ponedeljak, 14.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Samo nek se crveni

Тања Војтеховски, ауторка и водитељка емисије „Живот прича” (Промотивна фотографија / ТВ Прва)

Šta je najpravednije podeljeno? Pamet. Niko se ne žali da je ima malo. Svi su uvereni da su dovoljno ili čak previše pametni, samo ponekad čujemo vajkanje „E, da mi je druga pamet, gde bi mi bio kraj”.

Isto je i sa rejtinzima TV programa. Niko se ne žali na malu  gledanost, svi se hvale da su odlični i bolji od drugih. Naravno, emisije kojima se diče (osim prenosa sportskih događaja), po pravilu, zahtevaju najmanje produkcijske i svake angažovanosti i kreativnosti, ali zadovoljavaju kriterij koji se kod nas zove „to narod voli”. Rekorde po gledanosti obaraju rijaliti programi, koji su ruku na srce, popularni u čitavom svetu. Broj onih koji se zgražavaju nad ljudima koji se u njima šepure, hvališu, svađaju, tuku, pljuju, čupaju za kosu, polivaju vodom i sokovima i simuliraju ili imaju seks pred kamerama, nije u proporciji sa gledanošću kvalitetnih emisija, serija i filmova koji se u istom terminu prikazuju na našim televizijama.

Koliko je onih koji tvrde da se osećaju poniženo pred prostačkim i agresivnim ponašanjem zvezda rijaliti programa, a koji ih ipak gledaju? Ili, još gore, gledaju ih zajedno sa decom?

Nepravedno je ponavljati kako je ponuda na televizijama slaba i kako se sastoji samo od repriza serija i filmova koji se emituju po ko zna koji put.

Jer, samo u ovoj sedmici na RTS-u smo videli njihov odlični igrano-dokumentarni TV film „Panta Draškić – cena časti” u novom terminu, ponedeljkom u 22 sata, rezervisanom za kulturne sadržaje. Na javnom servisu Vojvodine ide svetska hit serija „Kuća od karata”, uz mnoge druge dobre dokumentarne i svake druge emisije i serije njihove produkcije, na TV B92 „24 minuta sa Zoranom Kesićem”.

Tanja Vojtehovski (TV Prva) je u razgovoru sa Bojanom Jovanovićem, ocem pokojnog Luke Jovanovića, momka kojeg je prošle godine na Brankovom mostu usmrtio misteriozni „kantrimen”, u emisiji „Život priča” ispričala celovitu i dinamičnu priču (uz 3D animaciju) u kojoj nije bilo patetike, osvetoljubivosti ili ogorčenosti, a ipak smo neke činjenice čuli prvi put... Bojan Jovanović je dao lekciju o tome kako dostojanstveno nositi tugu. Dakle, ima šta da se gleda. Ali, svima je jednostavnije da opletu po rijaliti programu i da unisono traže da RRA reaguje.

Ali Regulatorno telo za elektronske medije nema zakonski osnov da uređuje televizijske programe, već može da reaguje samo na osnovu kršenja Zakona o elektronskim medijima koje je donelo Ministarstvo kulture i informisanja.

U Izraelu su regulatorno telo, Ministarstvo zdravlja i Medicinski etički komitet doneli pravilnik o rijaliti programima koji im dozvoljava da nezavisna lekarska komisija proveri psihičko zdravlje prijavljenih učesnike, koju producent mora da poštuje.

Da kojim slučajem to postoji kod nas, opusteli bi i „Farma” i „Parovi” i kuća „Velikog brata”...

Kod nas se gledanost meri sa oko osam stotina piplmetara ugrađenih u televizore.

Ali, vlasnik lokalne televizije iz topličkog kraja se dosetio kako da sam izmeri gledanost svog programa: sin se popne na brdašce, otac prekine emisiju i „pusti” samo crvenu boju preko čitavog ekrana, a sin broji koliko je kuća u kojima titra crveno svetlo. I javi tati: od jedanaest kuća, sedam gleda naš program!

Komеntari1
21c68