Četvrtak, 19.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Skulpture i komentari

Изложба Мрђана Бајића „Гео Стратеџик” у Галерији 12 Хуб у Београду

Mrđan Bajić (1957) je svakako danas jedan od najznačajnijih vizuelnih umetnika u Srbiji čiji autorski rad je, i pored referentnih priznanja, u lokalnoj sredini poznat i visoko pozicioniran u profesionalnim krugovima u odnosu na zamagljen status u široj kulturnoj javnosti. Ovaj paradoks je vidljiv, između ostalog, i u neuspelim kandidaturama za članstvo u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti. Može zvučati starinski, ali stvaralački ideali su ipak najvažnije što formira i čuva umetnikov habitus, a Mrđan Bajić je upravo upadljiv primer intelektualca koji je ambijent naše društvene nestabilnosti i posrćući hod iz komunističkog u konzumeristički raj oštrim rezovima strukturisao u sopstveno delo. Zbog visokih standarda koje je postavio u svojoj kompleksnoj stvaralačkoj produkciji i prezentaciji, a koje domaći galerijski sistem uglavnom ne prati, Bajić se češće samostalno predstavljao u inostranstvu nego u rodnom Beogradu. Zakočeni izlagački kontinuitet i ometajuće okolnosti on nadomešćuje projektima: virtuelni „Jugomuzej” (1998–2004)predstavljen na 25. Bijenalu u Sao Paulu, projektom „Reset” predstavljao je Srbiju na Bijenalu umetnosti u Veneciji 2007, a knjiga „Bekap” prikazuje Bajićev rad od 2007. do 2013. godine.

Zbog toga je postavka „Geo Stratedžik” u Galeriji 12 Hub izuzetna prilika za neposredan uvid u Bajićev stvaralački trenutak ispunjen ambicioznim projektima nastalim u proteklih godinu dana. Izložba je podeljena na radni segment i izložbeni deo.Poredtri skulptorska projekta za javni prostor još u realizaciji (jedan nevidljiv, jedan nemontiran i jedan nezavršen) integralni deo postavke predstavlja i celina od deset skulptura, modela za monumentalne skulpture koje su najčešće u idejnom konceptu Bajićevih urbanih mikrocelina. Tako je rad „Dunav” realizovan na obali Dunava čiji visoki stub beleži promenu nivoa reke, a na samom vrhu je i veb kamera koja snima okolinu; ovi elektronski kadrovi, mogu se pratiti preko interneta i deo su interaktivnog autorskog koncepta.

Očito, Mrđan Bajić nastavlja i u novim radovima da afirmiše komunikacijsku moć skulpture, a u strukturu ovih hibridnih objekata upisuje poruke različitih konotacija. Ove prepoznatljive oblike u iščašeno zašivenim odnosima kritičarka Lidija Merenik je nazvala skulptotekturama smatrajući da su ove prostorne tvorevine nastale stapanjem skulptoralnih i arhitektoničkih formi, što su osobenosti i Bajićevih novih radova. Angažovani uvid intelektualca koji intenzivno prati i u sarkastičnom tonu komentariše društvenu zbilju istaknut je i samim nazivima radova: „Sirija” (glava skulpture iz muzeja u Damasku u suzama), „Gasprom njet”, „Gorgona” ili „Radnička klasa ide u raj”.

Postupkom kolažiranja nađenih, pravljenih i gotovih predmeta evociraju se različita metaforična značenja ili istorijska građa kao opominjući signali ideoloških zastranjivanja na koje nije imuno ni jedno vreme. „Uvek se bojim da preteram sa tumačenjem, jer skulpture su ipak samo dobro skrojene stvari sa manjkom funkcije a viškom značenja koje treba strpljivo gledati”, rekao je Bajić u jednom intervjuu.

Dobri slučaj je hteo da u isto vreme u Galeriji SANU izlažu dobitnici nagrade iz Fonda „Ivan Tabaković”, a Mrđan Bajić je jedan od laureata; njegovi radovi svojim koncepcijom i formom dominiraju ovom postavkom, predstavljajući na neposredan način idejnu i vremensku vezu sa izložbom u Galeriji 12 Hub, u Savamali.