ponedeljak, 14.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Gledanje iz velike blizine

Милица Стевановић Отворена конзерва, 1969-1970

Milica Stevanović (1933) u svom višedecenijskom stvaralaštvu potpuno je posvećena istraživanju plastičkih i optičkih fenomena vizuelne umetnosti. Može se reći da je ovaj problemski fokus odredio tok i vremenske etape u njenom radu koncentrisanom na ideju o integralnosti predstave. I naslov ove retrospektivne postavke „Nastajanje slike” deo je stvaralačkog koda izraslog iz umetničke prakse slikarke ukorenjene u vlastita ubeđenja i ritam sopstvenog bića. Kao svaki posvećenik, dugotrajno i beskompromisno gradi delo s premisom da „svaki pokret ima svoju emotivnu dimenziju, svoj muzički sadržaj”. Upravo koncept ove retrospektivne izložbe (nekada planirana u Muzeju savremene umetnosti, nije realizovana) jedinstvena je prilika za sagledavanje i rekonstrukciju kompleksnog stvaralačkog procesa koji je u znaku traganja za univerzalnim rešenjem prostora; u slikarskim ritualima ona misli o njegovoj polivalentnosti između filozofskih i egzaktnih nauka, o interaktivnom odnosu figura – prostor, o dinamici prizora, o fluidnim situacijama vizuelne i plastičke relativnosti, a u tom prostoru je negde i objašnjenje kako je njena slika izrasla u reljef, a reljef u objekat u prostoru.

Milica Stevanović je kontemplativna ličnost čiji deo kreativnosti pripada i autorskim tekstovima koje šest decenija objavljuje nastojeći da iz sopstvene stvaralačke pozicije i vremenskog konteksta problematizuje značaj opažanja, proces stvaranja, relacije umetnost – društvo, urbanističko ambijentalno oblikovanje, a pre svega negovanje kulture gledanja. Očito, ideje njenog umetničkog delovanja kompatibilne su sa njenim stavovima u problemsko-poetskim tekstovima. Tako su u obimnoj publikaciji koja prati ovu reprezentativnu postavku u SANU, pored opservacija kritičara, publikovane i inspirativne slikarkine eksplikacije koje na određeni način referišu na sam stvaralački proces, njegove zahtevne idejne i vremenske seanse, na razlike u estetičkim kategorijama viđeno – predstavljeno. Iz dnevnika gledanja, crtanja i slikanja prizora Blagovesti (1997–2015), na osnovu reprodukcije slike Blagovesti Leonarda da Vinčija – dugačak podnaslov autorskog teksta  „Nastajanje slike”, Milica Stevanović u formi povremenog dnevnika precizno interpretira faze/proces rada, dileme, zapažanja, svojevrsne „studije vidljivosti i dodirljivosti”, kako je u novembru 2004. zapisala. Inače, u okviru ove reprezentativne postavke slika i crtež Blagovesti, nastajale dugih osam godina, dobile su istaknuto mesto. Oko stotinak radova prati poetske krugove tokom više od šest decenija delovanja ove slikarke. Rani radovi s početka pedesetih godina na kojima je već primetan njen temperament i ekspresija materije i forme, mahom su grupisani u drugom delu galerije i za posetioce predstavljaju utisak iznenađenja. Već u narednoj deceniji zavladalo je slikarkino načelo „gledanje iz velike blizine karakteristično je za moj rad”, koje se potom iz godine u godinu, sezanovskom upornošću, koncentrisalo na stukturiranje jednostavnih tema (figure ili predmet u prostoru). U crtežima, slikama, oprostorenim slikama i objektima izraslim iz njenih slika očit je analitički postupak osnažen kolorističkim intenzitetom, u nekim fragmentima vangogovske snage. Put je vodio ka jednom kompleksnom i otvorenom delu građenom za učitavanje relacije gledanje –viđenje i interaktivni odnos figura – prostor.

Slikarka je težila ka najobjektivnijim mogućim vizurama koje su izrasle u barokizirane forme nastale iz bojene materije i dovedene do stanja reljefnosti. Elemente ove figuracije čine jake konture, armatura crteža, forma, brid, bačene senke u vidnom polju, pikturalni prostor – unutra ka spolja. Radikalno gledanje na prostor, svetlo i senku i izbalansirani kamerni formati izloženih dela s velikim galerijskim radovima pojačavaju ritam ove postavke.

Danas je Milica Stevanović jedna od najznačajnijih naših slikarki za koju je stvaralaštvo estetički i etički čin, a njen duboki trag u našoj savremenoj kulturi poredi se sa dometima Nadežde Petrović i Zore Petrović. Ipak, Milica Stevanović cenjena je uglavnom u profesionalnim krugovima, među kolegama, kritičarima, njenim studentima. Izlagala je samo kad je bila zadovoljna svojim vizuelnim rešenjima, a kako je temeljna ličnost za koju je stvaralaštvo u procesualnosti gledanja i objedinjavanju koncentrata različitih vizura izabranog predmeta i/ili figure, do perfekcije rešeni, njene izložbe su bile prave umetničke svečanosti, pa se tako može govoriti o slikarkinoj doziranoj prisutnosti i meri ekskluzivnosti njenog opusa.

U karijeri Milice Stevanović pored nagrada – Oktobarskog salona, Politikine, „Ivana Tabakovića”, ULUS-a – ona je i dopisni član Srpske akademije nauka i umetnosti. Nadamo se da će ove godine slikarka postati redovni član ove ugledne institucije. Ako uvažimo mišljenje da živimo u vremenu kulturne dezorijentisanosti i intelektualnog konformizma, komercijalizacije svega uz slogan brzo–sada–ovde, nadajmo se da kriterijumi ove vrhunske institucije koja pojačava i afirmiše identitet nacionalne kulture i nauke nisu narušeni.  

Komеntari0
5de3b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja