ponedeljak, 14.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Izložba u četiri ruke

Vizuelni umetnici, Vana Urošević (1961) i Zoran Todović (1958), stekli su značajne profesionalne reference dosadašnjim samostalnim radom. Između ostalog, Vana Urošević  je predstavljala Makedoniju na Bijenalu u Veneciji 2004, a Todović je devedesetih laureat relevantnih domaćih i inostranih priznanja za grafiku, među kojima se izdvaja Politikina nagrada, 1992. godine.

Poznati su primeri umetničkih tandema, a njihove podsticajne relacije mogu se razumeti u bliskosti stvaralačke percepcije, relaksiranoj individualnosti, kontrolisanim sujetama, identitetskom balansu, potrebi za dijalogom, manjku formalnosti višku suštine, a često su tačke dodira i privatna bliskost. Umetnički tandem Urošević–Todović nastao je spontano i u sebi sadrži pomenute osobenosti, a dodatno je (mana ili vrlina) da oni žive u dva grada i dve države i da su susreti i rad vremenski veoma ograničeni.

Zahvaljujući kompjuterskoj tehnologiji ovo dozirano vreme premošćuju skajp komunikacijom relativizujući moguću sumnju da li i koliko geografska udaljenost i fizička razdvojenost utiču na kreativni rad. Pomenimo i da su moguće inicijacije za zajednički projekat Urošević–Todović instalacija Gojinih Kapričosa koje je 2011. Vana Urošević predstavila u Beogradu kao i Todovićevi crteži „Zaboravljeni alhemičar“ izloženi 2012. godine.

Njihov prvi (zvanično) zajednički rad „Le cadavre exquise” koncipiran je kao razuđena vizuelna i intelektualna tvorevina u četiri ruke čiji podnaslov „Uporedna povest o jednoj kući, jednom remek-delu, jednoj čudesnoj delatnosti i jednom neprevaziđenom postupku“ pojašnjava da su koreni kreativne sinergije nivelisani autentičnim doživljajima, vizuelnim senzacijama sa putovanja, iz literature, istorije i istorije umetnosti, iz dokumentarne građe. Ovaj projekat u procesu referira na različita prostorna i hronološka uporišta, različita polja značenja i igre slobodnih asocijacija, na fragmentarnost vizuelnih elemenata. U tehničkom smislu ovo je zidna i prostorna instalacija  sačinjena od radova na ručno bojenoj svili, crteža, akvarela, veza, digitalne štampe crteža i fotografija.

A, da bi se uravnotežio sistem poruka i značenja, simetrija i asimetrija, ovim radovima na plemenitom i živom materijalu kakva je svila, dodat je i tamni svileni okvir koji pojačava težinu utiska; on se kasnije u radovima gubi ostavljajući više vazduha u prostoru same kompozicije. Ova vizuelna situacija strukturisana u formi poliptiha sugeriše i formu ambijenta bliskog lavirintu koji u izlomljenom toku pokazuje svoje lice i naličije, a ovim različitim poljima značenja nema kraja ni početka jer sve zavisi od izbora, afiniteta, igre inverzije i slučaja, posmatračevoj spremnosti na dijalog.

Tapiserija „Priča o Davidu“, srednjovekovna palata na Malti ili alhemičarske tajne poslužile su za kontekstualizaciju višeznačnih slojeva u nagoveštenim prostorno-vremenskim situacijama. Uspostavljanje značenjske vizure između ambijenata, umetničkog dela i ezoteričnih učenja u kontekstu ove instalacije povezano je i naslovom  „Le cadavre exquise“, koji ima prenosni smisao, ali označava  i jednu nadrealističku igru.

Autorska emancipacija i prepoznavanje sopstvenog bića, ulivanje jedne personalnosti u drugu, težnja da se materijalno transferiše u simboličko, trasiranje puta između istorijskih i savremenih kodova, između sopstva i zajedničkog, svakako predstavljaju energetski  potencijal i simbiozu uspešnog stvaralačkog tandema Vana Urošević i Zoran Todović.  

Komеntari0
4c6e8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja