petak, 07.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 15.12.2015. u 10:05 J. Antelj, I. Albunović

Ko štiti javašluk kurirskih službi

Štetu za oštećenu robu teško je nadoknaditi jer zakon maksimalno štiti privatne firme koje dostavljaju pošiljke
(Фото Пиксабеј)

Prigovori na rad firmi koje se bave isporukom pošiljki poslednjih nekoliko meseci su udvostručeni. Trećina žalbi uglavnom se odnosi na neisporučenu robu, a veliki broj i na lošu uslugu i nemogućnost obeštećenja u slučaju kada stigne oštećen proizvod. Po pritužbama  potrošača prednjače kompanije „Aks” i „Beks”, ističu u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.  
I redakciji „Potrošača” nedavno se javio Ljubomir Lacković iz Beograda, koji je imao problem da naplati štetu. Naime, stigao mu je  polomljen kotao za grejanje na drva koji je platio 25.000 dinara. Žalio se kurirskoj službi i dobio odgovor da je reklamacija odbijena jer, navodno, „onaj ko je slao robu nije dobro upakovao paket”. Pošiljalac mu je obećao da će vratiti novac, ali tek pošto kurirska služba njega obešteti. Ostao je i bez robe i bez novca.
Neodgovarajuće pakovanje je ujedno i najčešće opravdanje kurirskih službi kada žele da izbegnu svoju obavezu nadoknade materijalne štete. Mladen Alfirović, pravni savetnik NOPS-a, objašnjava da to ne može biti objašnjenje, jer je logično da se svaki paket koji je firma preuzela od pošiljaoca smatra ispravnim. Ali, kako kaže, Zakon o poštanskim uslugama maksimalno štiti operatere i otprilike je sva odgovornost na onome ko šalje robu. On veoma teško može da dokaže da nije odgovoran za oštećenje pošiljke. 
U članu 45 ovog zakona navodi se da je „poštanski operator oslobođen odgovornosti ako dokaže da je do gubitka ili oštećenja registrovane pošiljke došlo usled uzroka koji se nisu mogli predvideti pa čak i zbog krivice pošiljaoca”. Ono što svakako treba znati jeste da propisi kažu da je velika odgovornost na onome ko šalje robu jer mora da proceni prema vrednosti robe da li je pravilno upakovao sadržinu, zatvorio pošiljku, izabrao pogodno pakovanje. 
– Kada smatra da je oštećen, kupac treba da se javi potrošačkoj organizaciji. I ranije smo posredovali, a kada je bilo očiglednih propusta uspevali smo da pomognemo. Kada to nije bilo moguće, upućivali smo potrošače na Ratel, koji je sledeća adresa za žalbu – kaže Alfirović. On napominje i da potrošači mogu da podnesu privatnu tužbu i da imaju u vidu da se za sporove u vrednosti do 500.000 dinara ne plaćaju sudske takse. 
Problem sa većinom firmi koje se bave ovom uslugom na početku je bilo to što nisu htele da uvaže sugestije da moraju da odgovore na reklamaciju za osam dana. Pozivali su se na Zakon o poštanskim uslugama koji predviđa čak 30 dana za rešavanje žalbi. Međutim, ističe naš sagovornik, ukazali smo da se na sve odnose između trgovca i potrošača primenjuje onaj propis koji pruža veći stepen zaštite. 
Sada, kada su u pitanju rokovi, nema dileme. Međutim, dosta je toga što ne uspevamo da rešimo jer je ovaj vid usluge nedovoljno definisan, napominje. 
Naime, reč je o usluzi od opšteg ekonomskog interesa koju reguliše i Zakon o zaštiti potrošača (ali samo u jednom delu), ali i već pomenuti Zakon o poštanskim uslugama koji propisuje pravila samo za javno preduzeće koje se bavi ovim poslom. Problem je to što je najveći broj primedaba na račun usluga koje pružaju privatne kompanije koje isporučuju pošiljke. 

--------------------------------------------------------------------

Obeštećenje simbolično 
Ako se utvrdi da kurirska služba mora da nadoknadi štetu, zakon predviđa različite iznose tog obeštećenja. Reklo bi se da je to prilično simbolična naknada, osim u slučaju gubitka vrednosnih pošiljki. Međutim, ako oštećeni dokaže da je pretrpeo štetu veću od iznosa koji mu po zakonu pripada, firma je dužna da isplati taj iznos.  

gubitak ili potpuno oštećenje robe – desetostruki iznos poštarine  
gubitak ili oštećenje vrednosne pošiljke – iznos označen na pošiljci uvećan za plaćenu poštarinu, plus desetostruki  iznos poštarine na prenos 
prekoračenje roka isporuke – petostruki iznos plaćene poštarine

Komеntari16
1e893
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragan
Sve u svemu svi su isti e sad je problem sto nema zakona, ovo je mali problem i jako se lako moze resiti ali se ne resava sta ima da pricamo o vecim problemima kad nam je takva drzava
zvezdan
prijavio sam posiljku online sa kompletnom adresom primaoca,preuzeli su je na salteru BEXX a i onda je nastao problem,pogresili su i adresu i telefon,tako da su paket setali oko 15 dana. Na kraju su me pozvali za povracaj posiljke i sa nekoliko puta uvecanom postarinom.Njihove greske su cak i priznali tako sto su mi poslali poruke sa kompletnim adresama i telefonima koje su koristili. Pored svega toga podaci su napisani na samom paketu i plus ONLINE ,ali oni to ne priznaju. Prekoracili su rok isporuke i napravili mi stetu sa uvecanom postarinom. ne preostaje mi drugo nego da ih prijavim sudu..
Ivan Todorovic
BEX kurirska sluzba Naplatili su mi iznos od 370 dinara i ako je na njihovoj nalepnici stajalo da je za naplatu svega 370 dinara. Naplatili su vise od duple cene dostave.
Goran
Prvi korak kad saljemo kurirskom trebamo biti svesni rizika odma u startu, druga stvar je da to prolazi kroz ruke radnika kurirske barem 5-6 puta dok ne stigne na odrediste a njih ima na stotine u magacinu , istovare milione kutija .....neko ce namerno baciti kutiju i kad pise lomljivo kao i ostale posiljke jednostavno se ne moze stati u kraj sa tim
MikiBg
U postexpresu su najgori,od ostalih bar nesto naplatis u posti jako tesko. Svaku posiljku traze da potpises da si saglasan sa pakovanjem i onda se osteti i naznace nije pravilno zapakovano a posta licno u njihovo pakovanje pakovala onda ti vrate posiljku i kazu da platis duplu postarinu i ako hoces da ti prime zahtev za odstetu moras da podignes posiljku pa ti onda kazu ako je ostecen predmet ne smete da podizete posiljku kako mi da znamo da je zaista ostecen.Tacnije ne postoji nacin cak i kad je ocigledno njihova krivica i pose da je do pakovanja kaze slozio si se sa paketom pa to nigde nema i jos naplate uslugu za nosenje do adrese i nazad a nisu ni nosili nigde iz poste i nista drugo sem podneti tuzbu sudu

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja