Četvrtak, 19.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nije to samo njihova priča

„Балерине” – Форум за нови плес (СНП); режија и драматургија: Милена Богавац; кореографија: Оливера Ковачевић Црњански Иванка Лукатели Фото Александар Рамадановић

Novosadsku predstavu „Balerine”, ostvarenje Foruma za novi ples, u aprilu je imala zadovoljstvo da na sceni Bitef teatra vidi i beogradska publika. Forum za novi ples pokrenut je 2002. u okviru Srpskog narodnog pozorišta, sa ciljem da njihovi profesionalci svojim teatarskim istraživanjima, te edukacijom i plesača i publike, daju značajniji doprinos afirmaciji i razvoju naše savremene plesne scene. „Balerine”, ostvarene u koprodukciji sa Studentskim kulturnim centrom Novog Sada su ovaj zadatak uspešno ispunile. Forum za novi ples uporno potvrđuje da i drugi gradovi, osim Beograda, imaju šta da ponude umetničkoj igri.

Bez obzira na naslov, „Balerine” su predstava koja je više od (umetničke) igre i u kojoj pratimo profesionalne i lične životne priče izvođačica s težnjom da one dotaknu najrazličitiju publiku. Režiserka Milena Bogavac zato kaže: „Svi smo mi balerine, bez obzira na to da li smo ikada igrali balet.” Ovo se odnosi na istraživanje slobode, sopstvenog bića, pokušaje da budemo ono sto jesmo i da se izražavamo na vise načina, bez straha. Bogavac i njena asistentkinja i koreograf Olivera Kovačević Crnjanski su uspele da kreiraju delo koje poručuje da smo zadovoljni i ispunjeni samo ukoliko u pravoj meri uložimo sebe u ono čime se svakodnevno bavimo.

Koautorke i balerine – Jelena Alempijević, Sonja Batić, Frosina Dimovska, Milena Krkotić, Andreja Kulešević, Jelena Marković, Sanja Pavić, Ista Stepanov i Sara Tošić – vodeći nas kroz lične životne priče uticale su da ova predstava bude i zabavna, i intrigantna, i edukativna, ali iznad svega istinita. Mlade umetnice prijatno su iznenadile publiku ostvarivši uspešnu scensku fuziju dramskog i plesnog, spajajući sa baletskim umećem svoje otkrivene glumačke sposobnosti. Osim toga, one su pokazale da su spremne za dalje umetničko istraživanje, postavljajući suštinska pitanja o baletskoj profesiji.

Ovu multimedijalnu predstavu uspešno su podržali kompozitor Marko Grubić, dizajner svetla Tihomir Boroja i autor videa Igor Marković. Šteta je što se, u nedostatku ozvučenja, glas sa pozornice povremeno nije dovoljno dobro čuo u publici. Kostimograf Marina Sremac se, nažalost, nije najbolje snašla, jer su kostimi bili neusklađeni sa likovima.

Mnogi ljudi žive svaki dan iščekujući sreću, ali ona ne dolazi već čeka da bude otkrivena. Kroz iskustva i život balerina, ova predstava uspešno poručuje da su opterećenja koja nam postavlja profesija, okolina i društvo nešto što bi trebalo sami da prevaziđemo – u tome leži životna snaga i toliko tražena sreća. Predstava „Balerine”, iako otkriva težinu i tajne baletske profesije, nije samo predstava o baletu. Ona nas poziva da ponovo razmišljamo o „drugoj strani medalje”, o svemu onome što se događa oko nas i što nije vidljivo na prvi pogled. Poziva nas da na isti način uradimo ono najteže – pogledamo u različite medalje u nama, baš kao što su to uradile i izvođačice predstave. Ta druga strana poručuje i da ne zaboravimo na igru koja je sreća duše, ne samo za balerine.