ponedeljak, 14.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Tri konjička komada

Душан Б. Марковић, Војнички сандук генерала Златановића

U stvaralačkom konceptu Dušana B. Markovića (1948) svaka nova izložba predstavlja projekat koji je u svojoj idejnoj, tematskoj i prostorno-ambijentalnoj celini fokusiran na određene fenomene. Tako i provokativni naslovi njegovih prethodnih izložbi „O deobi“, „O rodoslovu“ ili „O kastraciji“, radovi promovisani takođe u ovom zahtevnom izlagačkom Paviljonu 2006. godine, referišu na subverzivnu igru u kojoj je dekamuflirana vizura angažovanog čitanja stanja našeg vremena i uznemiravajuće socijalne stvarnosti. I ova nova postavka simptomatičnog naslova „Tvorac tornada“ u vizuelnim slojevima radova istražuje bremenite relacije istorijskog i savremenog, poentirajući tom idejom ciklično ponavljanje agresivnih (često apokaliptičnih) događaja koji markiraju latentnu neizvesnost u sezonama rata ili mira, na lokalnom terenu ili u svetu, svejedno. Svakako, vera u moć stvaralačkog čina i život umetnosti generišu iskustva ozbiljnih iskušenja kao i dozu autorovog sarkazma i skepse.

Karakter promišljenih i racionalno konstruisanih formi, u čijoj osnovi je svođenje vizuelnog na znakovno, danas već gledamo kao rukopisnu ortografiju koju Dušan Marković predano neguje. Konstruisan višedelni objekt, načinjen od drveta i akrilne paste, predstavlja razuđenu arhitektonsku jedinicu u kojoj je plastična forma vizuelno potencirana bojom. Ova simbioza boje i forme, u radovima postavljenim u prostor, na zid ili pod galerije, iščitava se kao specifičan izgled umetničkog predmeta, u ovom slučaju skulpture-objekta ili slike-objekta. Naime, ono što su kritičari već zapazili u Markovićevom radu – označeno kao skulpturalnost slikarskog i pikturalnost skulptorskog – i ovom izložbom se potvrdilo. Upotrebom plastičnih komponenti autor je istakao puls materijala, njegovu sintetičku oporost, grubu i mat teksturu. U svom intenzivnom hromatskom dejstvu, u kontekstu galerijskog ambijenta, izložba „Tvorac tornada“ deluje kao vitalna ideja realizovana u poznatom jezičkom modelu. U tom jezičkom modelu, insistirajući na konceptu primene sintetičkih materijala i hibridnoj simbiozi između slike i skulpture, fragmentarni model osmišljenih prostornih situacija oslobođen je hijerarhičnog koda. U ikoničnosti ovih mutanta ciničnost, fragmentarnost, sceničnost, izmeštenost, agresivnost i/ili retoričnost interpretirani su žestinom hromatskog dejstva i sceničnim karakterom ovih iskonstruisanih produkta, vrsti prostornih slagalica.

U tako oslobođenom prostoru za dijalog čita se kompleksni rad „Tvorac tornada“; on je raslojen i na dodatne tematske blokove „Oplakivanje“ i „Tri konjička komada“, a oni na svoje pojedinačne situacije i konstrukte čiji naslovi „Pred sudom“, „Ostale su samo šake“, „Pucati sa strane“ ili „Vojnički sanduk generala Zlatanovića“ pojačavaju vizuelnu znakovnost koncepta ovog projekta. Sam naslov „Tvorac tornada“ i njegove unutrašnje celine, kao svojevrsne vizuelne ambleme, Marković je lucidno obrazložio locirajući ovaj izbor i njegovu kontekstualizaciju u okvire različitih kulturnih sfera i značenja. Simptomatičan je i naziv jednog od radova „Grupa koja je osmislila hladni rat u kulturi“. Pored toga što preti ubijanju iluzije o značaju i stvarnim vrednostima kulture i njenim referentnim tokovima, njegova današnja aktuelnost asocira na paradigmatičnu i uznemiravajuću knjigu Fransis Stonor Saunders „Hladni rat u kulturi“. Dodatna tema da nema potrebne finansijske podrške pa ni kataloga izložbe samo produbljuje već postojeći jaz o našoj realnosti na kulturnoj sceni.

Dušan Marković, ambiciozan i posvećen, autor velike stvaralačke energije i produkcije, četiri decenije je aktivan na umetničkoj sceni. Njegov poetski model koncentrisan na hibridnu simbiozu slike-skulpture ili skulpture-slike i primenu sintetičkih materijala, zapravo je učinio da je ostao usamljeni i postojani glasnik na savremenoj likovnoj sceni. 

Komеntari0
ace5f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja