Ponedeljak, 28.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Duša u džepu, telo u džipu, račun na Kipru

Komedija „Lice” o gubitku identiteta, sa likovima koje prepoznajemo iz tabloidne štampe, premijerno u Ateljeu 212
Јелена Богавац (Фото: В. Сретеновић)

Drama „Lice” ruskog autora Aleksandra Galina novi je rediteljski iskorak Jelena Bogavac koja će se svojim novim scenskim rukopisom predstaviti beogradskoj publici u utorak 22. decembra u 20.30 časova na sceni „Petar Kralj” Ateljea 212. U pitanju je komedija o gubitku identiteta, bukvalnom i simboličnom, sa likovima koje prepoznajemo iz tabloidne štampe, glamuroznih društvenih događaja, gorka, oštra, duhovita satira o tranziciji i njenim herojima i žrtvama. Tekst je sa ruskog preveo Novica Antić. Scenograf je Marko Berkeš, a kostimograf Ana Zarubica. Igraju: Radoslav Milenković, Ivan Jevtović, Aleksandra Janković i Radmila Tomović.

– „Lice” govori o gubitku lica, mnogih identiteta. O prekrajanju ideološke matrice, moralnih normi, o paranju etike i logike. O novom licu stvarnosti koju živimo. Stvarnosti sveta u kom je novac bog i jedina izbrojiva i izmerljiva mera vrednosti. O realitetu tog sveta čiji je realizam življenog na ivici mogućeg. U svetu izvitoperenog realizma u kojem se smrt poriče, a život alavo proždire. U nadrealnoj stvarnosti koju formuliše eksplicitna želja za sticanjem materijalnog. Uvek gladni, uvek preždrani! Svetu koji je sav materijalizovan u novčanici od stotinu dolara. Papirnatom svetu „gospodina Frenklina” koji nam se sa te iste novčanice smeši, kaže Jelena Bogavac i dodaje:

– O prestrašenom svetu. Svetu na čije se botokse smeši smrt. Na duše koje su potrošene. Na duše koje zveckaju kao sića u džepu. Duše u džepu, telo u džipu, račun na Kipru. U veku nanotehnologija gde se mito daje elektronskim putem zarad održanja lične društvene higijene. U svetu u kome je starost sramota.

„Lice” je zapravo komedija o životu „novih” Rusa, tajkuna i intelektualaca koji ih služe. O čemu progovara Galina u ovom delu?

Ko su junaci komada „Lice”, objašnjava Jelena Bogavac:

– Junaci komada „Lice” su ljudi našeg doba, našeg vremena. To su tajkuni sa lažnim licima, žene sa lažnim dojkama, plastični hirurzi koji prekrajaju starlete, starlete koje prekrajaju političare, pijani psihijatri, maltretirane žene, privredni i ostali „uglađeni” kriminalci. Pobednici tranzicije i žrtve u tranziciji, i tranzicione žrtve i glavni glumci u serijalu „Talenat za sreću nove elite”. Uvek su maskirani, zato ih je lako prepoznati na televiziji. U rijalitiju tržišne stvarnosti. Sve se može kupiti i prodati. Na prodaju su duše i lica, delovi tela i delovi doktorata, ili tela u celini ili organi zasebno. Sve se za sve može zašiti ili prišiti na svakoga. Etiketa sveta. Logo „gos'n Frenklin”. Sa lakoćom prijanja, na sve se aplicira.

Novac je, kaže naša sagovornica, novo i novo lice stvarnosti. Naši junaci zarađuju i troše, oni su pohotni, gramzivi, prestrašeni. Naši junaci su poročni. Ipak, zaustavljeni u scenskom trenutku oni su zapitani, oni su gotovo spremni da se pokaju. Oni uspevaju da dosegnu do dobra u sebi. Do mogućnosti pokajanja. Kroz spoznaju nemogućnosti trgovine sa novim početkom, za novi početak.

– Verujem u mogućnost dobra. Verujem da iz najvećeg đubreta često izraste najlepše cveće. Verujem u mogućnost pozorišta da na dobro pokaže. Verujem da je dobrota zarazna i da pozorište može da tu zarazu širi. Jer ako je ovo melodrama, i ako je o realizmu, dobro u njemu mora pobediti. Sa ovom gotovo utopističkom idejom zaplovila sam kroz komad, objašnjava rediteljka.

Ove sezone, promišlja Jelena Bogavac, zajednički imenitelj raznorodnih kulturnih traganja je – identitet.

– Naravno, odvajkada je tako. Ta stalna zapitanost „Ko sam ja?” „Ko sam ja sada, danas, ko sam bila juče? I Aleksandar Galin u komadu „Lice” traga za definicijom „ja” sazidanom od mnogih „jao ja!” nad ličnim sudbinama. U potrazi za novim likom stvarnosti, za njegovim novim ja, za svemerljivom i nemerljivom kategorijom formulisanom nacijom, kulturom, jezikom, verom, stilom, običajima, rodom, modom, ideologijom… „Ja” je složena struktura. „Ja” je najaktuelnije. Ono je danas i ovde, i o danas i o ovde.

U turbulentnim istorijskim okolnostima naših dana, „Ja” je komplikovano i zbunjeno. Njegovo zbunjeno prestravljeno ispeglano lice. „Ja” je lažna legitimacija. Komad „Lice” definiše promenu identiteta vremena. Promenu identiteta vrednosti same, zaključuje Bogavac

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.