Nedelja, 04.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Fatalne saobraćajke u opadanju

Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da u saobraćajnim nesrećama godišnje pogine čak 1,25 miliona ljudi. Taj broj je relativno stabilan od prve procene 2007, iako je broj ljudi i vozila uvećan.

Veliki problem je to što su siromašne zemlje nesrazmerno pogođene saobraćajnim nesrećama, jer se tu dešava oko 90 odsto smrtnih slučajeva, dok one poseduju tek nešto više od polovine vozila. Najgore je u tom pogledu stanje u Africi sa oko 27 smrtnih slučajeva na svakih sto hiljada ljudi (2013), a najbolje u Evropi (9,3), koja ima deset puta više automobila po stanovniku (strašan primer predstavlja Indija sa dvesta hiljada smrti godišnje). Saobraćajne nesreće su i ekonomski teret koji odnosi procenjena tri odsto globalnog BDP-a, a u siromašnim zemljama čak pet procenata.

Do smrtnog ishoda dovodi pre svega: obaranje pešaka, sletanje s puta, sudar iz suprotnih smerova, te bočni sudar. Razlozi su najčešće prevelika brzina, nevezivanje pojasa, vožnja pod dejstvom alkohola, te nenošenje kacige. U saobraćaju strada tri puta više muškaraca nego žena, a od starosnih grupa najviše oni od 15 do 29 godina. Šokantno je da više ljudi umre u saobraćajkama nego od malarije ili side.

Države koje su imale najviše uspeha u smanjenju broja saobraćajnih smrtnih slučajeva na putevima prethodno su poboljšale zakonodavstvo i učinile puteve i vozila sigurnijim. Veoma je važno poštovanje propisa o sigurnosnom pojasu, maksimalnoj brzini, obaveznoj kacigi za motocikle kao i obaveznom dečjem sedištu. Smatra se i da je važno da zakon propiše maksimalnu koncentraciju alkohola u krvi od 0,05 g/dl. Treba dodati da je putna infrastruktura uglavnom građena u skladu sa potrebama vozača, iako izveštaji pokazuju da se 49 odsto svih smrtnih slučajeva javlja među pešacima, biciklistima i motorciklistima, čije potrebe nisu dovoljno uzete u obzir (nedovoljno je pešačkih i biciklističkih staza).

Primena novog Zakona o bezbednosti saobraćaja u Srbiji daje rezultate, posebno ako se stanje poredi sa devedesetim, kada je na putevima ginulo skoro tri puta više ljudi nego danas. Dok smo npr. 1997. imali nešto više od 20.000 povređenih u saobraćajnim nezgodama, uz 1.327 poginulih, taj broj je skoro konstantno opadao i pored snažnog rasta broja motornih vozila (čak 1,9 miliona po popisu 2011) i intenzivnosti saobraćaja. Npr. u toku 2014. bilo je povređeno oko 18.000 lica, što je tri odsto manje nego 2013. Iste godine smrtno stradalih u saobraćajnim nesrećama, po Agenciji za bezbednost saobraćaja, bilo je 536 (7,5 lica na sto hiljada stanovnika, dok je deceniju ranije bilo čak 13 smrtnih slučajeva na 100.000 građana). Broj poginulih u saobraćaju u prvoj polovini 2015. blago je niži nego u istom periodu 2014, dok je znatno smanjen broj udesa i povređenih. Severni sused, Mađarska, po Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, imala je 765 smrtnih slučajeva u saobraćaju 2013, a istočni sused Bugarska 601, što je 8,3 na sto hiljada stanovnika.

Ove godine fokus je na smanjenju broja vozača koji voze pod dejstvom alkohola i na obaveznoj upotrebi sigurnosnih pojaseva. Učestalost vezivanja pojaseva na prednjim sedištima sada je 73 odsto, a na zadnjim sedištima je 7,3 procenta.

Cilj zemalja EU je da u drugoj deceniji 21. veka prepolovi broj poginulih na putevima. U proseku, u 2014. u EU je na putevima na sto hiljada stanovnika ginulo 5,1 lice.

Institut za evropske studije

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.