Sreda, 17.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Klik za Šaviju

„Šavija dobila stan u centru Beograda: pevačici poslanik poklonio skupocenu nekretninu”, obavestio nas je ovih dana u svom štampanom i veb izdanju naš vodeći tabloid. Kako je naveo neimenovani „izvor blizak pevačici”, „Šavija je mesec dana u emotivnoj vezi sa političarem koji je očigledno toliko odlepio za starletom da je iskeširao oko 100.000 evra za njen novi dom, koji se nalazi u elitnom beogradskom naselju”.

Onima koji ne prate tabloide niti TV rijalitije poput „Parova”, neophodno je objašnjenje: (Nataša) Šavija je devojka u čijoj se oskudnoj biografiji navodi da je rođena u Novom Sadu, a da trenutno živi u Beogradu. Završila je „privatni fakultet za menadžment u kulturi i medijima”. Sada se „posvetila muzičkoj karijeri i snimila je dve pesme i dva spota”.

Njena slava je, međutim, od druge vrste. Ova mlada žena je, naime, u tabloidnom sazvežđu koje funkcioniše po principu „nema blama, važna je reklama”. Na svojoj fejsbuk stranici, ona pedantno evidentira sve (za pristojnu osobu) bedastoće koje se objavljuju o njoj: da je „overila” celu fudbalsku reprezentaciju Srbije, da je mladim fudbalerima obećala oralni seks kao nagradu ako postanu prvaci sveta (pa to porekla kad su zaista postali – oni duhoviti kažu da se uplašila prevelikog posla), da je u vezi sa „direktorom javnog preduzeća” i mnogo šta još.

Pritom, ona je samo jedna od mnogih starleta (po definiciji, to je devojka „sa atributima”, bez pravog zanimanja), koje su hrana za štampane i onlajn tabloide, u odnosu koji im je obostrano koristan. Njihove gole grudi, „pozadine” i ceo repertoar „provokativnih poza”, uz nesumnjivo izmišljene priče o vezama sa fudbalerima, neimenovanim političarima i direktorima, udovoljavaju voajerskim impulsima javnosti, a one zauzvrat stiču slavu i „sponzore”.

Šavija i mnogobrojne koleginice su i junakinje jednog novog novinarstva koje nije nastalo ovde, nego samo preuzeto i prilagođeno. Lansiranje opskurnih ličnosti u javni prostor globalni je trend i element medijske tranzicije (i istog procesa u onome što se zove „popularna kultura”) za koju se još ne zna gde će stići.

Klasični mediji, štampa pre svega, već dugo su u krizi, u okolnostima kada bitku za najvažniji resurs – vreme čitalaca – dobijaju sadržaji koji se konzumiraju sa ekrana: televizijskih, ali sve više i onih mobilnih. Velika ekspanzija tabloidnih sajtova kojima se pristupa besplatno već je odnegovala jednu novu generaciju čitalaca plitke pažnje, u kontekstu kada istraživanja pokazuju da se pogled na svet sve više formira vestima koje se generišu onlajn.

A onlajn medijima, da bi bar pokrili troškove svojih nevelikih timova, potrebni su „klikovi”: što više posetilaca čije se oči prodaju oglašivačima. Da bi ih privukli, moraju se puniti neprekidno, 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. Zato su im potrebne Šavija i njoj slične.

Saobraćaj (broj poseta) obezbeđuje se snižavanjem merila šta je za objavljivanje, pri čemu je kvantitet postao mnogo važniji od kvaliteta. Sve je više vesti, poput navedene o skupom poklonu anonimnog političara Šaviji, izmišljeno. To je proces u kome se, kako to konstatuje američki ekspert za marketing i onlajn medije Rajan Holidej (autor popularne knjige „Verujte mi, ja lažem”) – „ništa pretvara u nešto”.

Uočljivo je takođe i da se sajtovi ponašaju kao stado: kad se nešto pojavi na jednom, to najvećom mogućom brzinom prežvakavaju i drugi. I svi pritom neprestano skeniraju kako domaće društvene mreže preko kojih starlete reklamiraju svoj novi donji veš (često samo iz jednog dela), tako i strane uzore koji takođe vode bitku za što veći broj „klikova”.

Naši sajtovi su već sasvim usvojili i trikove stranih pandana za manipulaciju čitaocima. Reč je pre svega o naslovima koji se sastavljaju po principu „stavite sve, ali izostavite tek toliko da ljudi požele da kliknu”. Evo uzorka: „STROGO ČUVANA TAJNA: Ako ovo shvatite, ostvariće vam se sve što želite”. Ili: „STAVIO JE JAJE U KESU: Ovo je toliko genijalno da ćete i vi...”:

Ako progutate ovaj „klik mamac”, najčešće otkrijete da onoga što je u izlogu (u naslovu), nema u radnji (u tekstu). Ali, klik po klik – a svaki se precizno meri – eto rejtinga i aduta sa kojima se ide oglašivačima. Sve popularniji metod jeste i stavljanje znaka pitanja na kraju „senzacionalnog” ili „ekskluzivnog” naslova, čime se ovo novo novinarstvo ograđuje od laži koja je u tekstu.

Kakve su u ovakvim okolnostima šanse novina i novinara koji nastoje da provere činjenice i navode stvarne izvore? Male, jer većina to ne čini. „Kredibilitet ne funkcioniše kao poslovni model”, konstatuje Keli Mekbrajd iz uglednog „Pointer” instituta za medijske studije.

„U eri slika i zabave, u eri trenutnog emotivnog zadovoljenja, mi niti tražimo niti želimo poštenje ili stvarnost” objašnjava američki novinar, publicista i sveštenik Kris Hedžis.

Valjda je zbog toga „gradu i svetu” bilo važno saopštiti šta „bez blama”, kaže rijaliti zvezda Miljana: „Gaće menjam jednom nedeljno!”

Komentari20
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.