Četvrtak, 26.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kako pokrenuti auto kad je akumulator prazan

Покретање мотора аутомобила помоћу каблова, пошто је акумулатор посрнуо због хладноће (Фото Бета)

Akumulator koji ne startuje motor automobila mnogima zna da bude problem tokom zime. Vozači često okrivljuju sebe, ali bezrazložno, jer čak i potpuno ispravan akumulator u slučaju da se ne koristi danima otkazuje poslušnost.

Kapacitet akumulatora zavisi i od temperature. Pri višim temperaturama kapacitet se povećava, a pri niskim smanjuje.

Jedan od najvažnijih podataka za novokupljeni akumulator je „struja hladnog starta”, koja predstavlja meru za sposobnost starta motora na nižim temperaturama od minus 18 stepeni Celzijusa. Kada se optereti ovom strujom napon akumulatora za 10 sekundi ne sme da padne ispod 7,5 volti.

Danas postoje akumulatori za koje je potrebno održavanje, oni kod kojih je održavanje neznatno i oni koji se koriste potpuno bez održavanja, sa pločama livenim od olova i cinka i legiranim kalcijumom i srebrom.

Novi i veoma rasprostranjeni AGM akumulatori koriste se bez održavanja, kod kojih je elektrolit natopljen u „stakleni mat” (vunu). Kod njih se elektrolit ne razliva čak i ako se razbije kućište akumulatora, prilikom sudara vozila. Koriste se za vozila sa proširenom start-stop tehnologijom. Jedina mana im je što su osetljivi na povišenu temperaturu. Ovi akumulatori često imaju i kontrolni sistem iznad blok-poklopca, koji različitim bojama pokazuje pražnjenje akumulatora. Postoje i gel-akumulatori koji su takođe čvrsto zaptiveni i mogu da se ugrađuju i u horizontalnom položaju, bez opasnosti od izlivanja elektrolita.

Najmodernija litijum-jonska tehnologija predstavlja budućnost svih akumulatora. Ova tehnologija se za sada koristi u mobilnim telefonima ili prenosnim kompjuterima, a snažnije verzije, kojima se ograničava voltaža, koriste se i u auto-industriji.

Punjenje akumulatora

Akumulator se puni „strujom”, koja odgovara 10 odsto vrednosti njegovog kapaciteta. Za 45 amper-časova vreme punjenja traje od 10 do 14 sati.

Metodom „brzog punjenja” ispravni akumulatori mogu da se, bez posledica, napune do 80 odsto svog kapaciteta, što traje oko jedan sat. Ako nemate punjač, vozite najmanje 30 minuta, ukoliko je moguće, sa isključenim svim potrošačima (svetla, audio-sistem, navigacija...) Punjenje malim, amaterskim punjačima, koji obično nemaju nikakvu regulaciju, traje duže, a može da dovede i do prepunjavanja akumulatora.

Pomoć pri startu kablovima

* Kablovi za povezivanje ne smeju da budu tanji od 16 mm2, a za dizel-motore od 25 mm2. Naravno, oba akumulatora moraju da budu istog napona

* Ako se radi o kvaru ili nekoj grešci u instalaciji vozila, pomoć se ne sme koristiti, jer bi moglo da dođe do oštećenja akumulatora ili alternatora na vozilu koje daje pomoć

* Plus pol praznog akumulatora spoji se sa plus polom punog, a minus pol punog veže se za masu (minus) na motoru, koji se startuje, što može da bude i kabl za spoj mase sa motorom

* Proveriti sve spojeve na kablovima

* Najpre se pokrene motor ispravnog vozila s punim akumulatorom, a posle kraće pauze i motor s praznim akumulatorom

* Posle uspešnog starta, korišćeni kablovi se skidaju obrnutim redom

Kvarovi koji utiču na akumulator

Ako akumulator nema unutrašnjih smetnji, kvar mora da se traži u instalaciji vozila, a uzroci mogu da budu:

* neispravni alternator (akumulator stalno prazan)

* labav ili neispravan kaiš alternatora

* neispravan regler što dovodi do prepunjavanja akumulatora

* neispravan prekidač ili relej za isključenje pojedinih prijemnika koji tako ostaju stalno uključeni

* razna elektronska oprema (sat, radio, alarm...) imaju preveliku potrošnju preko „struje mirovanja”, kod vozila koja se retko voze na duže puteve

* starosti akumulatora koji je već davno preživeo garantni rok proizvođača (duže od pet-šest godina)

Čišćenje akumulatora

Korozija sa polova i klema najlakše može da se ukloni kuhinjskom žicom, sitnijom šmirglom ili čeličnom vunom. Od masnoće i prljavštine poklopac baterije čisti se vodom u koju je dodata soda bikarbona, a kleme mogu da se namažu mašću koji sprečava stvaranje vlage i koroziju.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.