Nedelja, 26.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Istine i laži o antihristu

(Фото Д. Ћирков)

Najnovija predstava reditelja Andraša Urbana, „Kratka priča o antihristu”, nastala prema motivima dela „Tri razgovora” Vladimira Solovjeva, usmerena je na pretresanje odnosa prema religiji, nasilju, seksualnosti (dramaturgija Jelena Bogavac). Posmatrano u ukupnosti Urbanovog rada, ona se nadovezuje na „Urbi et orbi”, zbog srodnog bavljenja pitanjima vere, grešnosti, čulnosti, kao i na predstave „Breht – hardkor mašina”, „Turbo paradizo” i „Drakula – svetlosti trenutaka”, zbog motiva militarizovanosti izvođača, odnosno, zbog izrazito naglašene telesnosti igre. „Kratka priča o antihristu” je prepoznatljivo urbanovska, što znači duboko provokativna, značenjski složena, potresno ironična i rođena iz sukoba suprotstavljenih ideja.

Predstava je nastala u tradiciji umetnosti performansa, i može se reći da je neoavangardna, utoliko što je izrasla na avangardnoj građi, ali je i vrlo savremena. U vezi sa time se nameće njeno poređenje sa ranijom ovosezonskom produkcijom Bitef teatra, „Grobnicom za Borisa Davidoviča” Ivice Buljana, koja je usvojila veoma bliska sredstva avangarde, ali se zaglavila u njenoj prošlosti, donoseći na scenu okamenjene, mrtve znake. U „Antihristu” je avangardistička znakovnost oživela na živ i aktuelan način, izbacujući na scenu univerzalne teme koje su istovremeno i savremene, jer nas se bolno tiču. Za Buljanovu predstavu se zato može reći da je retroavangardna, dok je Urbanova neoavangardna.

„Kratka priča o antihristu” je i osobeni oblik muzičkog i video-performansa koji izvodi pet izuzetno posvećenih glumica Marta Bereš, Aniko Kiš, Ana Marković, Suzana Lukić i Danijela Petković. Kako je slučaj u umetnosti performansa, ovde nema podražavanja, nema likova, izvođačice eksplozivno prosipaju sebe na scenu, bez posrednika, ogoljeno, brutalno direktno, kroz grčeve tela i songove. Nema pretvaranja u tom vulkanski burnom, horskom izrazu patnje postojanja, užasno bolne spoznaje o samoći. Sami dolazimo na ovaj svet i sami ga napuštamo, ostalo su sve uglavnom prividi koji nam omogućavaju opstanak.

Fizički napetu igru i pesmu glumica prate tri muzičara, Ivan Mirković (harmonika), Nikola Dragović (violina) i Danilo Tirnanić (bubnjevi), kompozicija Irena Popović. Važan deo predstave su i video-projekcije koje se puštaju na zadnjem zidu scene, uglavljene u okvir podebelog krsta. One najčešće imaju ironično značenje u odnosu na igranu radnju i smisao songova, izvor su i prostor kontrasta, ključno važnog na idejnom planu, jer otelotvoruju sukob između lica i naličja religije, seksualnosti, politike (video-rad Igor Marković).

Na primer, dok glumice na sceni, sa puškama u rukama, maskiranih lica, izgovaraju „Molitvu za blagosiljanje oružja – ’kalašnjikov’” kroz video-projekciju se prikazuju magloviti snimci fetusa u majčinoj utrobi. Ili na početku, kada projekcije idiličnih slika anđelčića prati divljanje glumica u orgazmičkoj ekstazi, pljuvanje i masturbiranje, ili kasnije, kada video-projekcija donosi slike Bogorodice i Isusa, dok akterke maze puške kao seksualne objekte. Smisao ovih izazovnih, šokantnih spojeva, jeste da prodrmaju svest gledalaca, da poremete, sruše njihove predrasude i uvoštena mišljenja, da razbucaju stereotipe i da ih podstaknu na stvaralačko, kritičko mišljenje o sebi i o svetu.

Urbanova bespoštedna kritika hrišćanskih dogmi, bila je prisutna i u njegovoj „Koštani”, kao i u predstavi „Banović Strahinja”, ali ni tamo, ni ovde nije protiv vere i hrišćanstva. Naprotiv, ona je uperena protiv lažnih predstava vere i zloupotrebe hrišćanstva, suprotstavlja se beživotnim obrascima koji suštinski kvare veru, njen stvarni, istiniti, intimni smisao.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.