenošću naše aktuelne stvarnosti.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.