Nedelja, 26.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kako preživeti bedu

Из представе „Рулет плес”

Nastala prema tekstu Filipa Vujoševića, predstava „Život stoji, život ide dalje” rediteljke Jelene Bogavac dokumentaristički je utemeljena, a tematizuje borbu za preživljavanje umetnika i umetnosti u današnjoj Srbiji. Bez uobičajenog iluzionizma, glumci Suzana Lukić, Miloš Timotijević, Aleksandar Đinđić i Slaven Došlo u formi direktnog obraćanja publici ili intervjua govore o sebi u ličnom i profesionalnom smislu.

Cilj takve direktnosti je snažnije uključivanje gledalaca u tok radnje, podsticanje na kritičko sagledavanje sveta. Pri tome se autori neprestano igraju sa dokumentarizmom, razvlače granice između stvarnosti i fikcije, uz prisutnost oštre (samo)ironije. Ona je, na primer, sadržana u izboru da se tokom cele predstave na zidu u pozadini projektuju imena žrtava iz Srebrenice, uz objašnjenje aktera da je to način ispunjavanja zahteva finansijera za društvenu angažovanost. Na taj način se autori sa pravom brutalno direktno razračunavaju sa mnogobrojnim projektima u kojima takozvana angažovanost postaje sama sebi svrha, na račun istinskog umetničkog opravdanja dela.

Predstava „Život stoji, život ide dalje” je u osnovi zanimljiva, ali nije bilo potrebno uvođenje poduže scene u kojoj lik violiniste Petra deklamuje stavke iz Rezolucije 1244 Saveta bezbednosti o situaciji u vezi sa Kosovom. Ova scena na kraju predugo traje i survava dinamiku predstave u provaliju, uprkos tome što jeste idejno opravdana u pogledu pomenutog kritičkog odnosa prema nasilnoj angažovanosti pozorišnih projekata.

Takođe izgrađena na savremenom domaćem tekstu Aleksandra Jugovića, predstava „Rulet-ples” u režiji glumca Marka Živića bavi se srodnom temom, mogućnostima i granicama preživljavanja u današnjem društvu. No, sredstva prikazivanja bezgranične borbe za opstanak ovde su drugačija. Radnja je uglavljena u okvire žanra melodrame sa primesama crne komedije i satire, uz metaforička značenja o preživljavanju u sumornoj svakodnevici. Likovi su dva bliska prijatelja, Milan (Milorad Damjanović) i Dejan (Marko Janjić). Prvi je u vezi sa Bosiljkom (Jelena Rakočević Cekić), dok se drugi spanđava sa njenom majkom Ružom (Ljubinka Klarić).

Glumci skladno igraju između realizma i farse, snažno izoštravajući mane likova: Milanovu kilavost, njegovu skoro slepu poslušnost prema Bosiljki, Dejanovo gadno koristoljublje i lažljivost, Bosiljkinu manipulativnost, Ružin religiozni fanatizam kao zamenu za odsustvo ljubavi. Delikatnim korišćenjem svetla, muzike (kompozitor Bora Dugić) i uvođenjem paralelnih prizora igre, reditelj Živić je scenu osenčio suptilnom osećajnošću, koja je u finom kontrastu s preovlađujućom farsičnošću likova. „Rulet-ples” je nepretenciozno ostvarenje, jednostavnog šarma i blage komike, zbog čega će ga publika verovatno voleti.

Predstava „Strujosek” donela je još jednu praizvedbu srpske drame pisca Aleksandra Radivojevića u režiji Aleksandra Švabića. I ona izranja iz našeg haotičnog, unesrećenog društva, ali na znatno grublji, brutalniji, beznadežnije taman način, što je čini vrlo neobičnim delom na srpskim pozorišnim repertoarima. Predstava takođe gradi kritički odnos prema lokalnoj stvarnosti u pogledu oštrog ogledanja opšte krize, koja dovodi do nemogućnosti pokrivanja osnovnih životnih troškova, ali i srozavanja važnosti kulture, na primer kroz motiv zatvaranja bioskopa. Komad se istovremeno bavi i radikalnom kritikom globalnog okruženja, koje je previše zavisno od novih tehnologija i društvenih mreža, bez kojih stvarni život danas više ne postoji.

Glumci su usaglašeno teatralno, karikaturalno, uobličili iščašene plastične likove: Strujoseka, koji sa đavolskim zadovoljstvom i sekirom seče struju neplatišama (Gordan Kičić), odlučnog Serdara (Marko Gvero), tunjavog Vojvode (Branislav Trifunović), Oca transvestita koji ima posebno probojnu, iskrivljenu komiku (Miodrag Krstović) i Vojvodine trudne Staje, umišljene savremene umetnice (Milica Gojković). Mladi reditelj Švabić je diskretno pustio da se bizarni, nadrealni, crnohumorni tonovi razlivaju po sceni, čineći „Strujoseka” bliskim senzibilitetu mlađih generacija, ljubiteljima žanrovskih angloameričkih filmova.    

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.