Četvrtak, 06.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Moderan pas rođen u centralnoj Aziji

Централна Азија, укључујући Монголију и Непал, јесте место одакле су потекли сви данашњи пси Фото Ројтерс/Пол Хакет

Zna se da mu je sivi vuk predak, ali odakle potiče današnji pas? Naučnici su prilično saglasni oko toga – istraživanja pokazuju da tragovi vode do Evrope, Bliskog istoka, Sibira i južne Kine. Međutim, najnoviji i vrlo verovatan „kandidat” je centralna Azija, objavio je „Njujork tajms”.

Laura M. Šenon i Adam R. Bojko sa univerziteta Kornel proučavali su sa internacionalnom grupom naučnika ne samo rasne pse nego i ulične – mešance koji čine oko 75 odsto od ukupno milijardu kuca na planeti.

Dr Šenon je analizirala tri različite vrste DNK i to je prvi put da je analiza vršena na tako velikom i raznovrsnom uzorku – više od 4.500 pasa 161 pasmine i 549 mešanaca iz 38 zemalja. To je omogućilo istraživačima da ustanove koje su geografske grupe modernih pasa genetski najbliže precima. Rezultati su ih doveli do centralne Azije kao mesta porekla modernog psa, kao što se genetskim istraživanjima zaključilo da današnji čovek vodi poreklo iz istočne Afrike.

Analize pokazuju da je centralna Azija, uključujući Mongoliju i Nepal, mesto odakle su potekli svi današnji psi. Podaci ne omogućavaju da se precizno datira poreklo, ali ukazuju da se to dogodilo pre najmanje 15.000 godina. Zaključke su objavili ove sedmice u Časopisu nacionalne akademije nauka.

Najmlađi zajednički predak današnjih pasa živeo je u centralnoj Aziji, rekao je dr Bojko, mada nije isključio mogućnost da su neki psi možda pripitomljeni na drugim mestima i posle izumrli. Ili su možda psi pripitomljeni na drugim mestima otišli u centralnu Aziju i odatle su se izdvojile današnje vrste.

Greger Larson sa Oksforda, vođa međunarodnog tima koji je analizirao DNK iz fosilizovanih kostiju, impresioniran je obimom novog istraživanja. Ipak, u svetu proučavanja pasa, malo toga je izvesno.

Dr Larson, koji nije učestvovao u istraživanju, ocenio je da teza o centralnoj Aziji zahteva dodatne provere. On je istakao da je poreklo modernog psa izuzetno teško da se utvrdi i da je potrebno da se sprovede više studija u kojima bi bili korišćeni uzorci DNK modernih i drevnih pasa.

J. J. K.