Ponedeljak, 23.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Avala film” kupila firma stara mesec dana

„Avala film” juče je prodat firmi „Filmski put DOO” iz Beograda (Filmway), po početnoj ceni od 980 miliona dinara. U Agenciji za privatizaciju pojavio se jedini učesnik na nadmetanju Vidoje Marjanović, zastupnik „Filmskog puta”, i za nekoliko minuta završena je formalna procedura prodaje najvećeg filmskog studija u nekadašnjoj Jugoslaviji, koji je četiri godine u stečaju.

Članovi tročlane komisije samo su pitali Marjanovića da li pristaje na početnu cenu, što je on potvrdio, rekao je da neće davati izjave, i da će se „Filmski put” oglasiti saopštenjem. Time je pored objekata i zemljišta, novi vlasnik dobio i producentska prava na 200 igranih i više od 600 dokumentarnih „Avalinih” filmova. Iako je Kinoteka proteklih dana uputila zahtev da se filmski fond izuzme iz privatizacije, i filmadžije apelovale da se to učini, Privredni sud je Kinotekin zahtev odbio.

Direktor „Filmskog puta” je, kako saznajemo, Mišel Babić, francuski državljanin na koga se i vodi 100 odsto kapitala. Preduzeće je osnovano 25. marta ove godine, sa osnivačkim kapitalom od 60.000 dinara. Reč je o kompaniji iza koje stoji francuski i američki kapital. U deo ovog poslovnog plana uključena je ista ekipa producenata koja je u Beogradu omogućila snimanje filmova „Tri dana za ubijanje” sa Kevinom Kostnerom i „Novembarski čovek” Pirsom Brosnanom.

Ironija ili ne, Mišel Babić ime je filmskog junaka kojeg tumači Rade Šerbedžija u filmu „Una”, nastalom po knjizi Mome Kapora. Da ga nema, već bi ga neko izmislio...

Atmosfera u vreme prodaje „Avale”, ispred Agencije za privatizaciju, na trenutke uzavrela.

Održani su performans po uzoru na scenu iz „Povratka otpisanih” u kojoj Prle i Tihi brane „Avala film”, a protestu filmskih radnika pridružila se i grupa „Stop privatizaciji”. Vijorili su se transparenti „Kapitalizam ubija” i „Naše blago ne damo”, čule se pištaljke i povici „Nije Vučić država, mi smo država!”, a dok je deo novinara uspeo da uđe na ovaj sastanak, ostalim ekipama to nije dopušteno, iz bojazni da u zgradu ne nahrle i „protestanti”, i ta grupa medija ostala je da se pred vratima verbalno rve sa obezbeđenjem koje se na njih nije obaziralo.

Među „protestantima” na Terazijama bio je i reditelj Aleksandar Mandić koji ističe da je neverovatno da se prodaje „Avala film”, a da „država ne mrde ni malim prstom”.

– Ovo nije samo kulturni skandal, već dokaz do koje mere ova vlada može da radi na korist svoje štete. Da neko kupi nešto što vredi 100 miliona evra za devet miliona evra i da pritom nema licitacije, to je najporaznije od svega. Ima li boljeg dokaza od tog da je sve ovo namešteno? Da se ovako prodao mlin, sa tolikim vrednim zemljištem, bila bi šteta, a ne filmski arhiv. Ministarstvo kulture nije reklo: „Čekaj, da vidimo šta se tu dešava.” Ma, fuj! – izrazio je svoju gorčinu Mandić.

Na protestu je bila i Branka Otašević, „Politikin” televizijski kritičar, kojoj ceo ovaj postupak deluje „neverovatno surovo, bez logike i smisla, i neodgovorno prema nacionalnom blagu”.

– Sve ostavlja utisak otimačine, divljeg kapitalizma i vrlo sporne privatizacije. Nažalost, stvar je gotova. Pitam se ako ljudi iz struke ne mogu da izvrše pritisak da se vlast prizove pameti, kako će građani da se pobune protiv „Beograda na vodi” i svih megalomanskih planova koji potpuno deluju nadrealno, glupo, suludo i blesavo u situaciji u kojoj nam propada ono što već imamo – kaže Branka Otašević.

Prodaji „Avale” prisustvovala je i producent i reditelj Mila Turajlić, koja naglašava da je postojala nada do poslednjeg dana da će država da reaguje, i da će bar da spreče privatizaciju „Avalinog” filmskog fonda. – Atmosfera na sastanku je bila poražavajuća, napeta. Filmski radnici su se podigli, ali ovo je stvar na nivou institucija i najcrnje je što država nije reagovala – smatra ova autorka.

Urednica u RTS-u Bojana Andrić je podsetila da je juče bio Dan planete zemlje. – I ovaj protest je vrsta ekologije, jer se moramo oprati od mafije i zla. Znajući kako smo se svi uspavali i digli ruke sami od sebe, nisam očekivala veći broj filmadžija, ali drago mi je da je policija tu, oni su ovu stvar shvatili ozbiljno.

Da je na protestu više policije nego onih koji se protest tiče, primetio je izdavač Simon Simonović. – Ovde je trebalo da bude pola Srbije i tada bi možda neko stavio prst na čelo. Sve je ovo deo igre, u kojoj učestvuju Ministarstvo kulture, Privredni sud, i Agencija za privatizaciju. I svi su međusobno jedni drugima nešto zamerali, i odlučili su, dva sata pre prodaje, da provere kako Kinoteka čuva filmove, kao da je to najvažnije u ovom trenutku – kaže Simonović.

Podršku skupu dao je i pozorišni kritičar Ivan Medenica. On kaže da nije najupućeniji u sve aspekte ovog slučaja, ali da ima poverenje u studente koji organizuju protest i koju su uključeni i u okupaciju bioskopa „Zvezda”. Medenica naglašava da bi država u narednom periodu morala da iznađe način da se taj filmski fond zaštiti.

– Privatizacija u oblasti kulture je sama po sebi veoma delikatna, i postoje zakonske pretpostavke, koje onemogućavaju promenu namene u slučaju privatizacije. U ovom slučaju ta zaštita, koliko znam, nije moguća. Pitanje je da li će država novom vlasniku dozvoliti da samostalno raspolaže onim što je kupio uz firmu, a to je fond „Avala filma”, koji ima karakter jednog arhiva – smatra Medenica, koji napominje da je ključno da medijski pritisci i u narednim danima ne jenjavaju. Neka ova vlast, dodaje kritičar, kao što su i prethodne vlasti koristile leks specijalis, nađe pravnu meru kojom bi zaštitila kulturno blago ove zemlje.

-----------------------------------

Tajkunski put

Sastanku u Agenciji prisustvovao je Milan Vlajčić, filmski kritičar, koji kaže da nije problem u tajkunima, već što vlada i ministarstvo nisu hteli da zaštite filmsko dobro.

– Stvar je odavno gotova, čim je država digla ruke od kulturnog blaga. „Avala film” nije privatna firma, već preduzeće u koje je država ulagala 50 godina, i sada ga je prodala po bagatelnoj ceni jednoj fantomskoj firmi za koju do juče niko nije čuo, niti ćemo ikada čuti. Ta firma je prekjuče tako krštena, to je „tajkun vej”. I oni će to sada rasparčati, kao što je „Beograd film” rasparčao bioskope – kaže Vlajčić.

Po njegovim rečima, mi smo jedina država u Evropi, a možda i u Aziji, koja nije zaštitila svoj fond. – Drugi su to uradili. Filmadžije nikad nisu bile mnogo solidarne među sobom, i sada su deprimirani kao i celokupno građanstvo. Filmsko blago ostaje na milost i nemilost tih ljudi koji mogu da ih krčme kako hoće. Srž jugoslovenskog filma je na ledini – zaključio je Milan Vlajčić.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.