Ponedeljak, 24.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Izložba u četiri ruke

Vizuelni umetnici, Vana Urošević (1961) i Zoran Todović (1958), stekli su značajne profesionalne reference dosadašnjim samostalnim radom. Između ostalog, Vana Urošević  je predstavljala Makedoniju na Bijenalu u Veneciji 2004, a Todović je devedesetih laureat relevantnih domaćih i inostranih priznanja za grafiku, među kojima se izdvaja Politikina nagrada, 1992. godine.

Poznati su primeri umetničkih tandema, a njihove podsticajne relacije mogu se razumeti u bliskosti stvaralačke percepcije, relaksiranoj individualnosti, kontrolisanim sujetama, identitetskom balansu, potrebi za dijalogom, manjku formalnosti višku suštine, a često su tačke dodira i privatna bliskost. Umetnički tandem Urošević–Todović nastao je spontano i u sebi sadrži pomenute osobenosti, a dodatno je (mana ili vrlina) da oni žive u dva grada i dve države i da su susreti i rad vremenski veoma ograničeni.

Zahvaljujući kompjuterskoj tehnologiji ovo dozirano vreme premošćuju skajp komunikacijom relativizujući moguću sumnju da li i koliko geografska udaljenost i fizička razdvojenost utiču na kreativni rad. Pomenimo i da su moguće inicijacije za zajednički projekat Urošević–Todović instalacija Gojinih Kapričosa koje je 2011. Vana Urošević predstavila u Beogradu kao i Todovićevi crteži „Zaboravljeni alhemičar“ izloženi 2012. godine.

Njihov prvi (zvanično) zajednički rad „Le cadavre exquise” koncipiran je kao razuđena vizuelna i intelektualna tvorevina u četiri ruke čiji podnaslov „Uporedna povest o jednoj kući, jednom remek-delu, jednoj čudesnoj delatnosti i jednom neprevaziđenom postupku“ pojašnjava da su koreni kreativne sinergije nivelisani autentičnim doživljajima, vizuelnim senzacijama sa putovanja, iz literature, istorije i istorije umetnosti, iz dokumentarne građe. Ovaj projekat u procesu referira na različita prostorna i hronološka uporišta, različita polja značenja i igre slobodnih asocijacija, na fragmentarnost vizuelnih elemenata. U tehničkom smislu ovo je zidna i prostorna instalacija  sačinjena od radova na ručno bojenoj svili, crteža, akvarela, veza, digitalne štampe crteža i fotografija.

A, da bi se uravnotežio sistem poruka i značenja, simetrija i asimetrija, ovim radovima na plemenitom i živom materijalu kakva je svila, dodat je i tamni svileni okvir koji pojačava težinu utiska; on se kasnije u radovima gubi ostavljajući više vazduha u prostoru same kompozicije. Ova vizuelna situacija strukturisana u formi poliptiha sugeriše i formu ambijenta bliskog lavirintu koji u izlomljenom toku pokazuje svoje lice i naličije, a ovim različitim poljima značenja nema kraja ni početka jer sve zavisi od izbora, afiniteta, igre inverzije i slučaja, posmatračevoj spremnosti na dijalog.

Tapiserija „Priča o Davidu“, srednjovekovna palata na Malti ili alhemičarske tajne poslužile su za kontekstualizaciju višeznačnih slojeva u nagoveštenim prostorno-vremenskim situacijama. Uspostavljanje značenjske vizure između ambijenata, umetničkog dela i ezoteričnih učenja u kontekstu ove instalacije povezano je i naslovom  „Le cadavre exquise“, koji ima prenosni smisao, ali označava  i jednu nadrealističku igru.

Autorska emancipacija i prepoznavanje sopstvenog bića, ulivanje jedne personalnosti u drugu, težnja da se materijalno transferiše u simboličko, trasiranje puta između istorijskih i savremenih kodova, između sopstva i zajedničkog, svakako predstavljaju energetski  potencijal i simbiozu uspešnog stvaralačkog tandema Vana Urošević i Zoran Todović.  

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.