Ponedeljak, 29.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Mafini u digitalnoj verziji

Margareta Jelić, slikarka i teoretičar, ostvaruje intenzivnu izlagačku aktivnost tokom dve decenije, a njen primarni afinitet za slikarstvo prenosi se na elektronske tehnologije za proizvodnju i manipulaciju slikom – crtani film, video-rad, instalaciju, video-igre. Slikarkin fokus na vizuelno istraživanje i problematizovanje dodirnih tačaka starog i novog neodvojiv je od njenog teoretskog rada i doktorata iz višemedijskih studija, kao i njene knjige „Fragmentarni pogled u umetnosti i filmu 20. i 21. veka”. Ozbiljna referenca u biografijama je i monografija, a o radu Margarete Jelić pisala je Jasmina Čubrilo 2012. u studiji „Ogledi o/iz drugosti”. I na svojoj novoj beogradskoj izložbi „Martini kolačići” umetnica kroz medijume slikarstva i digitalne tehnologije problematizuje čitljive narative vezane za klišee urbanog konteksta vidljive u fenomenima napadnog konzumerizma i odbojne multikulturalne kolonizacije.

Jednostavnog koncepta i likovne artikulacije postavku u Kulturnom centru čine slike iz ciklusa „Kolačići”, tematski posvećeni prazničnim povodima – „Rođendanski kolačići”, „Uskršnji kolačići”, „Horor kolačići” – a za njihovo prigodno ukrašavanje preuzete su slike sa interneta. Tipična je shematičnost i plošnost kompozicije na čijem su neutralno bojenom fonu platna multiplikovani popularni kolačići-mafini. Dodatna intriga je i to što su oni dekorisani primereno nameni – zekama, jajima, pilićima za Uskrs, mrtvačkim glava, iskeženim facama, paucima za Noć veštica.

Integralni deo ovog projekta je interaktivna video-igra „Martini kolačići”, koja ovu temu proširuje do kompjuterske animacije i mogućnosti da igrač/publika u galeriji napravi kolač predstavljen na izloženim slikama. Kao i u njenim ranijim projektima, procesualnost i interpretacija predstave date su u različitim medijima.

Simptomatično, već dugi niz godina u radu Margarete Jelić glavna junakinja je Marta, alter ego umetnice ili bilo koga drugog. Različite uloge koje ona Marti dodeljuje otvaraju krucijalno pitanje o identitetu, a Marta je i svojevrsni medijum za personifikaciju realnog i metaforičnog vremena, stanja i situacija tipičnih za savremeni život. Tako je svedeni ambijent poslastičarnice u radu „Šta žena može da uradi” poslužio za sliku na platnu kao i njenu kompjutersku verziju, a Martina uloga, kao i u slici „Posle večere”, referira na odsustvo komunikacije, alijenaciju, prazninu u isto vreme potvrđujući i tezu „da umetnost može da se razmatra kao prostor materijalizacije identiteta”, što u predgovoru kataloga eksplicira Katarina Radulović.

Margareta Jelić nastavlja da istražuje odnose jezičkog koda slikanog polja i digitalne tehnologije, a ovaj projekat pripada uspelim pokušajima da u postavljenom autorskom konceptu statična i animirana elektronska slika ravnopravno koegzistiraju. Slikana platna i digitalna ekranska projekcija u „Martinim kolačićima”, predstavljaju idejni i vizuelni kontekst koji je autorki poslužio da inteligentno, duhovito i senzibilno postavi mnoga subverzivna pitanja tipična za sudar objektivnog hornološkog vremena i subjektivnog psihološkog vremena. Naime, ovaj multimedijalni projekt o kolačićima je angažovani rad, identifikacija i portret jednog vremena zatrpanog morem (i morom od) izbora u kojem caruje ispraznost potrošačkog mentaliteta bez alternative. Komunikacija dve vremenske i vizuelne ravni, sekvenci slikarske i kompjuterske realnost, kao i fragmentarnost kadrova oba medija proizvode upečatljiv umetnički govor i vizuelnu senzaciju i u kojoj je primat dat autorefleksivnom, duhovitom i crnohumornom.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.