nedelja, 16.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 28.01.2015. u 22:00 Ana Tasić

Život i smrt pozorišta

Исидора Минић и Игор Ђорђевић у представи „Родољубац” (Фото Звездара театар)

„Bajka o pozorištu” Vladimira Đurđevića je snažno savremena politička komedija, tematski i žanrovski izuzetno bliska tekstovima Nebojše Romčevića, u pogledu nakrivljeno smešnog odraza ovdašnjeg sveprisutnog politikanstva, kanceroznog uplitanja partijskih zavrzlama u svaku društvenu poru.

Zaplet ove sočne komedije je izgrađen na tradicionalnom komičkom obrascu zamene identiteta, zatim na sukobu između tzv. tradicionalne i progresivne, odnosno, ruralne i građanske Srbije, kao i na kritici ukorenjenosti bestidnih političkih muljavina. Iako crpi brojne teme, ovaj komad se ipak centralno bavi ponižavanjem kulture u našem politizovanom društvu.

Nenametljiva i spretno vođena režija Marka Misirače uspešno je scenski otelotvorila tragikomičnu okrenutost naglavačke političkog života u današnjoj Srbiji, brutalnu podređenost pozorišta volji neotesanih političara.

Balansirajući na granici između realizma i groteske, mladi reditelj je scensko čitanje Đurđevićeve suvereno napisane komedije bazirao na pažljivom oblikovanju likova i njihovih odnosa.

Tihomir Stanić je svedenijim, više realističkim sredstvima, prikazao strpljivog pozorišnog reditelja Danijela koji se lavovski bori za opstanak pozorišta. Miloš Samolov je teatralnije i komički svakako raskošnije, predstavio njegovog životnog i profesionalnog partnera, feminiziranog glumca Jovana, neprikosnovenu kraljicu drame. 

Snežana Savić je, takođe, više realistički, samouvereno i sa lakoćom, nastupila kao Danijelova bivša partnerka Marija, a njihovog sina Denisa je odlučno, karikaturalnije, dao Petar Strugar.

Miodrag Krstović je čvrsto predstavio prepredenog političara Hadži Petra Protića, preletača koji samo želi da zadrži vlast, a njegovu magbetovski ambicioznu suprugu Stanu, Vesna Stanković.

Njihovu mladu zaljubljenu ćerku Anđelu, sa finom merom mladalačke naivnosti i nametnute poslušnosti igra Iskra Brajović.

Dok je „Bajka o pozorištu” istovremeno zabavna, savremena i kritički okrenuta prema tragikomičnim neozbiljnostima u našem razmahanom političkom i umirućem kulturnom životu, predstava „Rodoljubac” koja, takođe, kopa po pitanjima odnosa politike i pozorišta, sa druge strane, troma je i otegnuta.

Nastala prema tekstu Milovana Vitezovića, biografskog odraza života i rada Jovana Sterije Popovića, predstava reditelja Nebojše Bradića ispisuje poslednje Sterijine dane, vreme premotavanja životnog filma. Bolestan i nepokretan, Sterija se suočava sa priviđenjima u maglovitom vremenu nadomak onog sveta.

U takve okolnosti je postavljen trapav ogled o piščevom odnosu prema porodici, supruzi, ocu i majci. Previše je opštih mesta i u razmatranjima o Sterijinom radu, likovima koje je stvorio, pozorištu i ondašnjem srpskom društvu.

Reditelj Nebojša Bradić se potrudio da scenski obogati ovaj suvi dramski tekst, na primer, uvođenjem senki, nežnim prikazom silueta, Sterijinih priviđenja. No, pokušaj da poetski začini bezbojnu radnju, nažalost, nije mnogo pomogao.

Glumci su se uzaludno mučili da održe pažnju gledalaca. Isidora Minić strpljivo igra Jovanovu brižnu, ali i strogu suprugu Jelenu, Igor Đorđević je tragičkim tonovima izvajao bolesnog, izmučenog Steriju. Radoslav Milenković je dao komičke slojeve Kir Janji, a dramske Jovanovom ocu.

Dejan Lutkić je teatralno i ironijom obojio kratku pojavu Kraljevića Marka, kao i posetu Tome Vučića Perišića, nadobudnog političara, sa jasnim aluzijama na aktere današnje političke scene. Ali, čak ni ova aktuelizacija nije doprinela istinskoj zanimljivosti predstave, zbog površnosti dosetki.

Predstava „Rodoljubac” se nadovezuje na predstavu „Rođendan gospodina Nušića”, u pogledu namere uprave Zvezdara teatra da na scenu postavi biografska dramska dela o najvećim srpskim piscima.

To je, naravno, pohvalna i opravdana zamisao ukoliko su predstave po sebi umetnički vredne ili scenski razigrane i zavodljive, a ne samo površna prigodna posveta, što je, nažalost, slučaj sa „Rodoljupcem”.

Komеntari0
50825
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja