Nedelja, 23.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kada tražiti pomoć inspekcije

Nadležnosti tržišne inspekcije su Zakonom o zaštiti potrošača promenjene, ali postoji nekoliko situacija u kojima građani mogu da im se obrate
(Фото Д. Јевремовић)

Potrošači su često zbunjeni kada je reč o tome koja su ovlašćenja Tržišne inspekcije i u kojim slučajevima mogu da im se obrate. Zakonom o zaštiti potrošača promenjene su nadležnosti tržišne inspekcije i sada su brojnije u odnosu na prethodni propis iz 2010. godine. Važno je istaći da je, u skladu sa evropskom praksom i praksom na svim razvijenim tržištima, ukinuta uloga tržišnog inspektora u rešavanju pojedinačnih potrošačkih problema. 

Kako saopštavaju u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, postoji nekoliko situacija kada inspekcija reaguje.

– Najpre, kada trgovac ne odgovori na reklamaciju potrošača u zakonskom roku od osam dana. Za takvo postupanje propisana je novčana kazna. Inspekcija nema pravo da odlučuje o sadržini odgovora – ovo je pitanje poslovne politike, posredovanja sa potrošačem ili udruženjem za zaštitu potrošača ili zvaničnog sudskog postupka. To znači da nadležni inspektor može da naloži trgovcu da odgovori, ali ne može da mu naloži šta da odgovori, odnosno da uvaži reklamaciju – objašnjavaju u ministarstvu.

Propisi kažu da inspekcija reaguje i kada se zloupotrebljava izraz garancija, kada trgovac nepošteno posluje ili šalje pošiljke koje potrošač nije naručio. Takođe i u slučaju kada prodaje, služi i poklanja maloletniku duvanske, alkoholne proizvode i pivo i pirotehniku.

Prema podacima ministarstva, najveći broj pritužbi potrošača odnosi se na nesaobraznost robe ili usluge, ali tu su i drugi problemi na koje se potrošači žale. Oni naglašavaju da je odnos između trgovca i potrošača iz ugovora o prodaji robe ili pružanju usluga ugovorni odnos građanskog prava, te nema mesta postupanju Tržišne inspekcije, kao organa državne uprave.
Ova procedura je uobičajena za Evropu i okolne zemlje i ona podrazumeva nemešanje države, čime se ne narušava odnos između učesnika na tržištu.

Preciznije, to znači da, ukoliko potrošač, prvo u direktnom kontaktu sa trgovcem, pa kasnije obraćajući se udruženjima za zaštitu potrošača, ne uspe da reši problem, to jest ne ostvari svoja prava, predstoji mu sudska zaštita. Za sporove vrednosti do 500.000 dinara ne plaća se sudska taksa za tužbu.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.